Man vet hva man får med Uncharted-serien: Kvikke replikker, store eksplosjoner og Hollywood-inspirert action som låner flittig fra Lara Croft, Indiana Jones og utrolige myter om store oppdagere. Det er en formel som fungerer såpass bra at Gamereactor har belønnet serien med hele tre niere, samtidig som utvikler Naughty Dog har måttet bygge ut studioet sitt bare for å få plass til alle Game of the Year-statuettene. Det er derfor intet mindre enn obligatorisk at de slår seg sammen med remaster-kongene fra Bluepoint Games og lager Uncharted: The Nathan Drake Collection.
Med Uncharted: The Nathan Drake Collection får vi en samlepakke som inkluderer Uncharted: Drake's Fortune, Uncharted 2: Among Thieves og Uncharted 3: Drake's Deception. De av dere som har spilt slike nyversjoner før blir neppe overrasket av å høre at spillene skal kjøre i 1080p oppløsning og 60 bilder i sekundet. Ifølge Naugthy Dogs egen Arne Meyer har Bluepoint likevel hatt som mål å strekke seg litt lengre enn hva man kanskje forventer fra denne typen samlepakker.
Den mest åpenbare nyheten er nok de nye vanskelighetsgradene. Vi får en ny «brutal»-modus som skal være adskillig vanskeligere enn «crushing», den mest hardbarkede modusen i originalutgavene. Ifølge Meyer har Bluepoint gjort helseregenerering tregere, samtidig som fiender tåler mer og dropper mindre ammunisjon. Under utviklingen skal utvikleren ha skrudd vanskelighetsgraden høyere og høyere helt til selv den beste testeren ikke maktet å fullføre spillet. Deretter gikk de ett hakk tilbake, slik at de var sikre på at det i hvert fall ikke skulle være helt umenneskelig å fullføre.
På den motsatte siden av utfordringsspektrumet finnes «explorer», der helseregenereringen er bortimot umiddelbar. Ifølge Meyer var dette en modus de ønsket å ha med slik at mindre vante spillere skulle få en sjanse til å oppleve handlingen i spillene.
Det er også gjort en rekke forbedringer for å pusse opp grafikken til de tre spillene. Uncharted: Drake's Fortune nyter godt av å bruke Nathans karaktermodell fra Uncharted 3, samtidig som lyseffektene fra Uncharted 3 nå får skinne i samtlige tre spill. Av denne grunn har Uncharted: Drake's Fortune fått et ganske merkbart løft, mens de to oppfølgerne er seg selv like, foruten litt HD-sminke.
Måten man sikter på i Uncharted 2 er dessuten lånt bort til de to andre spillene, slik at skytefølelsen er lik, enten du peker pistolen på pirater, togrøvere eller britiske hooligans. For de av oss som likte den ekstremt presise, om kanskje litt mekaniske, siktingen fra Uncharted: Drake's Fortune er dette blandet nytt. Det er imidlertid store muligheter for å konfigurere kontrollsystemet, slik at de av oss som også likte å bruke bevegelseskontroller for å kaste granater i Uncharted: Drake's Fortune (jeg forstår det slik at vi ikke er mange) i det minste kan fortsatte med dette, selv om funksjonaliteten er slått av som standard.
Noen nyheter til tross, så opplevdes de tre spillene som seg selv like. Selv har jeg spilt alle tre til døde allerede og gjør det neppe på nytt, men for de som ikke har opplevd Uncharted før eller som er på utkikk etter en unnskyldning til å spille gjennom spillene en gang til, så er det mye som tyder på at dette blir en helhjertet nylansering av tre fantastiske spill.