Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
forspill

Gran Turismo Sport

Gamereactors motorgale trønder har testet betaen til det etterlengtede Gran Turismo Sport, og her er de første inntrykkene...


Få spill har gitt meg både glede og frustrasjon på linje med Gran Turismo-serien. Helt siden serien ble introdusert av Polyphony Digital (den gang Polys Entertainment Cyberhead) på Playstation i 1997 har jeg sittet foran TV-skjermen og kjørt rundt i den virtuelle racingverden, i stor tro på at jeg må være verdens beste racerbilsjåfør. Helt til flerspillermulighet over internett kom, selvsagt.

Dette er en annonse:

Kjøreopplevelsen i Gran Turismo har vært i toppklasse fra dag én, og det er akkurat dette som har gitt meg mye glede med serien. Derimot har det vært mye frustrasjon vedrørende utgivelse av spillene. Gang på gang er det blitt utsettelser, noe som gjorde seg gjeldende da vi ventet ventet på at 4 skulle komme ut. At de først kom med en prolog, som mange så på som en dyr demo, gjorde ikke sinnet til de mest hardbarka spillerne mindre. Det store spørsmålet nå er, er Gran Turismo Sport den samme mellomtingen mellom GT6 og GT7 som GT 4 Prologue var mellom 3 og 4? Svaret er tja...

Gran Turismo SportGran Turismo Sport

Det er store mangler i GT Sport, og ikke bare i betaen. Manglende dynamisk vær og tid på dagen er noe vi har blitt mer og mer vant til den senere tiden, også fra Gran Turismo 5 og 6. I tillegg blir det spennende å se hvor mye vi vil savne å måtte kjempe seg opp gjennom de forskjellige sertifikatene. Personlig har dette vært noe jeg alltid har brukt mange timer på. Lite slår følelsen av å endelig slå gull-tiden etter å ha forsøkt det samme i tre timer. Det i en tid hvor troféer var mangelvare på Playstation, og man kun gjorde det for sin egen del.

Historie og mangler kan man sikkert diskutere til soloppgang i desember, så la meg heller fortelle om min opplevelse av dagens spill under betaperioden vi nå har vært gjennom.

Etter fire timer med å ikke komme online for å kjøre, fikk prøve meg på de nye virtuelle veiene til Polyphony. Alt av hjelpemidler er aktivert som standard, så etter å ha deaktivert disse kunne jeg si farvel til manglende kontroll og understyrte biler. Dette er noe å være obs på den gang spillet endelig kommer ut, da kjøreopplevelsen er en helt annen ved å bestemme selv hvordan bilen skal oppføre seg.

Den ultimate Gran Turismo-følelsen får jeg derimot ikke før jeg får brynt meg på den verdenskjente Nürburgring-banen i Tyskland i GR.4-bilen min, som var den heftigste klassen tilgjengelig i betaen. Flyten jeg får gjennom svingene de åtte minuttene jeg brukte på en runde gjorde at smilet kom sakte men sikkert tilbake om munnen min. Dette var ren og skjær nytelse fra ende til annen. Bilen oppførte seg akkurat som jeg ville den skulle, med noen små unntak av for høy hastighet inn i svinger (som var kun min skyld).

Gran Turismo Sport

Det vakre bildet i Gran Turismo Sport kan ta pusten av deg. Nå hadde jeg gleden av å prøve dette på en PS4 Pro, som gjør det enda noen hakk bedre, men av det jeg har sett er grafikken meget imponerende på PS4 også.

Lydmessig leverer også Gran Turismo Sport i toppklasse. Bilene høres ut som biler, og ikke gressklippere som enkelte andre spill kan operere med. Musikken i spillet passer godt til bilspill, men etter en stund ender jeg nok opp med min egen Spotify-liste som er tilfellet med så mange andre spill.

Flyten jeg fikk i kjøringen på Nürburgring kunne ikke ha skjedd hvis spillet leverte noe annet en smertefri bildeoppdatering. Avgjørelser må tas med små marginer, og da er det viktig at man ikke blir et halvt sekund for sen grunnet hopp i bildet. I Gran Turismo Sport har du god oversikt fremover og bildet flyter fint fra start til slutt.

Gran Turismo SportGran Turismo SportGran Turismo Sport

Selv med noen nettverksproblemer i starten av beta-perioden ble dette en god opplevelse for min del, og jeg må si jeg ser frem til utgivelsen som angivelig skal skje i desember. All den tid det er Gran Turismo det er snakk om, tar jeg derimot denne lovnaden med en god klype salt.

Kan det utkonkurrere Assetto Corsa og Project CARS? Det har potensialet til det, men det må mange forbedringer til fra betaen til fullversjonen. Hvordan vil rally-delen fungere? Vil drifting bli så kult som det kan være? Vil man faktisk føle kollisjoner på kroppen, kontra Ridge Racer-følelsen vi fikk i betaen? Vi får vente å se...

Dette er en annonse: