Norsk
Gamereactor
forspill
Battleborn

Battleborn

Gearbox slo sammen skytespill og rollespill med Borderlands. Nå vil de gjøre det samme for skytespill og MOBA-spill med Battleborn, og vi har allerede fått en smakebit...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Takket være en kombinasjonen skytespill med elementer fra rollespill, etablerte Borderlands-serien seg som en av de mest populære til den forrige konsollgenerasjonen. Faktisk er det ikke særlig vågalt å hevde at storspillet Destiny lot seg inspirere av formelen, og i etterkant har mange spurt seg om hvorfor det tok så lang tid før slike spill faktisk dukket opp. Nå prøver utvikler Gearbox seg nok en gang på et tilsvarende kombinasjonprosjekt, der de ønsker å slå sammen skytespill med MOBA-oppskriften fra titler som Dota 2 of League of Legends.

De kaller sjangeren Hero Shooter, mens tittelen på spillet et Battleborn. Vi syntes det høres spennende ut, og derfor tok vi turen til Santa Monica for å møte kreativ leder Randy Varnell og resten av teamet.

- Vi hadde det veldig gøy da vi lagde figurer til Borderlands. Vi hadde så mange ideer, men noen av dem passet ikke helt til universet fordi gameplay i Borderlands fungerer litt annerledes. Man hadde ingen konkurransedel og det fantes ikke melee-angrep, så mye av spillingen i Borderlands kommer fra våpen du kan plukke opp. Dette begrenset mulighetene til en viss grad, og med Battleborn har vi utvidet potensialet samtidig som vi legger konkurransedrevet flerspiller tilbake på bordet. Det er noe vi ikke har jobbet med på en stund nå, kommenterer Randy.

HQ
Dette er en annonse:

Variasjonen gjør seg merkbar i at spillet allerede har 25 forskjellige helter du kan velge mellom. Det er disse som er "battleborn", altså født til å slåss, og de stammer fra én av fem galaktiske fraksjoner som nå kjemper for livet på stjernen Solus. Dette er den siste stjernen som fortsatt lyser i hele universet, og sammen må de fem fraksjonene kjempe mot en skummel rase kjent som Varelsi. Når det er sagt ble hovedhistorien liggende i fred da vi var på besøk, til fordel for en gjennomspilling av co op-oppdraget "To the Edge of the void".

Grafikken i Battleborn er kanskje ikke noe for alle og enhver, men personlig liker jeg designet og den visuelle stilen veldig godt. Effektene imponerer også, og alt i alt føles Battleborn som et ekte dataspill. Det er fargerikt, høylytt og preget av raskt tempo. Potensialet for å bli en stor hit med masse gjenspillingsverdi er definitivt tilstede.

Alle heltene i Battleborn har svært forskjellige kampstiler, samt sine egne våpen og ferdigheter. Man har forholdsvis normale figurer som Oscar Mike, som er den klassiske assault rifle-fyren som kaster granater, men det finnes også figurer som Rath. Han er en blanding av samurai og Jedi, som har spesialisert seg på nærkamp med sitt Katana-sverd. I min første runde jeg prøver med derimot som Orendi, som er en såkalt Chaos Witch.

BattlebornBattleborn
Dette er en annonse:

Hun er helt klart en av de figurene som kan spilles litt mer aggressivt. Faktisk har hun fire hender, slik at hun kan skyte lilla energiballer mot fienden kontinuerlig. Hun har også kraftige magiske angrep, deriblant en energiutladning som sender en slags sjokkbølge langs bakken. Denne sjokkbølgen kan utslette hele grupper av fiender hvis timingen er god, og dette er bare ett av spesialangrepene hun behersker.

Alle heltene starter oppdraget på nivå 1, men i løpet av lengre oppdrag, som varer i opptil 30-45 minutter, vil man normalt kunne nå nivå 10 før man er ferdig. For hvert nivå får du dessuten tilgang til nye egenskaper, og man trenger ikke å gå inn i menyene for å bestemme hvilke egenskaper man skal investere erfaringspoengene i. Ved hjelp av d-paden kan du i stedet velge hvilke egenskaper du vil ha i kampens hete.

Jeg legger fra meg Orendi, og går videre til Marquis. Marquis er en Steampunk-inspirert robotbutler med melonhatt (helt sant), og han må spilles på en helt annen måte enn Orendi. Han er nokså svak, så angrep fra avstand med sniper-riflen (som også kan brukes som stokk) er ofte den beste løsningen. Skulle fiendene komme for nærme har han imidlertid et hendig lommeur tilgjengelig, som kan brukes til å bremse tiden slik at alt foregår i slow motion. Han har også en mekanisk ugle, som kan sendes mot fienden for å gjøre ekstra skade.

BattlebornBattleborn

Jeg er sulten på mer, og får vite at vi har akkurat nok til tid å teste en tredje helt også. Valget falt på Rath og Katana-sverdet hans. De horisontale angrepene, som utføres med den høyre skulderkanppen, danner grunnlaget for dødelige kombinasjoner, mens den venstre skulderknappen serverer kraftige vertikale angrep. I tillegg bestå repertoaret til Rath av lange virvelangrep og et mektig slag mot bakken. Sistnevnte sender ut en stor sjokkbølge på samme måte som Orendi. Rath er dessuten hurtig og han kan dekke store avstander raskt. Han er derfor mindre utsatt for stormen av kuler som fienden til enhver tid sender mot oss.

At Rath er såpass rask illustrerer forskjellene mellom de ulike heltene ytterligere. Det er nemlig ikke bare våpnene og egenskapene deres som varierer (og utseende), men også bevegelsesmønstrene deres. Noen av heltene er eksempelvis for store til å komme gjennom visse passasjer, mens andre er ekstra smidige og mestrer dobbelthopp som tar dem steder andre ikke når. Det skal dog nevnes at mange av egenskapene ser ut til å være designet for versus mode, da noen av dem sjelden blir brukt mot The Varelsi og deres armé av roboter. Samtidig var vanskelighetsgraden på co op-oppdragene rimelig lav, så det kan virke som disse oppdragene først og fremst er ment som en slags oppvarming før de virkelige oppgavene starter. Det er for såvidt greit nok, mulighetene er såpass mange her, at man trenger en arena der man kan eksperimentere litt og lære alle heltene å kjenne.

HQ

Når det er sagt kunne Randy bekrefte at versjonen vi satt med var litt mindre krevende enn det teamet ser for seg at fullversjonen blir. For å kunne vise frem så mye som mulig på en effektiv måte var hastigheten til heltene skrudd litt opp, samtidig som progresjonen oppover i nivå gikk fortere. I det ferdige spiller vil Gearbox operere med to eller muligens tre vanskelighetsgrader, slik at co op-oppdragene ikke trenger å være en dans på roser hvis man ønsker noe annet.

Når det gjelder avbrytelser var det lite som tok fokus vekk fra gameplay her. En og annen cutscene ble spilt av da man møtte mini-bosser, men for det meste ble historien formidlet gjennom snakking over radioen. Heltene er heller ikke fremmed for å slenge ut en og annen kommentar til hverandre (som i Borderlands), og i det hele tatt var det få kjedelige eller stille øyeblikk underveis. Dessuten fungerer MOBA-strukturen der man starter på nytt fra nivå 1 hver gang ypperlig for co op-delen. I Borderlands var det ofte et problem at spillerne hadde svært forskjellige nivåer, og at fiendene derfor ble for tøffe for noen og for svake for andre. Dette problemet løser seg fullstendig gjennom MOBA-oppskriften.

Det var betryggende å se at MOBA + skytespill har noe for seg, men samtidig var strukturen til denne testøkten litt skuffende. Det var moro, men jeg føler likevel at jeg bare fikk prøve halvparten av spillet. Jeg skjønner at utviklerne ikke kan vise alt, men oppdraget vi fikk prøve hadde ingen klar begynnelse eller slutt. Konteksten var for vag, og det var også tydelig at den konkurransedrevne delen av spillet har fått mye av fokuset. Denne delen fikk vi ikke prøve og jeg forlot derfor Santa Monica sulten. Samtidig er jeg mer nysgjerrig på det fulle spillet nå enn jeg var da jeg kom, og det må jo kunne kalles et godt tegn.

BattlebornBattleborn
HQ

Relaterte tekster

5
BattlebornScore

Battleborn

ANMELDELSE. Skrevet av Magnus Groth-Andersen

Battleborn er forvirrende. Veldig forvirrende. Faktisk er det så forvirrende at det ofte forvirrer seg selv. Forvirret?

2
Battleborn legges ned

Battleborn legges ned

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Spillet fjernes fra butikkene allerede nå, dropper muligheten til å kjøpe valuta i februar og stenger til slutt serverne helt i 2021.

3
Take-Two: Ikke overrasket over Evolve

Take-Two: Ikke overrasket over Evolve

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

2K Games gitt oss mange gode spillopplevelser opp gjennom årene, men de siste årene har vi også fått to store spill som ikke har levert. Dette erkjenner nå Take-Two-sjef...



Loading next content