Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
forspill

Sniktitt: Prey

Bethesda inviterte oss hjem for å teste starten av Arkane Austins kommende Prey. Vi spilte så mye vi rakk, og her er inntrykkene...

Året er 2032, og endelig kan man oppsøke et gjenvinningspunkt i et spill for å sørge for at ikke noe søppel går til spille. Jeg og Morgan Yu står foran en resirkuleringsmaskin ombord på romstasjonen Talos 1, og vi kaster inn alt vi har funnet liggende strødd. Her forsvinner gamle ledninger, ødelagte harddisker, men også poser med farlig avfall som romveseninnvoller. Som takk for at vi rydder kan vi bruke råmaterialene til å printe ut medisinskrin, våpen, ammunisjon med mer, i hvert fall så lenge vi har tegningene for disse. Om bord på Talos 1 er nesten alt dødt der vi går i bane rundt månen, men vi blir stadig tatt på sengen av farene som lurer. Her lever det nemlig romvesener som kan innta enhver mulig form, så hverken kaffekopper eller medisinskrin som ligger i miljøene er nødvendigvis ufarlige. Heldigvis er det like moro som det er farlig.

Dette er en annonse:

Prey er en sci-fi-action-thriller, og allerede i åpningen ser vi de nødvendige ingrediensene. Vi følger historien til Morgan Yu, en forsker som har latt eksperimentene sine gå for langt. Verdenen hans er ikke ekte, og i et forsøk på å redde menneskeheten har han endt opp som et forsøksdyr i sin egen forskning. Historien fenger meg umiddelbart, og med den kjente stilen til utvikler Arkane får jeg raskt en inntrykk av hvordan eventyret foran meg vil se ut. Det er som et slags Bioshock Infinite i verdensrommet, og det mener jeg som et kompliment. Der jeg går inn i lobbyen til Talos 1 innser jeg at dette kommer til å bli et stort spill. Dette området fungerer som en hub med mange ulike veier, og det er mye som skal utforskes.

Gameplayet er lagt opp til action, men etter hvert som du samler XP (her kalt Neuromods) vil det bli enklere å velge sniking som alternativ. I løpet av spillets to første timer virker det i hvert fall veldig vanskelig å passere en fiende uten at det blir kamp. Heldigvis har vi nok av verktøy til å håndtere dem.

Det starter med et faktisk verktøy, en skiftenøkkel, før vi plukker opp en avansert limpistol som kan sette fast fienden i et lag med skum. Dette gjør dem litt enklere å kjempe mot, for ellers er de veldig raske. Fienden kan nemlig gå i oppløsning og dukke opp på et nytt sted, og de angriper med fryktelig irriterende syrespytt. Som vanlig er hagla til stor hjelp, men i likhet med Morgans beskyttelsesdrakt varer den ikke evig.

PreyPrey

Prey gir oss en protagonist med mange muligheter. Utstyrslisten hans har plass til hele 45 gjenstander fra start, og dette kan etter hvert utvides til 84. Inne på listen kan du kombinere ulike gjenstander eller oppgradere våpnene dine, så det er alltid verdt å sjekke miljøene etter nyttige ting du kan plukke med deg. Morgans evner kan også oppgraderes, da ved å bruke Neuromods. Han har tre grunnleggende "evner" du kan bygge videre på, og disse er Science, Technology og Security. Eksempler på forbedringer kan gå på hacking, plukke opp mer helse eller reparere ødelagt utstyr om bord på Talos 1. Du kan også forbedre sniking og fokus for å tilpasse Morgan mer til din spillestil, men i grunnen er Prey mest en blanding av kamper og utforsking.

PreyPrey
Dette er en annonse: