Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Dutch
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
forspill

Warhammer 40,000: Dawn of War 3

Relic Entertainment har tatt det beste fra de to forrige spillene for å lage et Dawn of War III som ser ut til å bli det mest spektakulære Warhammer 40K-spillet så langt...

Vi er på plass i London for å teste Warhammer 40,000: Dawn of War 3, og her står det flere rekker med PCer til vår disposisjon. Journalistene som har møtt opp skal teste strategiske evner mot hverandre i 1 vs 1, 2 vs 2 og 3 vs 3. Vi får imidlertid ingen opplæring eller innføring, så det ble en del rot i begynnelsen.

Dette er en annonse:

Vi tilbringer den meste av tiden i 2 vs 2-modusen på et ganske kompakt kart. Lagene starter som forventet i hver sin ende av kartet, og mellom oss er det en haug av mål vi skal sørge for å ta. Underveis opparbeider vi oss retten til å kalle inn nye eller oppgradere enhetene vi allerede spiller med, samt innkasserer "hero points" som brukes til å kalle inn våre sterkeste krigere. Her spiller oppsettet før start inn, for etter at man har valgt en rase velger man tre helter som har ulike evner og pris. De billige kan kalles inn tidlig og blir borte igjen (de dør) etter kort tid, mens de kostbare er omvendt. Eksempelvi er Imperial Knight eller Gorkanaut et mareritt for fienden, men de koster også flere heltepoeng.

Warhammer 40,000: Dawn of War 3Warhammer 40,000: Dawn of War 3Warhammer 40,000: Dawn of War 3

For å forhindre at folk rusher hodeløst inn i kampene er basene bygget opp på en snedig måte. Gangen i det er at for å slå ut kjernen, er du nødt til å ødelegge en stor turret. For å skade turret-en må du ødelegge generatorene dens. Disse er dessuten plassert vekk fra basen, noe som skaper naturlige krigssoner og steder der det alltid pågår en kamp. Det er et system som lar deg veksle mellom et sent og tungt angrep, eller en konstant strøm av mindre (men skadelige) angrep. Under vår første og andre runde fordeler vi oss slik at den tar seg av angrepet, mens den andre forsvarer basen. Det er interessant å se hvordan strategiene endrer seg underveis, men selv om jeg liker at det er så mange små mål og oppgaver her, kan jeg forstå at andre vil foretrekke en mer gjennomgående tanke bak de taktiske valgene.

Dette spillet er nemlig mer mikro enn makro. Flere av enhetene har egenskaper som sjokkgranater, missiler eller rakettdrevne hopp. For å bygge må man ta ressurspunkter og forsvare dem med enhetene fremfor å sette opp befestninger som turrets eller minefelt. Man er alltid nødt til å følge med på flere steder samtidig, så her kan en rask hjerne være viktigere enn store våpen - særlig ettersom kampene varer i omtrent 30 minutter.

Warhammer 40,000: Dawn of War 3Warhammer 40,000: Dawn of War 3Warhammer 40,000: Dawn of War 3
Warhammer 40,000: Dawn of War 3Warhammer 40,000: Dawn of War 3Warhammer 40,000: Dawn of War 3
Dette er en annonse: