Da jeg tok turen til EA Showcase i London hadde jeg én ting klart for meg: De tre største spillene var Medal of Honor: Warfighter, Crysis 3 og Battlefield 3: Close Quarters. Men neida, et av de mest spennende spillene som ble vist frem på arrangementet var Maxis nyeste SimCity-spill til PC.
Under demonstrasjonen av spillet fikk vi se en allerede ferdigbygget landsby. Vi ser spilleren bygge veier og sette ned hus ved hjelp av musen, og utvikleren forklarer at de har lagt mye vekt på at slike handlinger skal være så ukompliserte som mulig. I tillegg både ser og høres det bra ut. Når du for eksempel legger ned et hus, vil det ikke bare dukke opp uten videre. I stedet vil det falle ned fra himmelen, og når det treffer bakken vil en støvsky dekke området rundt bygningen som om det traff bakken med en enorm kraft.
En annen stor nyhet er at absolutt hver eneste lille innbygger har et eget liv. I likhet med spill som Skyrim, har de alle oppgaver og gjøremål som skal fullføres hver eneste dag. De vil gå på jobb, de vil bli syke, og ja, noen ganger vil de også dø. Skal vi tro utvikleren er hver bygning, hvert eneste bosted en egen simulator. For eksempel vil en brannstasjon være en brannstasjonsimulator, mens et alminnelig familiehjem blir en slags familiesimulator. Ikke i like stor grad som i The Sims-spillene, og du som spiller vil mest sannsynligvis ikke kunne kontrollere simmene, men poenget er at de lever sitt eget liv, og ved å gjøre det er de med på å skape en mer levende verden.
Mens dette blir forklart skjer det noe merkelig. En sort varebil med høy musikk pumpende ut av høyttaleranlegget kommer i full fart inn i byen, før føreren parkerer utenfor en større bygning. Den lille simmen beveger seg ut av bilen og inn i huset, og vi hører lyden av en fyrstikk som tennes. Ikke lenge etterpå kommer han løpende ut igjen, og snart står hele bygningen i flammer, mens 50 brennende simmer kommer løpende ut med armene flagrende i været. Ganske brutalt egentlig, men det hele gjøres på en måte som bare kan få deg til å trekke på smilebåndet.
Det er ikke ferdig, men likevel ser spillet flott ut. Det er ikke akkurat imponerende grafikk, men det er visuelt estetisk. Du kan oppgradere bygningene dine med nye tillegg, og det vil ikke bare gjøre bygningen mer nyttig, men de kan også sørge for at for eksempel fabrikken din blir mer personlig. Dette er nok viktig, for spillet har også en veldig spennende flerspillerdel.
Utvikleren snakket ikke så altfor mye angående flerspilleren, men det ble forklart at hver spiller får et eget område de kan bygge på. Byene er koblet sammen med den såkalte Region Road, og simmer vil ta i bruk denne motorveien for å komme seg fra by til by. Samspillet mellom de forskjellige byene minner om klassesystemer fra MMO-rollespill. Det er helt opp til deg hvordan du vil spille, men ønsker du at din by skal ha en spesiell rolle er det mulig. Din by kan for eksempel ha mange universiteter, og dermed bli en studentby. Dette betyr at andre spilleres byer kan dra nytte av din by ved å få bedre utdanningstilbud. På samme tid kan det hende at en annen by genererer mye ferskvarer, som betyr at du kan importere slike varer istedet... For hvem vil vel ha tonnevis med bondeknøl løpende rundt på gatene?
Som sagt vil det ikke være mulig å bygge i hverandres byer, men det går an å samarbeide med venner for å lage større fellesprosjekter som for eksempel flyplasser. Utvikleren ville ikke gå inn i detalj om hvordan dette vil fungere.
Det ble heller ikke konstatert nøyaktig hvor mange spillere som kan spille sammen, men utvikleren sa at de sikter på noe rundt 12-20 spillere. Det vil være mulig å spille med helt tilfeldige mennesker, samt lukkede servere for de du ønsker å invitere, eller har blitt invitert til.
Jeg kan ikke skryte på meg mye erfaring med byplanleggingsspill, men jeg er mer eller mindre solgt allerede. Dette ser ut til å bli en meget spennende utgivelse. Kunne gjerne tenkt meg å se enda litt mer av det (og muligens også prøve det) men det får vi ta neste gang. Helt klart noe å holde et øye med dog.