Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
forspill

Mass Effect: Andromeda

Vi var redde for at Bioware ikke skulle kunne levere den samme kvaliteten som tidligere, men etter fire timer i Andromeda ser det ut til at frykten var ubegrunnet...


Verdensrommet er fortsatt fascinerende for mange. Det er de av oss som fortsatt kikker på stjernene og prøver å forestille oss hvor fantastisk og/eller skummelt det kan være om vi en dag skulle ta våre første skritt utenfor vårt solsystem. Spill som lar oss utforske dette har lenge fanget vår oppmerksomhet, og de som gjør det riktig har en tendens til å treffe en nerve (eller flere). Den originale Mass Effect-trilogien er et godt eksempel på dette.

I samme ånd tar Mass Effect: Andromeda menneskeheten med ut fra Melkeveien, og sender dem inn i det ukjente, eller rettere sagt til våre nærmeste naboer i Andromeda. Det nye actionrollespillet fra Bioware er bygget på utforsking, og det er tydelig at skaperne har ønsket å finne tilbake til følelsen av oppdagelsen - det som gjorde det første spillet så spesielt.

Dette er en annonse:

"We wanted to get back to that feeling of space opera," sa produsent Fabrice Condominas til oss etter at vi hadde testet litt av spillet hjemme hos EA. For å få til dette har de laget en bredere historie, men også spillfigurer som gir liv til historien. De fleste av de du møter her vil ha den samme oppdagertrangen som deg, og alle har sine egne grunner til å forlate hjemmene sine og legge ut på denne 600 år lange reisen. Det er snakk om en enveisbillett, og det er slett ikke sikkert at vi vil bli tatt imot på en vennlig måte. Det er tross alt vi som er den fremmede trusselen i Andromeda. Condominas fortalte også at vi ikke vil være overlegne med tanke på teknologi eller styrke, og at fremme i Andromeda vil menneskene og deres allierte reise ut for å utforske de ulike planetene.

Mass Effect: AndromedaMass Effect: Andromeda

I et forsøk på å gjøre deler av spillet troverdig, har Bioware jobbet med den europeiske romfartsorganisasjonen. Til tross for at dette er science fiction, har de likevel et ønske om at ting er plausible. Dette er også nødvendig med tanke på spillets størrelse. Ifølge utvikleren er dette det største spillet de har laget, der noen av planetene alene er større enn hele Dragon Age: Inquisition. Her finner du en haug med planeter i tillegg til de hvor historien foregår. Dere som vil ta en avstikker finner naturligvis også en mengde sideoppdrag som tar deg utenfor allfarvei, og på toppen av det hele kommer de såkalte Loyalty-oppdragen. Disse avgjør om besetningen din blir mer eller mindre lojale mot deg. Det nye lojalitetssystemet vil by på noen overraskelser. Det er nemlig ikke så lett å gjøre alle til lags, men i rollen som Pathfinder kan du lykkes med å omvende de som ikke liker deg.

Dette er Bioware, så du vet at det vil bli muligheter for varierende grad av kontakt med de andre figurene. Her finner vi alt fra forsiktig flørt til forelskelser og engangshendelser (på soverommet, hvis det var utydelig). Mange av disse møtene vil finne sted om bord på The Tempest, det nye romskipet. Dette er et mindre romskip enn The Normandy, og det er her du vil pleie forholdene til din kollegaer og lignende.

Mass Effect: Andromeda

The Tempes har ulike terminaler som gir deg tilgang til ulike aspekter av spillet. Her finner du naturligvis stjernekartet som guider skipet rundt i solsystemet, skanner planeter og så videre. Besetningen har som vanlig et lite hjørne av skipet hvor du kan treffe dem. Om bord finner du også en terminal til flerspilleren, og det finnes et møterom hvor du og laget kan treffes for å diskutere underveis. Flerspilleren bygger videre på den vi så i Mass Effect 3, men denne gangen er den ikke koblet til fremgangen du har i enspilleren. Vi fikk ikke anledning til å teste flerspilleren, men i stedet to oppdrag i historien. Det første var fra begynnelsen, mens det andre var fra noen timer inn i spillet.

Mass Effect: Andromeda
Mass Effect: Andromeda
Mass Effect: Andromeda
Mass Effect: Andromeda
Dette er en annonse:
-->