Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
FacebookFacebook
FORSPILL

GRAND THEFT AUTO V

Vi besøkte Rockstar for å se på det de selv mener blander det beste de har laget til denne konsollgenerasjonen. Her er vårt førsteinntrykk fra Grand Theft Auto V...

  • Tekst: Rasmus Lund-Hansen - GR DK

Spør du hvilken som helst fan av Grand Theft Auto IV om hvilket oppdrag han liker best, så svarer vedkommende antageligvis Three Leaf Clover. I det oppdraget skulle man slå seg sammen med en gjeng kriminelle irer og rane en bank full av mafiaens penger, og deretter skyte seg vei ut og unnslippe politiet. Kuler og granater fløy gjennom luften, støyen fra sirenene stoppet ikke, og patruljebyene eksploderte til høyre og venstre. Det var et klart høydepunkt i et spill med mange minneverdige øyeblikk, og det er noe de fleste spillere husker best.

Hvis du også var en Three Leaf Clover-fan, så har jeg gode nyheter til deg: Ideen om store, perfekte kuppet er nemlig sentral i Grand Theft Auto V. Eller rettere sagt, det handler om en rekke store kupp. Og som en nyhet skal de både planlegges, forberedes og gjennomføres i et omfang som man selv bestemmer - for eksempel om man skal storme inn hoveddøra, eller om man skal prøve noe litt smidigere. Det samme gjelder om du vil gjennomføre kuppene alene med en av hovedpersonene, eller om det skal hyres inn ekstra hjelp.

Grand Theft Auto V

La oss først få et lite overblikk. Grand Theft Auto V foregår i Los Santos, GTAs svar på Los Angeles, som ligger i Blaine County. Totalt utgjør det et område som er større enn noe Rockstar har laget - større enn GTA IV og Red Dead Redemtion til sammen.

Da vi satte oss ned på Rockstars kontorer, så var det i Blaine County demoen startet - tusen meter over havet, i et helikopter i Franklins skikkelse som er i ferd med å hoppe ut i fallskjerm. Jeg kan skimte Los Santos i det fjerne, og under oss ser jeg fjell, elver og strender. Et stort transportfly tar av fra den militære flybasen som ligger i nærheten (én av flere flyplasser i spillet).

Franklin svever ned mot bakken i fallskjermen, og vi ser rovfugler, fjelløver og rådyr bevege seg rundt i landskapet under oss. Grusveier og stier snirkler seg gjennom terrenget. Etter at han har landet, møter vi fiskere og turgåere. Rockstar sier at de har fylt spillet med mange ekstra aktiviteter, og senere får vi se et av de større tilskuddene til serien: Nemlig muligheten til å iføre seg dykkermaske og oksygentank, og utforske havets bunn. Blant annet støter vi på et sunket containerskip, og kommer ubehagelig nær et par haier.

Grand Theft Auto VGrand Theft Auto V

Det er snakk om tre hovedpersoner, og utenfor oppdragene kan man velge fritt mellom dem. De to man ikke velger vil til ethvert tidspunkt holde på med sine egne ting i spillverdenen. Dette får vi et eksempel på når perspektivet bytter fra den bilgale adrenalinjunkien Franklin til den stoffmisbrukende (og stoffselgende) Trevor.

Han våkner opp på en strand, og er tydelig bakfull. Han har ikke på seg noe annet enn underbukser og sko, og brytkassen er innsmurt med blod. Rundt ham ligger det en gjeng med enten døde eller bevisstløse medlemmer av en motorsykkelbande, som Trevor tydeligvis har havnet på kant med. Mer får vi ikke vite. Dette er tilsynelatende en helt vanlig morgen for den forhenværende militærpiloten.

Grand Theft Auto V

Vi hopper videre til Michael som er den siste av trekløveret. Han er en pensjonert bankraner som er fanget i et ekteskap med en kone han ikke elsker, og to barn som hater ham. Han er i ferd med å bli gal av kjedsomhet, og går jevnlig til en psykolog. Vi møter ham i filmbyen Vinewood, hvor vi også får se at seriens satire er vel ivaretatt. På gaten får vi nemlig et gjensyn med figurene fra Republican Space Ranger, som vi kunne se på TV i GTA IV, og møter deres liberale superheltmotstykke i Impotent Rage. Jada.

