Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
FacebookFacebook
FORSPILL

GAME OF THRONES

Cyanide Studios ligger an til å lykkes med sin egen tolkning av Game of Thrones. Vi har sett nærmere på det kommende rollespillet...

  • Tekst: Gillen McAllister - GR EU

Det kommende rollespillet Game of Thrones havner midt i krigen mellom to ideologier. Den ene er historien i George R. R. Martins bokserie, A Song of Ice and Fire, og på den andre siden finner vi den verdenen som er gjengitt i TV-serien.

Allerede for tre år siden begynte studioet å jobbe med sin egen tolkning av A Song of Ice and Fire - en serie bestående av fem bøker om politikk og krig i et splittet kongedømme.

Den gang var det kun åtte som jobbet med prosjektet, men så fort utviklingen satte igang økte antall ansatte til over 40 personer. Ett av kriteriene ved ansettelse var selvfølgelig at man måtte være en fan av bøkene.

Game of Thrones
Dette er en annonse:

De store planene om å inkludere de enorme områdene og det brede rollegalleriet i bøkene, ble etterhvert kuttet ned til å omhandle langt færre hovedkarakterer: Mors Westford fra Night's Watch og Alester Sarwyek, følger av Lord of Light og arving til Riverspring. Begge har de sine hemmeligheter.

Dette er en annonse:

Ved å lage et lineært spill fremfor en åpen verden, hadde utviklerne mer frihet til å bygge en solid historie som kunne speile den som blir fortalt i bøkene. Selv om de to hovedfigurene starter på hver sin kant, vil deres veier uansett møtes før eller senere. Historien fortelles på samme måte som i bøkene, hvor hvert kapittel tar seg én av hovedfigurene og avsluttes med en cliffhanger.

Game of Thrones

Kampene er turbasert, og du vil få mulighet til å låse opp stadig nye egenskaper og våpen. Til enhver tid kan du benytte tre forskjellige angrep som du kan bruke mot ulike fiender. Variasjoner innenfor våpen og rustninger sørger ofte for at man må planlegge angrep og forsvar på klassisk stein, saks, papir-manér.

Vi blir fortalt at studioet designet Westeros etter beskrivelsene i boken, og gjennom hele utviklingen har de ført en tett dialog med forfatteren. Dette har vært viktig for å unngå at handlingen kræsjer med, eller røper noe i den fortsatt ufortalte historien, og ikke minst at de omtalte områdene blir så korrekte som mulig.

Sjefsdesigner Sylvain Sechi forteller også at Martin reagerte med en anelse misnøye da han for første gang fikk se den berømte muren. Han mente at den var altfor høy, men utvikleren kunne slå fast at den var nøyaktig 600 fot - akkurat som Martin selv beskriver i bøkene. Pussig nok hadde han ikke sett godt nok for seg hvor høyt det egentlig ville være.

Vi får en liten omvisning i Castle Black og King's Landing, og alt føles riktig selv om de virker litt annerledes. Etter tre år i utvikling har de vært så uheldige å havne i skyggen av TV-serien, og veldig mange har dermed dannet seg et tydelig bilde av hvordan Westeros og menneskene som bor der. Og innen spillet slippes i juni vil sesong to av serien allerede ha blitt sendt på TV.

Game of Thrones

På den ene siden betyr dette at mange vil være sultne på mer, men andre vil oppleve at bildene de har ikke nødvendigvis vil stemme med verdenen i spillet.

Gjennom hele prosessen har man vært nødt til å tilpasse spillfigurenes egenskaper så vel som historien. Det er tross alt grenser for hvor mye dybde man kan tilby spillerne i sverd og skjold alene. Derfor har utviklerne fått lov til å ta se visse friheter med tanke på bruk av magi.

Alesters tilknytning til Lord of Light lar ham for eksempel bruke ildmagi i angrep. Like interessant må Mors' egenskaper kunne sies å være. Hans trofaste følgesvenn av hundeslekten er sterkt knyttet til ham, og spillet tillater at at Mors tar kontroll over dyret for å følge et luktspor eller snikemyrde intetanende vakter.

Game of Thrones

En annen fordel med spillmediet, er at det lar spilleren gå enda dypere inn i historien og samtidig ta egne valg som påvirker hvordan det hele ender. Det finnes nemlig fire forskjellige slutter, og det er dine avgjørelser som gjør forskjellen mellom seier og nederlag i større eller mindre grad.

Slike friheter er nær sagt umulige for TV og film, og det kan godt bli spillets største styrke (og svakhet for de som har forutinntatte meninger om hvordan historien skal forløpe). Foreløpig ser det ikke ut til å nå helt opp til The Witcher 2 eller Elder Scrolls, men det trenger det heller ikke. Game of Thrones-universet har allerede en veldig stor mengde dedikerte tilhengere, og så lenge utviklerne klarer å ivareta den ulidelige spenningen vi er vant til i slutten av hvert kapittel, så er det ikke umulig at vi får se et nytt spill på tronen i sommer.

Game of ThronesGame of Thrones
Dette er en annonse:
BETA +