Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
forspill
Sniper Ghost Warrior 3

Sniper: Ghost Warrior 3

CI Games er snart klare med det tredje spillet i serien om sniking og skyting, og de har valgt en ganske annerledes rute denne gangen. Vi har prøvespilt...

  • Tekst: Paul Davies

Det har nærmest blitt slik at man forventer at spill har en åpen verden, og med Sniper: Ghost Warrior 3 er også CI Games klare til å ta serien et steg videre. Etter to ganske lineære spill, skal det tredje nå la oss angripe oppgaven slik vi selv ønsker. Spillet setter fortsatt en del rammer, men innenfor disse er det opp til oss hvordan vi går frem. Med autentiske våpen, taktikkprat fra ekte soldater og mer fokus på planlegging er tonen og stemningen drastisk endret i Sniper: Ghost Warrior 3.

Selv om jeg kun fikk teste to oppdrag under min prøvespilling, var det lett å leve seg inn i verdenen som CI Games har laget. For å venne meg til mekanikkene og kontrollen startet jeg likevel med et ganske rett frem gisseloppdrag. For å redde gisselet måtte jeg ta meg inn i en strengt bevoktet base i en fjellside, med vakttårn, patruljerende vakter, kameraer og alarmsystemer. Første ledd i min plan ble å sende ut dronen for å få et overblikk over situasjonen.

Dette er en annonse:

Dronen er et veldig praktisk hjelpemiddel, og den serverer deg all mulig informasjon om området. I motsetning til i andre spill er fienden dog smarte nok til å oppdage dronen, så det gjelder å holde litt avstand. Faktisk kjente jeg på nervøsiteten selv om jeg lå på trygg avstand, for med ett enkelt feilskjær ville alarmen gå og vaktene komme letende etter meg.

Sniper Ghost Warrior 3Sniper Ghost Warrior 3Sniper Ghost Warrior 3

Tomasz Pruski er utviklerens "Lead Narrative Designer", og tidligere hadde han vist meg hvor enkelt det var å komme seg videre ved å bruke dronen til å hacke alarmsystemet. For min egen del var det ikke like plankekjøring. Jeg ville så gjerne hacke alarmen, snikskyte de som stod i vakttårnene og deretter ta meg av resten ved å snike meg inn. Dessverre hadde jeg ingen lyddemper, så skuddene mine rettet alles oppmerksomhet i min retning. Da jeg forsøkte å snike ble jeg oppdaget fordi jeg stakk ut hodet på feil tidspunkt, og selv med maskingeværet på full auto ble fiendene for mange. Det ble dog bedre med hvert forsøk, og sakte men sikkert nærmet jeg meg en fin balanse mellom spillestilene sniper, ghost og warrior.

Jeg er ikke vant til å ha så mange valg under et oppdrag i et skytespill. Det finnes ingen praktiske mellomsekvenser som loser deg gjennom de vanskeligste partiene, og selv om du blir foreslått ulike ruter til målet er det ikke sikkert at alle er brukbare. Det er mulig, og sannsynlig, at noen av rutene vil sende deg ned en fjellskrent, så det kan være smart å tenke gjennom hvor mange helbredende gjenstander du bærer med deg. Tidligere risikerte du å bli sendt tilbake til forrige lagringspunkt hvis du bommet på så lite som ett skudd, men her får du fortsette til du dør eller oppdraget er spolert.

Sniper Ghost Warrior 3Sniper Ghost Warrior 3Sniper Ghost Warrior 3
Sniper Ghost Warrior 3Sniper Ghost Warrior 3
Sniper Ghost Warrior 3Sniper Ghost Warrior 3Sniper Ghost Warrior 3
Dette er en annonse: