Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
forspill

En siste kikk på Horizon: Zero Dawn

Med en måned igjen til lansering fikk vi besøke Guerrilla Games i Amsterdam. På agendaen sto naturligvis en prøverunde i Horizon: Zero Dawn...


Å se et etablert utviklerstido prøve seg på noe helt nytt er alltid spennende. Det kan ende opp som en fantastisk opplevelse som vil huskes i flere tiår, eller det kan bli en total katastrofe. I Guerrilla Games og Horizon: Zero Dawn sitt tilfelle virker det som om resultatet uten tvil blir førstnevnte.

Dette er en annonse:

Vi tilbragte en hel dag hos Guerrilla i Amsterdam, og mesteparten av dette besøket bestod av å løpe rundt som Aloy i de robotdinosaurfylte områdene. For de av dere som ikke vet det er nemlig Horizon et "open world"-spill hvor vi spiller som en ung kvinne med navn Aloy (gitt stemme av Ashly Burch). Hun lever i en verden hvor mye av det naturlige dyrelivet er erstattet med robotliknende utgaver. Aloy og stefaren hennes er forvist av stammen sin, noe som blant annet skyldes Aloy sitt sterke ønske om å finne ut hva som skjedde med den forrige sivilasjonen. De som brukte å leve der stammen deres holder til nå ble nemlig utryddet på uforklarlig vis. Det finnes dog hint til hva som skjedde rundt omkring, og det er akkurat disse hun har blitt besatt av å finne.

På denne letingen vil hun altså møte på et mekanisk dyreliv. Her snakker vi ikke bare om søte og vennlige dyr, men også en enda farligere utgave av verdens mest kjente rovdyr, dinosaurene. Før brukte de ikke å bry seg så mye om menneskene, men har nå blitt mer aggressive. Samtidig har de av en eller annen grunn begynt å lete etter ulike mineraler. Hvorfor har det blitt slik? Dette spørsmålet, sammen med intrigene med stammen, gjør at vi gleder oss til å utforske både verdenen og historien.

Guerrilla har uten tvil lagt mye arbeid i dette, og det er ikke til å tro at dette er et studio som tidligere har jobbet med relativt lineære spill. De har gjort en rekke endringer på Decima-motoren sin for å kunne skape en åpen verden uten lastetider, samtidig som de har ansatt en rekke personer som er kjent for å skape gode historier og interessante områder.

Hjelpen fra folk som har gjort dette før er tydelig fra første stund. Historien starter i Aloy sin barndom, hvor du sammen med stefaren hennes Rost går gjennom en meget kort opplæringsdel. Hovedpoenget med denne delen er å få vite at Rost også ikke er så populær i stammen heller, og hvordan dette former forholdet mellom han og den unge jenta. Uten å røpe detaljer kan vi si at dette fungerer meget bra, og legger et godt grunnlag for hva vi spilte de kommende timene.

Horizon: Zero Dawn
Horizon: Zero DawnHorizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn
Horizon: Zero Dawn
Horizon: Zero DawnHorizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn
Horizon: Zero Dawn
Horizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn
Dette er en annonse: