Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
forspill

Sniktitt - Get Even

Utvikler The Farm 51 har endelig satt en dato på spillet som skulle slippes i 2015, og vi ble invitert på en liten prøverunde. Her er inntrykkene...


Dette er en annonse:

Da vi skulle få teste et par timer med Get Even fra utvikler The Farm 51, visste vi egentlig ikke helt hva vi skulle forvente. Vi har sett klipp og skjermbilder som vitner om at det er et skytespill med skrekkelementer, men etter endt testing kan vi slå fast at det er så mye mer enn bare det.

Get Even har riktig nok både skrekk og skyting, men bare i løpet av våre to timer med spillet fikk vi se en rekke ulike elementer. Spillet forteller en kompleks historie om privatetterforskeren Cole Black som blir involvert i en mystisk kidnappingssak. Selve forbrytelsen havner dog raskt i andre rekke, for Black blir nødt til å forholde seg til sin egen fortid og minner om et mystisk mentalsykehus.

Ifølge Artur Fojcik og Lionel Lovisa fra The Farm 51, er Get Even laget slik at vi aldri vet hva vi kan forvente rundt neste sving. Spilleren skal kjenne på en rekke ulike følelser i løpet av spillet, samtidig som historien vil kunne tolkes på mange forskjellige måter. Det som startet som et skrekkeventyr gikk plutselig over til å bli et førstepersons skytespill, deretter en såkalt walking simulator før vi måte løse puzzles. Med så mange elementer i ett og samme spill skulle man kanskje tro at det blir litt for mye av det gode, men jo dypere inn i spillet vi kom desto mer fascinerte ble vi av det vi så.

Get EvenGet Even
Get EvenGet EvenGet EvenGet Even

Eksempelvis vil alle valgene du tar i spillet påvirke det som skjer senere. Det å hjelpe en tryglende innsatt i stedet for å la ham råtne på cella kan føre til hendelser som er vanskelige å forutse når du tar avgjørelsen. Ifølge utviklerne vil ikke selve historien endre seg så mye, men valgene du tar påvirker det som skjer i løpet av historien. Dette er en fin vri som gjør at spillverden føles både levende og interaktiv.

Etter hvert som spillet utfolder seg blir det også tydelig at til tross for noen skrekkelementer er fortellingen hovedsakelig et psykologisk drama. I løpet av timene våre med spillet kom det alltid en ny vending idét den forrige vendingen begynte å miste futten, og resultatet var et veldig godt tempo i fortellingen.

Man får ikke så veldig mange verktøy å leke med, men det var fortsatt nok til å skape variasjon. Black har en smarttelefon som kan skanne, kartlegge omgivelsene eller brukes som lommelykt. Våpenutvalget så ut til å være begrenset til den praktiske "hjørnepistolen", som (jepp, du gjettet riktig) lar deg skyte rundt hjørner samt kombineres med andre våpen. Spillet har som nevnt puzzles du må løse, og her er telefonen nyttig. Eksempelvis skal du ta bilder av bevis, eller finne og følge strømkabler ved hjelp av kameraets varmefilter. Hvis resten av spillet fortsetter å gi slike varierte oppgaver, så bør Get Even holde seg interessant hele veien gjennom.

Noe som det har vært snakket mye om i forbindelse med Get Even, er lyddesignet. Spillet bruker nemlig 3D-lyd til å skape et veldig stemningsfullt lydbilde, og du kan alltid høre hvilken retning lyden kommer fra. Dette kan naturligvis føles litt vel skummelt til tider, men det er jo også poenget. I tillegg til lyden kan spillet også skilte med et fint visuelt uttrykk, og det er flere miljøer å se her enn bare tilsynelatende forlatte mentalsykehus.

Til tross for at vi hadde to timer med positive opplevelser sammen med Get Even, er det litt vanskelig å bli for spent. Spillet har så mange elementer og vendinger at vi er nødt til å se hele før vi kan våge oss ut med en oppfordring om å holde øye med dette. Spillet slippes til PC, PS4 og Xbox One 26. mai, og da burde vi vite mer.

Get EvenGet EvenGet Even
Dette er en annonse: