Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
forspill

Impact Winter

En asteroide har sørget for evig nordavind og dyp tele, og det er opp til deg og roboten din (selvsagt) å skaffe nok ressurser til å overleve...

Dette er en annonse:

En asteroide har kollidert med jorden, og en apokalypse har rammet vår verden som har dekket planeten med snø og veldig lave temperaturer. Brorparten av planetens befolkning omkom som en følge av de røffe forholdene, men noen maktet å overleve. Det er ingen hjelp i sikte. Eller er det?

Mojo Bones' Impact Winter forteller en interessant historie om å overleve. Spillets hovedperson, Jacob Solomon, trosser de iskalde omgivelsene etter å ha hørt stemmer, og nå befinner han seg i en forlatt kirke sammen med fire andre overlevende. Snart plukker de opp et nødsignal som lover å hjelpe Jakob og de andre, men haken er at de må vente i 30 før de finner ut om det stemmer. Det eneste de kan gjøre nå er å overleve kulden, og det med svært begrensede ressurser.

Signalet ble plukket opp av roboten Ako-Light, en robot som er viktig for gruppens overlevelse på flere måter. Ako-Light kan bore gjennom den frosne bakken, sende søkesignaler ut i intet, vise et radarkart over området, samt noen andre nyttige triks. Ved første øyekast virker gameplayet enkelt nok, men etter hvert spiller flere faktorer inn. Hvert av gruppemedlemmene har noen spesielle ferdigheter som må utnyttes fornuftig. Den eneste vi kan kontrollere er Jacob, og hans oppgave er å gjennomsøke omgivelsene sammen med Ako-Light på jakt etter ressurser og materialer.

Tingenes tilstand endrer seg dog ganske raskt, for det viser seg at gruppen ikke er alene. Forskjellige datastyre figurer som passerer området tilbyr ulike sideoppdrag, og vi er nødt til å forholde oss til noen mindre vennlige dyr. Gruppen har dessuten sine behov som må dekkes, så for at alle skal overleve må vi fordele mat, vann og søvn på en god måte. Med ansvar for å holde gruppen i live, oppgradere Ako-Light, utforske verdenen og forsvare deg mot villmarken blir det nok å gjøre de neste 30 dagene.

Desto mer du oppgraderer roboten og bygger nye ting, jo mer av verdenen får du tilgang til. Ødemarken har mange hemmeligheter på lager, og du skal få oppdage dem en etter en.

Impact WinterImpact WinterImpact Winter

Et av de mest interessante aspektene ved spillet er hvordan gameplay og historien ser ut til å endre seg når du fokuserer på de ulike medlemmene i gruppen. Alle har en historie du kan følge, og på denne måten vil ulike gjennomspillinger føre deg til ulike avslutninger.

Versjonen vi fikk spille kan ha vært en tidlig kode, men det viste likevel frem spillets forskjellige elementer på en fin måte. Med tanke på hvor mange oppgaver spilleren må løse og holde styr på kunne det fort blitt uoversiktelig, men spillet føltes tilgjengelig. Det er hele tiden mye som skjer, men de viktigste oppgavene dine er alltid enkle å se. Valget om å plassere kameraet skrått over spilleren er dessuten et godt valg med tanke på hvor mye leting du skal utføre i spillet. Rent teknisk kan vi fortelle at det kjørte helt fint, og sammen med det spesielle designet er dette veldig behagelig å se på.

Når det gjelder negative bemerkninger, er det spesielt én ting som er verdt å nevne. Spilleren har nemlig ansvar for å bevare freden i gruppen inne i kirken samtidig som man skal ut på leting etter ressurser, og dette kan by på litt irritasjon. Under vår testing av spillet måtte vi avbryte letingen flere ganger for å megle i kirken, og det er ikke til å legge skjul på at slike ting dreper litt av gleden. Det er i hvert fall lov å håpe at det blir litt mindre kjekling mellom figurene når det ferdige spillet slippes.

Ellers ser Impact Winter bra ut, med et spennende konsept i en pent designet verden. Noen av oppgavene med å fordele ressurser og søvn kan bli litt for The Sims til tider, men vi likte det vi så. Nøyaktig hvor spennende den kalde ødemarken blir vet vi først når spillet slippes til PC i slutten av april. Studioet snakket også om planer om å slippe det til konsoll, men de ville ikke gi noen tidsramme for når det vil skje.

Impact WinterImpact WinterImpact Winter
Dette er en annonse: