Dead Space var en positiv overraskelse da det ble utgitt i 2008. En dramatisk historie ble fortalt om ingeniøren Isaac Clarke som var på leting etter sin kone i et blodig oppgjør med monstre på den falleferdige stasjonen USG Ishimura. I Dead Space 2 var det ikke lenger Isaacs kone som sto i sentrum, men hans psykiske forfall og møter med blodtørstige nekromorfer på romstasjonen Titan. Den gangen trakk vi sammenligninger mellom Alien av Ridley Scott og Aliens av James Cameron, der Alien fokuserte på skrekk og Aliens fokuserte på action. Hvor finner vi det tredje spillet? Blir det i samme gate som Alien 3?
Hos Visceral Games i San Francisco skal svaret åpenbare seg. Som eneste nordiske magasin har vi sett første glimt av Dead Space 3 før E3, og seriens klart største trekkplaster er co-op online og offline der man kan hoppe inn og ut av spillet i sanntid.
Demoen starter med en tydelig preget Isaac. Han henger med hodet og skjegget består mer av blod og frost enn av hårvekst. Ikke helt den beste dagen. Han er forslått og kald i det han redder seg ut av vraket til et nødlandet romskip. Brennende vrakrester ligger spredt rundt i det snødekte landskapet på planeten Tou Volantis. Før han får surret seg dukker en ny type fiende opp, en såkalt "Fodder". Fodder er en type nekromorf med øyne som lyser gult av ondskap og en klatreøks i hver hånd.
Etter å ha tatt et par Fodder-fiender, beveger Isaac seg ut i snøstormen. Idet han nesten faller utfor kanten av følger det en heftig actionsekvens med Quick Time-sekvenser. Fjernt avgårde skuer man en stasjon som er opplyst i solnedgangen, nesten oppslukt av den frosne tundraen. Man kan se små grafiske detaljer, blant annet at snøen samler seg på Isaacs skuldre om han står stille.
Ved stasjonen møter man for første gang samarbeidspartneren Carver. Carver er bekledd i en mattsort drakt med røde lys. Han er kraftigere og større enn Isaac. Demoen røper ingenting om hva rollen hans er i det fulle spillet, men det er rimelig å forvente at han er en viktig brikke i spillet. Carver fremstår som en mer aggressiv og vulgær karakter der han banner som en øldrikkende irsk tømrer. Carver varsler Isaac om at nekromorfer er på vei og Isaac må bruke sine telekinesiske evner til å sette i gang strøm til heisen. På vei opp med heisen møter man et dyrisk snøbeist av en nekromorf som med edderkoppklør smadrer hele heisen i et forsøk på å drepe Isaac.
Vår spiller døde her, noe som ga en beleilig tid til å fyre opp samarbeidsdelen av spillet. Co-op på delt skjerm fungerer godt og det er god flyt. Denne gangen starter Isaac og Carver sammen. Med oppgradert utstyr blir det betydelig lettere å bekjempe snøbeistet sammen. Det er ikke bare nekromorfer som er fiender i spillet. Når vi gikk inn i basen møtte vi for første gang menneskelige fiender. Med et dekningssystem som minner Uncharted, blir spillet en actiondans på roser. Vi møter ikke bare menneskelige motstandere, men også enda en ny type nekromorf. En type nekromorf med ett hode og fire tentakler som kan gjenopplive døde mennesker. Tankene går til flood i Halo eller headcrabs i Half-Life.
Nå som fiendene både kan transformere seg og bruke våpen, får spilleren et utvidet våpenarsenal, nå også med militære skytevåpen og ikke bare ingeniørverktøy. I demoen prøvde vi blant annet en vanlig kamprifle som et tilskudd til den klassiske plasmakutteren. Noe vi så svært lite til, men som har blitt lovet, er et system for tilpassing av våpen. Her vil det være mulig å kombinere oppgraderinger fra ulike våpen. Rustningen kan også oppgraderes til å få ulike fordeler, som å kunne bære mer ammunisjon eller forbedring av våpen.
Når vi fortsetter kommer vi inn en stor isgrotte. Her måtte vi samarbeide med telekinesis i co-op for å sette i gang en gigantisk drill. Den spinner uheldig nok ut av kontroll og mens vi må hoppe unna de sylskarpe bladene dukker nekromorfer opp for å gjøre vondt verre. Heldigvis kunne vi bruke drillen til vår fordel og dytte nekromorfene inn i kjøttkverna. Løsningen på situasjonen blir å bruke stasis for å sakke ned tiden på drillen for så å skyte mellom bladene og inn i motoren til den stopper.
Drillen gir opp og smadrer i isen. Vi kan bevege oss ut igjen, men det tar ikke lang tid før vi treffer på enda flere menneskefiender. Etter en stund med skyting fra dekning, dukker det opp en monstrøst nekromorf. Den er så stor at den fyller skjermen og den minner meg umiddelbart om de gigantiske bossene man finner i snølandskapet til Lost Planet. Vi får uansett ikke slåss mye med det, for mens fienden prøver å ta livet av Isaac glir Dead Space 3-logoen over skjermen.
Spillets kunstregissør Alex Muscat tar mikrofonen, og han viser til den designmessige progresjonen Dead Space-spillene har hatt. Visceral Games har lagt vekt på å fange den unike atmosfæren man finner i 50- og 60-tallets romeventyr. Dead Space er ikke det samme uten de klaustrofobiske miljøene mens man er alene i verdensrommet. Dette lover Alex Muscat at de skal ivareta.
- Det er jo ikke Dead Space hvis man ikke er i rommet og på et romskip, så det er selvfølgelig også med, betrygger han.
Om du savnet å se ablegøyer i vektløs tilstand trenger du altså for all del ikke å fortvile.
Den største forskjellen fra tidligere design ligger som sagt i at det er mer åpne miljøer og på en iskald planet. I Dead Space 3 forandrer miljøene seg mens man spiller. Både vær og vind setter områdene og personene på prøve. Det blir illustrert ved at Isaac holder hånden foran visiret når den verste stormen inntreffer. Det sier litt om hvor kraftig klima som er på planeten og en av spillets utviklere, Steve Papoutsis, lover at spillet vil fokusere mye på overlevelse i ekstreme miljøer.
Dead Space 3 er ikke det avsluttende spillet i trilogien. I steden er det en direkte oppfølger fra toeren. Siden hele spillet kan spilles i co-op og alene endres spillets historie deretter. Det er likevel ikke snakk om to separate historier, bare ulik utførelse siden en medspiller kan hoppe inn i spillet i sanntid. En medspiller kan til og med være med om vedkommende skulle være ved starten av spillet og du har kommet et stykke ut i spillet. Uavhengig om man spiller alene eller med andre vil man i spillet treffe på ulike valg som påvirker historiens gang.
Dead Space 3 ser ut til å trekke mye inspirasjon fra John Carpenters The Thing, og skal vi tro utviklerne vil det også fokusere en del på gamle Dead Space-tradisjoner à la Alien og Event Horizon med galskap i rommet. Med fokus på samarbeid ser Dead Space 3 ut til å fortsette fra toeren med bånn gass og actionskrekk.