Michael kommer over et Red Dead Redemtion-aktig scenario, når han ser en gjeng med paparazzi-fotografer som ligger på lur. I en sidegate ser ha en filmstjerne som gjemmer seg, og ber oss om hjelp til å komme seg unna. Michael savner jo spenning, så han hopper bak rattet og kjører avsted for å riste av seg fotografene (som forøvrig er nesten like aggressive som seriens politifolk) før han kjører henne hjem.

Grand Theft Auto V

Hver av de tre figurene har sin egen omgangskrets, forretningsforbindelser, boliger, biler og så videre. De har også separate lister med oppnåelser, eller stats, og de har ulike egenskaper. Trevor er for eksempel en bedre pilot enn de to andre, Franklin er best bak rattet, og Michael er best med skytevåpen. Disse egenskapene kan forbedres gjennom sideoppdragene, noe som kan være verdt det før man lar Michael fly helikopteret under neste kupp.

Men før vi kommer tilbake til kuppene, så er det verdt å nevne at alle tre har sine unike egenskaper. Michael kan sakke ned tiden i kamp (tenk Max Payne), Franklin kan sakke ned tiden under bilkjøring (noe som lar deg ta svinger eller unnvike trafikk som ikke ville vært mulig ellers), og Trevor har ekstra hjelp i nærkampangrepene. Han har mulighet til å dele ut mer skade, samtidig som han selv tar mindre skade av angrep. Alle disse må selvfølgelig lades opp, og kan ikke benyttes ustoppelig.

Grand Theft Auto VGrand Theft Auto V
Grand Theft Auto VGrand Theft Auto V

Tilbake til kuppene. De skal planlegges, det må skaffes forsyninger som våpen og verktøy, og man må bestemme seg for om det er nødvendig å hyre inn ekstra folk før det braker løs. Dette foregår i en serie med oppdrag, og det vil ha større frihet enn i noen andre GTA-spill. Det er i hvert fall hva Rockstar sier. Vi fikk ikke se noen av disse kuppene i vår demonstrasjon. Til gjengjeld får vi se et oppdrag som har den samme strukturen.

Våre tre antihelter har bestemt seg for å rane en verditransport. Til det formålet har de skaffet (i tidligere oppdrag som vi ikke fikk se) et par store kjøretøy, kjeledresser, masker og skytevåpen. Planen går ut på at Trevor skal være utkikkspost i et tårn, Michael skal sperre veien med en søppelbil, og Franklin skal torpedere og velte verditransporten med en redningsbil. Utenfor oppdragene kan man skifte fritt mellom figurene, men i oppdraget kan man kun bytte mellom deltakerne. Noen ganger bytter også spillet for deg, noe vi også blir vitne til.

Grand Theft Auto V

I dette tilfellet starter vi som Michael helt frem til søppelbilen er parkert på tvers av veien. Deretter bytter vi til Trevor som sitter høyt og kan se at verditransporten er i rute. Deretter går vi til Franklin, og spilleren får selv kjøre taubilen inn i målet før han utplasserer en sprengladning for å komme til byttet. De forslåtte vaktene tumler ut og i dekning, mens Michael (styrt av AI-en) raner bilen.

Politien ankommer innen kort tid, og det bryter ut en skuddveksling. Franklin (styrt av spilleren) går i dekning og fyrer løs mens Michael (styrt av AI-en) løper opp en trapp for å skaffe seg en høydefordel. Spilleren hopper frem og tilbake mellom de to. SWAT begynner å presse seg fremover i en sidegate, og spilleren må bruke Michaels våpenekspertise til å nedkjempe dem. Snikskyttere blir involvert, så vi bytter over til Trevor som er perfekt plassert til å ta dem ut på avstand før han tar ut et helikopter og noen patruljebiler med en rakettkaster. Deretter bytter vi tilbake til Michael som tar seg av de siste politifolkene.

