Norsk
Gamereactor
forspill
Borderlands 2

Borderlands 2

Etter to år med finpuss er det snart duket for et gjensyn med Pandora. Vi har prøvespilt Borderlands 2...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

I begynnelsen var det første Borderlands to vidt forskjellige spill. Internt hos utvikleren Gearbox var det ofte et utskjelt - og alltid problematisk actionspill, og mange mistet troen etterhvert. De opprinnelige planene var ambisiøse, men problemene hopet seg opp under utviklingen, og frykten for at spillet aldri ville bli ferdig ble større for hver dag som gikk.

Spillet vi fikk var derimot noe helt annet. Borderlands var et fullverdig actionspill med solide spillelementer og mekanikker, en strålende samarbeidmodus og i helt utrolig antall våpen man kunne finne i gjennom eventyret. Man skulle ikke tro at dette var et spill med en så kronglete utviklingsperiode.

Borderlands 2

Erfaringspoeng, våpen med massevis av statistikker og figurspesifikke evner var alle elementer som gjorde Borderlands til Borderlands. Spillet klarte på en eller annen mystisk måte å føles ut som en naturlig utvikling av skytespillsjangeren. Det er den samme følelsen som slår meg i bakken når jeg endelig får prøve Borderlands 2.

Dette er en annonse:

Men før jeg får spille forteller Steve Gibson fra Gearbox Software hva demoen inneholder. Han lover at de to miljøene Wildlife Preserve og Caustic Caverns vil vise hvor varierte omgivelsene er i den etterlengtede oppfølgeren. Videre forteller han også at vi bare vil få prøve to av de fire spillbare figurene i denne omgang: Gunzerkeren Salvador og Sirenen Maya.

Borderlands 2

Det er godt mulig Gearbox har valgt å vise frem nettopp disse to ettersom de begge representerer de to kjedeligste klassene fra det første spillet. Hvis det var planen, fungerte den strålende. Berzerker-erstatningen Salvador fungerer langt bedre med fokus på doble våpen enn Bricks fokus på raserianfall og nærkamp. Maya representerer dog den største forbedringen av de to, og hennes Phaselock-triks gjør henne nærmest uendelig mye kulere å bruke en likegyldige Lillith fra det forrige spillet.

I Borderlands spilte jeg som soldaten Roland, så valget av figur i demoen tok ikke akkurat lang tid. Jeg får fire forskjellige versjoner av Salvador som allerede befant seg på level 20, og dermed hadde 15 evnepoeng slik at jeg selv kunne låse opp de evnene jeg ville.

Dette er en annonse:
Borderlands 2

Hver figur har som sagt et eget ferdighetstre hvor ferdighetspoeng kan brukes til å låse opp nye evner. I Borderlands 2 er det enda større vekt på at hver figur skal representere en individuell spillestil, med unike ferdigheter. Jeg velger å fokusere på å dele ut så mye skade som mulig, slik at jeg har større sjans for å få inn kritiske slag, samtidig som jeg kjapt kan bytte og lade våpnene mine.

Salvadors spesialangrep heter Gunzerker, og lar han holde to våpen samtidig, uavhengig av størrelse eller vekt. Han kan deretter gå amok i et par sekunder. Gunzerker kan gjøre stor skade på kort tid, til og med før du videreutvikler ferdigheten. Investerer du derimot et par ferdighetspoeng vil angrepet gjøre enda mer skade, vare lenger og til og med gi Salvador en liten dose helse.

Borderlands 2

Maya har ikke muligheten til å bruke to våpen samtidig, og heller ikke muligheten til å bli usynlig, slik som originalspillets motpart kunne. Som sagt Maya har derimot Phaselocke, et angrep som fryser en fiende i et par sekunder mens du og dine venner kan pepre den med kuler. Senere kan de som spiller som Maya velge å enten dedikere erfaringspoeng til å gjøre skade på fiender, eller konstant helbrede lagkameratene.

Hadde det ikke vært for Skaggs, kunne Wildlife Preserve nesten ha vært Borderlands-universets svar på er foretrukket feriested. Heldigvis har jeg mitt maskingevær, min strømpistol og min helautomatiske hagle med kikkertsikte, så jeg var ikke akkurat uforberedt. Jeg var alltid klar for action, men jeg ble faktisk nødt til å bruke litt tid på å nyte det gode liv i marka, for en gangs skyld, for Wildlife Preserve føles helt annerledes enn noen miljøer fra det første spillet.

Borderlands 2

Store gressletter brer rundt landskapet mens store klipper strekker seg mot himmelen. Litt lenger inn i bretter ser man tydelige tegn på hvordan Hyperion-firmaet gradvis forvandler omgivelsene med kalde lagerområder og forskningsområder. Overgangen mellom de forskjellige miljøene virker helt naturlig, og står i sterk kontrast til forgjengeren, der flere av områdene så veldig like ut.

Når vi utforsker Caustic Caverns får vi nok en gang oppleve det nye fokuset utvikleren har på å ha originale og varierte omgivelser. Mørke huler med glødende gule syredammer forvandler seg snart til store åpne områder hvor en lillafarget belysning, og det hele gjør at det som ellers kunne vært dystre, mørke huler, får en fargerik glød over seg.

Borderlands 2

Det nye fokuset på variasjon gjelder ikke bare omgivelsene heller. Fiendene er også blitt mer varierte. Ikke lenger trenger du å kjempe mot én enkelt fiendetype i hvert område. Wildlife Preserve for eksempel, er en diger slagmark med både mekaniske og organiske fiender, og alle sammen har blitt mye sleipere enn før.

Robotene til Hyperion for eksempel, tar i bruk en hel del forskjellige taktikker for å overvinne deg og vennene dine. Noen vil beskytte seg mot innkommende skudd mens andre vil gjøre sitt beste for å legge deg i bakken. De mer skyteglade robotene vil først forsøke å tappe skjoldet ditt, før de tar i bruk kraftigere våpen. Hyperion-soldatene har som oppgave å hjelpe robotene, og er betydelig smartere enn kannibalene som regjerte på Pandora sist jeg var på besøk.

Borderlands 2

Pandoras dyreliv derimot er ikke like smarte, men de er blitt større og flere til gjengjeld. Du vil også støte på diverse hoppende, flyvende og til og med kamuflerte skapninger som gjerne tilkaller sine eldre, større søsken sekundet de får litt for mye skudd sin vei. Disse såkalte Badass-versjonene er betydelig mye større og farligere enn sist, og noen av dem har til og med gift- og ildkrefter. Jeg fikk selv oppleve hvor mye farligere da en Badass Pyre Threat bestemte seg for at jeg var byttet.

Man kan ha så mange varierte omgivelser og fiender man bare vil, men det hadde ikke betydd så mye uten en hel masse sprø våpen å plaffe dem ned med. Heldigvis er det ingen mangel på slikt. Antallet har blitt tonet ned siden sist, men til fordel for mer detaljerte våpen, sammen med navn på våpenprodusenten også videre. Noen våpen ser ut som de har er bygget opp av forskjellige eldre deler, og lappet sammen med gaffateip, mens andre ser ut som forsøk på miniguns. Det elektriske maskingeværet er derimot favoritten min gjennom demoen, og dets avrundete kanter og minimalistiske design gjør at det nesten ser ut som selveste Apple har skapt det.

Med en gang virker det litt rart at mer eller mindre hele befolkningen på Pandora har bestemt seg for at jeg må dø, men så snart jeg støter på Handsome Jack, forstår jeg hvorfor. Rollen han hadde i demoen var ikke særlig stor, og det meste han fikk gjort var å slenge ut et par provoserende kommentarer. Det er dog klart at han behøver å bli satt på plass, og ikke bare på grunn av holdningen hans. Det har seg slik at Jack har tatt all æren for å ha åpnet The Vault, noe de fire heltene fra det første spillet egentlig gjorde selv. Siden har det gått fem år, og Jack har sørget for å jage de fire heltene langt vekk fra Pandora, samtidig som han gjorde seg selv til diktator.

Borderlands 2

Selv om de to brettene jeg fikk utforske var store nok, synes jeg min tid med demoen var i det minste laget. Jeg skulle gjerne prøvd ut de to andre figurene, og med tanke på at de allerede har blitt vist frem før er det litt merkelig at de ikke var inkludert i demoen. Axton erstatter Roland som lagets soldat, og nok en gang får soldaten ta i bruk en stasjonær mitraljøse, men denne gangen er den litt mer allsidig i bruk. Zero er en cyborg, men også en snikmorder, og han er den mest unike av de fire. Med sin Deception-evne kan han fokusere skade på enkelte fiender, eller lede andre fiender vekk fra laget.

Det er tydelig at Gearbox har trukket det lengste strået med Borderlands 2. Utvikleren fra Texas har brukt litt over to år på å finpusse alle ferdighetene, gitt et kraftig løft i teknologien bak, samt lånt enda mer spillelementer fra MMO-sjangeren. Allerede nå er det klart at dette er et actioneventyr som krever enda mer samspill med lagkameratene dine, byr på flere utfordringer og en variasjon som det første Borderlands kunne se langt etter. Jeg kan ikke vente til jeg får besøke Pandora igjen...

Borderlands 2

Relaterte tekster



Loading next content