De latterlig pene spillene, de som ser så bra ut at det kan virke som om alle ressursene gikk med til kun å lage grafikken, har litt for ofte en ting til felles: Nemlig at de faktisk brukte alle ressursene på grafikk, og resultatet er at spillmekanikkene må lide. Men Crytek viste med det stilrene Crysis at det slett ikke må være en slik sammenheng. Under den forventningsskapende overflaten til Crysis lå det et like dypt som rikt actionspill som lot oss håndtere både historien og alle utfordringene på den måten vi selv ønsket.
Selv om Crysis 2 var et mesterlig spill, så forsvant mye av dette i oppfølgeren med lineære brett og grafikk uten støtte for de nyeste DirectX-finessene (disse kom med oppdateringer senere). Da jeg for kort tid siden besøkte Cryteks hovedkontor i Frankfurt for å være en av de første i verden til å få se Crysis 3, var det noe utviklerne erkjente uten videre debatt. Derfor satses det nå på at Crysis igjen skal være serien som flytter grensene for spillmekanikker så vel som grafikk i det som er selskapets største satsning noensinne.
Development designer på Crysis 3, Jan Lechner forklarer at de var lei av jungler da de satte igang med Crysis 2, og de ønsket i stedet å satse på det de kalte urban jungel. Men til tross for alle de ikoniske omgivelsene i New York, følte de seg begrenset og satser derfor nå på det de kaller urban regnskog. Lechner forklarer at det ikke finnes et sted i verden som er like ikonisk som nettopp The Big Apple, og hvis man raserer hele området får man jo nye miljøer selv om det geografiske utgangspunktet forblir det samme. Det er fortsatt New York...men likevel ikke.
Etter at Ceph ble svekket i Crysis 2 har de nemlig bygd hele Manhattan inn i en Liberty Dome. På denne måten har de kapslet inn de utenomjordiske for å forsøke å lure til seg teknologien deres. Problemet er bare at de utenomjordiske påvirker omgivelsene inne i Liberty Dome ved å aksellere planteveksten kraftig. I løpet av de to årene som har gått siden forgjengeren, ser det ut som om det har gått 200 år inne i bygningen. Du kan altså glemme New York slik vi kjenner byen - det som møter oss i Crysis 3 er en muggen regnskog med enkeltstående ruiner her og der.
Dessuten lover Crytek at de ekstreme utenomjordiske forholdene inne i kjempebygningen kommer til å by på flere miljøer i en slags ultimat sandkasse, men dette er noe de ikke ønsker å snakke mer om foreløpig. Likevel klarer de ikke å la være å nevne ørkener, vann, skog og fjellformasjoner med dalføre. Lechner snakker kryptisk om de syv underverkene i samme åndedrag som han nevner disse miljøene, men ved spørsmål rundt hva han sikter til stopper han informasjonsflyten.
Under den demonstrasjonen av Crysis 3 som jeg får se så har Prophet fått et nytt leketøy til disposisjon, nemlig en high tech pil og bue. I forgjengeren var man den jagede, men nå har man blitt den som jakter. Prophet går stille opp det som en gang må ha vært en underjordisk rulletrapp, gjør seg usynlig og spenner buen. Et digert romvesen dukker kommer til syne der det spaserer rolig litt lenger fremme, og det blir raskt nedlagt av en velplassert pil. Prophet går frem til kroppen og skuer utover den en gang så ryddige byen, men gatene ser ikke ut som gater lenger - det er en frodig sump, og ved Chinatown er det ugress som dominerer med stinkende vann opp til under armene.
Vi ser rester av det som en gang har vært høye bygninger, små kafeer er forvandlet til det ugjenkjennelige mens vrakede kjøretøyer stikker opp fra det høye gresset. Hvis man er heldig kan man få øye på en enslig lyktestolpe med dinglende grønne skilter som forteller hvor på Manhattan vi befinnner oss. Det er nødvendig ettersom naturen har forvandlet alle skyskrapere og berømte steder til ren kompost.
Den lekre grafikken gir meg hakeslepp av det som foregår på skjermen der Prohpet vandrer fremover. Planter og grønne vekster har aldri sett bedre ut enn i denne særegne blandingen av åpne områder, viltvoksende natur og storby. Et Ceph-fartøy suser forbi og river opp vegetasjonen fra bakken, og det demonstrerer hvor langt de har kommet med ødeleggelser i spillet. Deretter sniker Prophet seg frem i beste Rambo-stil for å utføre noen herlige snikmord på utenomjordisk avskum som aner fred og ingen fare. Pil og buen er unektelig et velkomment tilskudd til den actionfylte serien, og det blir enklere å faktisk snike seg gjennom hele spillet. Crytek sier også at det vil finnes flere typer piler, men vi får bare se en som er eksplosiv i tillegg til den vanlige med spiss. Men det er uansett ikke nok med ett nytt våpen i en oppfølger.
Derfor kan man denne gangen også plukke opp våpenene til de utenomjordiske, og det øker selvfølgelig det potensielle arsenalet betraktelig. Blant annet blir et plasmagevær som får tankene inn på lignende våpen i Halo-spillene demonstrert, i tillegg til en gigantisk Ceph-granatkaster. Mest imponerende er likevel det vanlige menneskevåpnet Typhoon. Det er et nytt maskingevær med skuddhastighet på 500 skudd per sekund. Typhoon gjør nytte for seg, og med en hvesende lyd utsletter den alt liv man peker den mot. Dette vil helt sikkert bli nødvendig siden Crytek lover flere fiendevarienter i Crysis 3 enn tidligere.
Crytek demonstrerer Crysis 3 på en topptrimmet PC og spiller det med en Xbox 360-håndkontroll. Man behøver ikke å ha en doktorgrad for å forstå at det rent teknisk ikke kan bli i nærheten av så pent på konsollene. Jan Lechner sier dog at de vil forsøke å utnytte de respektive formatenes styrker for å sørge for at Crysis 3 blir så pent som over hodet mulig til konsoll. Han mener at det finnes nok av muligheter til å lage mer teknisk avanserte spill enn det allerede smellvakre Crysis 2, og han hevder at Crysis 3 vil bli den tittelen alle spill til Playstation 3 og Xbox 360 vil bli sammenlignet med etter lanseringen neste år.
Vi vet allerede hvor dyktige spillskapere Crytek er, og treeren ser ut til å servere en blanding av det beste fra de underholdende forgjengerne, komplettert med mange nyheter og kanskje det heftigste miljøet vi noen gang har sett i et førstepersons skytespill. Det finnes altså nok av grunner til å starte hype-maskineriet for det som allerede nå ser ut til å bli neste års heteste spill.