Presset fra politiet har lettet nok til at de tre kan unnslippe, så vi bytter til Franklin som setter seg bak rattet på søppelbilen og kjører til et rolig (og spillervalgt) område. Der gjenstår det bare å ødelegge bilen med en håndgranat, og oppdraget er fullført.

Grand Theft Auto V

Når man ser dette utspille seg, så er det tydelig at valget om å bruke tre hovepersoner er en aldri så liten genistrek. Det å kunne bytte mellom dem under kampene tilfører en taktisk tenkning som serien - eller hele sjangeren - ikke har tilbydt tidligere. Det er også klare forbedringer til skytemekanikkene, som at kameraet er plassert lenger tilbake når man sikter slik at man ser mer av området. Siktekornet blir rødt når man peker på en fiende, og en liten X markerer at man har drept den man skyter på.

Når man ser hvor effektivt disse byttene er i et såpass lite og enkelt kupp som dette, så gleder jeg meg til å se hva det kan bidra med i de større oppdragene, de som virkelig utgjør spillets ryggrad. Flere folk, mer kompliserte oppgaver og større valgfrihet. Det lover i hvert fall godt.

Grand Theft Auto V

Store kupp betyr store inntekter, men i motsetning til i GTA IV finnes det noe å bruke pengene på. I beste Vice City-stil kan man kjøpe eiendommer og foretak som generer jevn inntekt, og man kan style biler både kosmetisk og ytelsesmessig. Snart får man bruk for en større garasje, og hvis du vil kjøpe båter og fly så trenger disse også et sted å lagres.

Man kan selvfølgelig kjøpe klær, nye frisyrer og tatoveringer (det er flere teksturer på Franklin alene enn til samtlige fotgjengere i GTA: San Andreas), og hos Ammu-Nation kan man skaffe ekstrautstyr til våpnene av typen lyddempere, kikkertsikter, lasersikter, større magasiner med mer.

Rockstar sier selv at de anser Grand Theft Auto V som en slags kulminasjon av alle erfaringene de har gjort seg med spillene de har laget til denne konsollgenerasjonen. Max Payne har hatt innflytelse på skytemekanikkene, Midnight Club på bilfysikken og Red Dead Redemption på historien, fortellerteknikken og det øvrige livet i spillverdenen. Alt sammen virker ganske imponerende.

Grand Theft Auto V

Imponerende, men kanskje med ett unntak: Grafikken. Grand Theft Auto V er ikke stygt, for det er penere enn sin forgjenger på alle punkter. Men konsollene er gamle, og de kan ikke levere grafikk som er penere enn en middels PC, og det synes. Demoen vi fikk se ble spilt på en Playstation 3, men det var ikke noe mer enn et pent PS3-spill.

Dette leder selvfølgelig til spørsmål rundt neste konsollgenerasjon og en PC-utgave, men her har vi ingen nyheter å komme med. Den offisielle beskjeden er fortsatt at Grand Theft Auto V kommer til PS3 og Xbox 360, og jeg har så smått begynt å miste troen på at Rockstar også jobber med noe til den neste generasjonen (med mindre Microsoft har klart å holde på en enorm hemmelighet frem til konsollavdukingen senere denne måneden).

Rockstar pusser, polerer og trimmer stadig på Grand Theft Auto V - blant annet jobbes det fortsatt med stemmearbeidet, og lydsporet er ennå ikke spikret. Studioet snakker dessuten om en flerspiller, men den skal vises frem senere. Men spillet er på mange måter akkurat det vi håpet på, samtidig som det gjør noen ting vi ikke visste at vi savnet før nå. Jeg kan ikke forestille meg en bedre avslutning på denne konsollgenerasjonen enn nettopp Grand Theft Auto V.

Grand Theft Auto V
Grand Theft Auto VGrand Theft Auto VGrand Theft Auto VGrand Theft Auto V
BETA +