Norsk
Gamereactor
forspill
Final Fantasy XV

Final Fantasy XV - Episode Duscae

Square Enix fortsetter sitt forsøk på å modernisere Final Fantasy, og vi har prøvespilt litt av den femtende delen for å se om de er på rett vei...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Historien forteller ikke nøyaktig hva som har hendt, men prinsen Noctis ligger og sover i et telt når han blir vekket av vennene sine. Bilen deres har brutt sammen, og nå trenger de å gjøre noe med saken. Blakke som de er må de samle sammen litt penger for å betale for reparasjonen, og hele gjengen (som ellers består av moromannen Ignis, den fribryterinspirerte Gladiolus og prinsens bestevenn, Prompto) går ut av teltet, pakker sakene og jeg griper håndkontrolleren.

Jeg vet ikke hvor langt inne i Final Fantasy XV dette er, og jeg får heller ikke bekreftet om denne sekvensen faktisk skal være med i det ferdige spillet. Dette er uansett demoen som følger med Final Fantasy Type-0 når det slippes. Jeg sitter i en deilig lenestol et sted i London, men med en streng instruks om at jeg kun har 60 minutter på meg. Når timen er omme blir spillet stoppet uavhengig av hvor langt eller kort jeg har kommet.

Final Fantasy XV

Jeg er naturligvis veldig spent, for sammen med Halo og Mario er Final Fantasy min absolutte favorittserie her i spillenes verden. Mange pleier å hevde at serien ikke lenger er hva den en gang var, men jeg er ikke helt enig. Faktum er at Final Fantasy XI var suverent, Final Fantasy XII var et mesterverk og Final Fantasy XIV: A Realm Reborn er så uforskammet bra etter alle oppdateringer at jeg personlig vil regne det som det beste i serien siden Final Fantasy IX.

Dette er en annonse:

Det var Final Fantasy XIII som jo dominerte hele den forrige generasjonen som førte til det litt frynsete ryktet. I sin iver på å modernisere konseptet mistet Square Enix fullstendig kontakten med hva det var som gjorde serien til det den var, og de sendte oss inn i korridorer fremfor åpne landskap, et ganske kjedelig persongalleri og merkelige fortellinger. I Final Fantasy XV legger de dette bak seg, dette til tross for at dette i bunn og grunn er en del av XIII-serien - tidligere kjent som Final Fantasy Versus XIII.

Final Fantasy XV

Når jeg får styre Noctis rundt med Dualshock 4 slår det meg at designet er veldig gjennomført, og det er typisk Final Fantasy med umulige fjellformasjoner, krystaller og vesener som lever og trives i omgivelsene. Samtidig som jeg elsker designet umiddelbart er jeg ikke like overbevist av det tekniske.

Kanskje skyldes dette at utviklingen startet til Playstation 3, eller så er det bare den japanske teknologien som henger litt etter. Det skal ikke slippes før til neste år, og allerede finnes det spill som ser mye bedre ut - ikke minst Sunset Overdrive og Infamous: Second Son. Det er litt kornete, sparsomt og omgivelsene føles ikke så levende. I tillegg er lyset litt svakt, noe som gjør alt litt tamt.

Dette er en annonse:
Final Fantasy XV

Et Final Fantasy-spill står og faller naturligvis ikke på grafikken, så jeg fortsetter innsamlingen av de nødvendige 24 000 gil (valutaen i Final Fantasy-verdenen) mekanikeren Cindy trenger for å fikse bilen. Det vil ta en evighet å denge fiender, så jeg benytter meg av hjelpesystemet for å finne et oppdrag. Jeg blir guidet til en tavle som utlover en dusør på 25 000 gil til den som setter en stopper for en Behemoths herjing i trafikken.

Før vi kommer så langt løper jeg på kryss og tvers over det grønne området og leter etter matrester, sjekker fotspor og banker opp en og annen fiende. Kampsystemet føles som en krysning mellom Kingdom Hearts, Lightning Returns: Final Fantasy XIII og litt Dynasty Warriors. Det er med andre ord veldig fartsfylt, og kampene begynner sømløst uten noe skjermbytte eller lastetider.

Final Fantasy XV

Man beskytter seg med L-knappen, og med riktig timing kan den også brukes til å parere. R-knappen brukes for å fokusere på fienden du vil angripe (i stedet for å ta alle samtidig), men det er fortsatt såpass kaotisk at jeg ikke blir vant til systemet på en time. Forhåpentligvis blir kontrollfølelsen bedre når jeg får starte fra begynnelsen ved lansering av spillet.

Deretter gjelder det å gi juling mens man holder et like våkent øye med magimåleren som med helsemåleren, for nesten alt jeg fortar meg forsyner seg grovt av førstnevnte. Den tømmes veldig kjapt, og når den er tom blir Noctis helt ubrukelig. Etter kampene skal det deles ut erfaringspoeng, men denne gangen er vrien at man må slå leir for å kunne oppgradere ferdighetene. Mens jeg camper kan jeg dessuten innta næring som gir meg «buffs» jeg kan benytte i neste kamp. Dette er et interessant system som jeg gleder meg til å utforske mer.

Final Fantasy XV

Tilbake til Behemoth som jeg stadig nærmer meg. Presset av begrenset spilletid fokuserer jeg på å ta ham igjen, og jeg finner ham til slutt - stor som en lastebil, og skjult i en fjellabyrint. Jeg tror neppe jeg noensinne har sett en bedre presentert fiende i et Final Fantasy-spill, og jeg kan spionere rett under nesen på monsteret eller snike etter det på vei til hiet.

Selve kampen er dessverre raskt over ettersom jeg får beskjed om å legge fra meg kontrolleren - timen er forbi. Jeg setter meg ned for å skrive ned inntrykkene mine og reflektere over det jeg nettopp har opplevd. Jeg er ikke umiddelbart overbevist av persongalleriet og hvordan de er designet, men samtidig misliker jeg ingen av dem. Oppførselen deres føles imidlertid troverdig, og jeg liker hvordan de kommenterer og reagerer i nærheten av Noctis.

Verden føltes også interessant, men jeg håper at Square Enix finner tid til å finpusse grafikken. Det er ikke overveldende slik det ser ut nå, og det risikerer å fremstå utdatert når det endelig slippes. Jeg går uansett derfra med et ønske om å spille mer, og det er helt klart et godt tegn. Det skjuler seg utvilsomt mer her enn man rekker å oppdage på en liten time, og jeg ser frem til å finne ut om Square Enix lykkes bedre med å modernisere serien enn de vist i Final Fantasy XIII-spillene, eller om de fortsatt må jobbe med å finne et nytt fundament for fremtiden.

HQ

Relaterte tekster

Final Fantasy XVScore

Final Fantasy XV

ANMELDELSE. Skrevet av Terje Mardon Kello

Det er alltid en viss risiko knyttet til spill der utviklingen aldri ser ut til å gå mot slutten, men i hvilken retning tippet det for Final Fantasy XV? Vi har testet...



Loading next content