Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
forspill

En første kikk på The Surge

Deck 13 har lyttet til tilbakemeldingene etter Lords of the Fallen, og ser ut til å være på rett spor med The Surge. Vi har prøvespilt...

Da utvikler Deck 13 Interactive slapp deres Lords of the Fallen i 2014 (et samarbeidsprosjekt med CI Games), så fikk de kritikk for at actionrollespillet var for likt Dark Souls. Det kan se ut til at de har tatt til seg denne kritikken, for deres neste spill, The Surge, ligger an til å bli en ganske annen opplevelse. Fantasy- og middelaldersettingen er byttet ut med fremtid og industriell dystopi.

Hjemme hos utgiveren Focus Home Interactive fikk vi en gameplay-demonstrasjon som ga et litt tydeligere bilde av spillets nøkkelkomponenter, og det er disse vi skal snakke om her. Kampene er basert på den velkjente dansen med unnamavøre og angrep, og igjen skal vi bli nødt til å lære fiendenes bevegelsesmønstre samt fullføre comboer som gjør mest mulig skade. Du vil få velge blant horisontale og vertikale angrep, en blokkering og en unnamanøver (dodge). Spillfiguren har begrenset med stamina, og etter hvert som denne blir lavere vil også angrepene bli tregere og svakere. Hvert treff gir energi som kan benyttes på ulike handlinger. I demoen vi spilte fikk vi kun benytte den på såkalte finishing moves, men spillet skal tilby en rekke oppgraderinger som vil la deg benytte energien på andre ting også. Det kan være verdt å merke seg at denne energien forsvinner når man ikke angriper, så man starter som regel hver nye kamp med en tom måler.

Dette er en annonse:

Et annet taktisk element er at man kan sikte seg inn på bestemte kroppsdeler. Her kan man altså finne fiendens svake punkter for å gjøre mest mulig skade, eller man kan angripe mer beskyttede kroppsdeler for å sikre seg materialer til crafting. Det er fullt mulig å plukke opp fiendens våpen og benytte det umiddelbart, men du må finne deg en arbeidsbenk for å bygge med de oppsamlede materialene.

The Surge

Du bygger og går opp i level ved disse arbeidsbenkene, og fiendene mister såkalt Tech Scrap som du kan benytte til å levle opp exo-skjelettet eller bygge ny rustning av. Ved å levle opp exo-skjelettet sørger du for at du kan bygge opp mer energi, noe du vil trenge ettersom våpnene og de oppgraderte rustningsdelene krever mer av dette. Du må derfor finne balansen for hva du vil bruke Tech Scrap-delene på, for det hjelper ikke å ha masse energi hvis du ikke har noe å bruke den på. Figuren din kan også oppgraderes med ulike implantater som gir deg fordeler som å se fiendens helse eller hjelpsomme tips. Hvis du oppgraderer exo-skjelettet tilstrekkelig, vil du også få tilgang til nye områder og mer loot.

En likhet med Dark Souls finner vi når vi dør. Du mister nemlig alt av Tech Scrap du bærer på i dødsøyeblikket, og du har begrenset med tid på deg til å finne tilbake å samle opp det du mistet. Alle fiendene dukker opp på nytt når du dør, så du blir ofte nødt til å velge mellom å slåss eller løpe forbi hvis du vil nå frem til Tech Scrap-haugen i tide. Heldigvis kan du legge igjen oppsamlet skrap ved arbeidsbenkene, så forsiktige spillere vil ikke miste så altfor mye når de dør.

Spillets historie blir fortalt på flere måter, og det begynner med et hologram av en kunstig intelligens som forteller deg hva som har skjedd frem til nå (i hvert fall de relevante detaljene). Her får du også en liten demonstrasjon av dialogvalg, noe du skal få mer glede av når du møter andre spillere som kanskje trenger din hjelp, kan hjelpe deg, eller som du bare vil ta livet av. I løpet av spillet kan du ellers finne lydlogger, dagbøker, eposter og annet som gir historien mer fylde.

The Surge

Med et bredt utvalg av fiender ligger det an til at The Surge vil by på mange muligheter for å skreddersy din egen figur. Det var veldig tilfredsstillende å rive av fiendens rustningsdeler i et av de blodige angrepene, og minst like belønnende var det å sette seg ved arbeidsbenken og bygge nytt utstyr. Dessverre var økten vår med spillet for kort til at vi nådde frem til noen boss eller mer avanserte fiender, og derfor fikk vi heller ikke se hva slags loot de gir fra seg.

Vi hadde det utvilsomt gøy med The Surge, og den lille økten viste at Deck 13 har lyttet til tilbakemeldingene fra det forrige actionrollespillet. Spillet slippes til PC, Playstation 4 og Xbox One i mai, og foreløpig ser det potensielt veldig bra ut.

The Surge
The Surge
The Surge
The Surge
Dette er en annonse:
-->