IO Interactive har planen klar med Hitman: Absolution. Denne gangen skal leiemordspillet bli enda heftigere, og den nye modusen Contract skal hjelpe til med nettopp dette.
Både konseptet og gjennomføringen stammer helt og holdent fra studier av hvordan communityet har forlenget levetiden til de forrige spillene. Disse spillerne har nemlig utfordret hverandre til å drepe visse NCP-er som ikke er knyttet til handlingen på så kreative måter som mulig. IO Interactive tok denne ideen og gjorde alle spillfigurene til et potensielt mål. Slik ble Contract Mode til.
De vanlige oppdragene kan spilles på nytt i Contract, og her er det en global poengliste som er laget og vedlikeholdt av spillerne. De fem beste oppdragene får ekstra oppmerksomhet i spillobbyen. På hvert brett kan du markere opptil tre mål, ta dem ut én av gangen, og så forlate brettet. Hitman: Absolution spiller inn alt som skjer, og deretter lastes videoen opp som en utfordring til andre spillere verden over. En klokke begynner å telle ned etter at du har drept det første målet, og hvis du slår tiden eller samler mest poeng (ved å for eksempel spille mer stilfullt) vil navnet ditt klatre på verdensrankingen.
IO har ikke fortalt i detalj om vi vil få mulighet til å utfordre venner direkte og sende dem våre beste tider og poengsummer, men det hadde vært en veldig god tjeneste. Modusen krever uansett fantasifulle henrettelser og nerver av stål som får andre spillere til å klø seg i hodet mens du lurer på hvordan du fikk det til.
I Köln vises det frem et brett vi allerede har sett. Det er hvor Agent 47 skal flykte fra et bibliotek fullt av politi. Forskjellen er at denne gangen er vi utfordret til å ta ut en politikaptein som befinner seg midt i haugen av politifolk. Siden målet befinner seg i et beskyttet og opplyst område må vi angripe oppdraget med en litt annen teknikk.
Teamet tar oss med gjennom et senere nivå og setter igang en såkalt Contract. Her blir alle innstillingene tilpasset dine ferdigheter, og du får tilgang på de vanskeligere oppdragene etterhvert som du blir flinkere.
Studioet har spilt inn mer en 2000 sider med manus til Hitman: Absolution, og det legger jeg merke til i Contract Mode hvor jeg bruker fryktelig mye tid på å lytte til andres samtaler. Vi kommer nok til å få se mer fra denne modusen i tiden fremover, og håper det vil bli en god detalj i et enda bedre spill.