Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
forspill
The Legend of Zelda: Breath of the Wild

E3 2016 - Vi har spilt Zelda: Breath of the Wild!

Nintendo hadde ikke tonnevis med spill på E3 i år, men ett av dem var til gjengjeld blant de mest spennende på hele messen. Vi har endelig fått prøve Zelda til Wii U...


Det nye Zelda-spillet er satt til en stor, åpen verden og det krever innsats å overleve. Ved siden av alt annet handler nemlig The Legend of Zelda: Breath of the Wild om "survival". Det er forholdsvis nye jaktmarker for Nintendo sin del, men etter en times tid med spillet i hendene på E3, føler vi oss trygge på at Link vil klare seg bra alene i villmarken.

Demoen Nintendo viste frem i Los Angeles var todelt. Den første delen fokuserte på gameplay og de mange nye mekanikkene spillet introduserer, mens vi utforsket det sentrale "The Great Plateau"-området på spillkartet. Den andre delen var historiedrevet, og serverte hint om settingen, tidslinjen, figurene, interessante punkter på kartet og det overordnede plottet. Vi skal naturligvis ikke spolerer noe for deg, og heller legge vekt på "open world"-aspektet til spillet, som uansett var det Nintendo selv var opptatt av å vise frem.

Fra første sekund føltes spillverden veldig ekte og levende. Den er innbydende og oppfordrer til utforskning. Det finnes utallige distraksjoner overalt, som leder deg vekk fra det du holder på med. Faktisk hadde vi etterlatt flere oppgaver uløst da tiden med demoen var ute, fordi noe annet fanget oppmerksomheten vår underveis. Det er slik det skal være i et godt open world-spill. Denne friheten ga også spillet en annen følelse enn Zelda-serien har hatt tidligere, og kombinert med mer komplekse kontroller ble dette så absolutt friskt og annerledes.

Dette er en annonse:

Ettersom spillet har survival-elementer må Link sørge for å holde seg mett, frisk og opplagt. Det er derfor viktig å holde øye med termometeret og støymåleren nede til høyre i skjermbildet. Link mister helse hvis han blir for kald eller varm, mens støymåleren er hendig for å holde seg lydløs i situasjoner som krever det. Dette kan eksempelvis være når du skal snike deg inn på en fiendtlig leir eller hvis du skal temme et villdyr. Epona er nemlig ikke det eneste transportmiddelet ditt lenger.

The Legend of Zelda: Breath of the WildThe Legend of Zelda: Breath of the WildThe Legend of Zelda: Breath of the Wild

Støymåleren er altså elementær i spesifikke situasjoner, mens termometeret alltid er viktig. Har du på deg for mye klær i den varme solen? Har du på deg nok til å besøke det snødekte området? Og hva skjer egentlig hvis du bader i det brune vannet? I løpet av demoen så vi både regn, vind og stormer, som kom og gikk dynamisk. Værforholdene oppstår tilfeldig, men er påvirket av dag/natt-syklusen. Denne fungerer for øvrig slik at ett minutt i virkeligheten tilsvarer én time innad i spillet. Derfor kommer og går været en god del raskere enn utenfor stuevinduet.

Uansett vær må man imidlertid være varsom når man beveger seg rundt. Hvis du ikke er forsiktig kan for eksempel gresset ta fyr rundt deg, hvis en fiendtlig mech-spider bommer med laserskuddet sitt. På samme måte kan også du bruke brann som et våpen, ved å antenne gresset med fakkelen din. Bare sørg for å ikke bli fanget av dine egne flammer.

Å oppgradere våpen og utstyr er tatt med videre fra Skyward Sword, og systemet er mer omfattende enn noen gang. Alle våpen har sine egne stats, og nesten alle kan bare brukes et visst antall ganger før de faller fra hverandre. Det gjelder å finne våpnene som passer for deg, og ikke være redd for å eksperimentere. Når det gjelder selve kampsystemet er dette nokså likt systemet vi husker fra Skyward Sword, bare uten bevegelseskontrollene. Likevel oppleves det som noe mer smidig og responsivt. Du kan sette igang en kul slow-mo-effekt hvis du timer ting riktig, og deretter kvitte deg med en forsvarsløs fiende med ett effektivt slag. Når det er sagt føles ikke kampsystemet like friskt og nytt som resten av spillet, selv om det får jobben gjort.

Ved siden av våpnene har man også ulike "Special items". Her snakker vi bomber og magiske gjenstander, og vår favoritt ble raskt den fjernstyrte bomben du selv kan bestemme når går i lufta. Vi likte også den digre magneten som kan flytte metall rundt, og våpenet som lar deg forme plattformer å hoppe på. Du har sikkert sett det i traileren allerede.

The Legend of Zelda: Breath of the WildThe Legend of Zelda: Breath of the Wild

En nokså stor nyhet er at dungeon-strukturen Zelda-serien har brukt så lenge ikke er med lenger. Det kommer til å være plenty av templer og spennende plasser å utforske, men måten du tar deg inn på, og rekkefølgen du besøker dem i, vil variere denne gangen. På dette området er imidlertid mye uvisst foreløpig, da de eneste store byggverkene som er blitt avslørt er såkalte "Ressurection Towers". Disse er imponerende tårn som strekker seg langt over bakken, og kan brukes til "fast travel" mellom tårnene du har besøkt tidligere. Det kommer til å være over 100 slike spredt utover spillkartet.

Tilbake til dette med overlevelse. Med mindre du vil livnære deg på insekter må du nemlig finne flint, slik at du kan lage deg et bål. På bålet kan du tilbrede diverse matretter, og de mer avanserte oppskriftene gir deg mer helse enn de simple. Det finnes også et "trading"-system som lar deg selge og kjøpe gjenstander du trenger i hverdagen.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Som du skjønner er The Legend of Zelda: Breath of the Wild et omfattende spill. Spillkartet er 12 ganger større enn i Twilight Princess, og det er stappet med spennende steder å utforske. Størrelsen gjorde det nødvendig med et system for å holde oversikten, og løsningen ble stempler du kan bruke til å markere punkter på kartet. Til forskjell fra i mange andre open world-spill kan du også sette ut mer enn bare ett "waypoint" på kartet. I demoen kunne du faktisk ha ni stempler på kartet på én gang, pluss fem fargede symboler. De fargede symbolene vises også ute i spillverden, slik at du husker hvor du skal gå.

På toppen av alt dette ble vi fortalt at demoen på E3 faktisk var tynnet ut litt sammenlignet med fullversjonen. Nintendo hadde fjernet noen datastyrte figurer og liknende, som muligens vil kommer tilbake når det ferdige spillet står for døren. Eller ville ikke Nintendo røpe omtrent noe som helst om historien denne gangen, men vi vet at Link våkner opp etter 100 år i søvn. Han blir vekket av en stemme vi antar tilhører Prinsesse Zelda, som ber han returnerer til lyset. Alt sammen er veldig kryptisk, men vi så flere tydelige hint mot tidligere Zelda-spill. Eksempelvis var vi innom "The Temple of Time", som huset den samme "Statue of the Goddess" som i Skyward Sword. Vi fikk til og med muligheten til å sette oss ned og be foran statuen.

Totalt sett ga The Legend of Zelda: Breath of the Wild solid mersmak. Vi håper og tror det ferdige spillet blir litt mer polert, blant annet med raskere og mykere menyer og "pickups", men det viktigste er uansett at opplevelsen var frisk og morsom. Den fenget oss fra første sekund og slapp ikke taket før Nintendo-representantene ba oss skygge banen. Vi gleder oss virkelig til å se fullversjonen til neste år en gang.

The Legend of Zelda: Breath of the WildThe Legend of Zelda: Breath of the WildThe Legend of Zelda: Breath of the WildThe Legend of Zelda: Breath of the Wild
The Legend of Zelda: Breath of the WildThe Legend of Zelda: Breath of the WildThe Legend of Zelda: Breath of the WildThe Legend of Zelda: Breath of the Wild
The Legend of Zelda: Breath of the WildThe Legend of Zelda: Breath of the WildThe Legend of Zelda: Breath of the Wild
Dette er en annonse: