Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
forspill
Crackdown 3

Vi tester Crackdown 3 på E3

Microsofts superagenter er tilbake for å jevne byen med jorden i jakten på kriminelle, og vi har fått en smakebit av hvordan det føles...


Med stor makt kommer stort ansvar, pleide onkel Ben å si. Dette er imidlertid ikke noe vi trenger å bekymre oss for i Crackdown 3, for der handler det om superagenter med superkrefter uten noe særlig ansvar. Her kan vi hoppe over skyskrapere på neonhimmelen, klatre på vegger og sette knusende angrep fra flere hundre meters høyde. Samtidig kan du slenge biler til høyre og venstre, samt legge omgivelsene i grus med Singularity-våpenet ditt. Det er ganske enkelt umulig å ta hensyn til bygningsmasse når gøyalt gameplay står på menyen.

Dette er en annonse:

Dette spillet byr på mer av det som var bra i det første spillet, og det føles litt som en reise tilbake i tid. Grafikken er ikke fryktelig imponerende, men cel-shade-designet kommer virkelig til sin rett på Xbox One. Sumo Digital har dessuten gjort en god jobb med å bevare følelsen fra Realtime Worlds original. Hvis du lurer på hvordan det minner om Crackdown 2, så virker det som om Microsoft vil at vi skal glemme det spillet. Og det er kanskje like greit.

Crackdown 3
Superagentene er tilbake for å kaste biler, hoppe over hus og sprenge bosser.

I likhet med det første spillet inntar du også her rollen som en Agent, en slags rettferdighetens klippe i en by som har blitt oversvømt av gangstere. Det er faktisk den tidligere Halo-skribenten Joseph Staten som har skrevet denne historien, så vi forventer at det dukker opp en og annen vri underveis. Jeg liker at fortellerstemmen fra originalen, altså Voice of the Agency, er tilbake for å kommentere fremdriften min. Hvis du aldri har spilt Crackdown, kan jeg fortelle at du vil kunne hoppe høyere, løpe fortere, slå hardere og løfte tyngre enn noen andre. Dessuten kan du bli enda litt bedre på alt dette ved å plukke opp svevende lyskuler som finnes strødd utover spillverdenen.

Alt som har med balanse og lignende å gjøre er fullstendig utelatt i Crackdown 3. Dette er et spill som fokuserer på å gi juling, skape store eksplosjoner og ha det gøy. Utviklerne forteller dessuten at når du er på level fem med agenten din vil du være som en gud. Dette er nemlig en usedvanlig vanvittig sandkasseopplevelse, og det illustrerer de ved å bruke Terry Crews som spillets ansikt utad i rollen som Commander Jaxon.

Crackdown 3
Blår i konsekvensene - dette spillet handler kun om å ha det gøy og finne nye ting å gjøre.

Foruten det jeg allerede har nevnt, var det ikke så altfor mange spørsmål jeg fikk svar på. Jeg fikk nemlig kun ti minutter med Crackdown 3, og det er ikke mye tid. Nå er det nesten to år siden sist vi så noe fra spillet, og den gangen snakket Microsoft om sky-teknologi som skulle foreta fysikkberegninger som ellers ville ha krevd 20 Xbox One-maskiner. Du husker sikkert hvordan kreativ sjef David Jones viste hvordan vegger kunne skytes i stykker bit for bit, eller hvordan man kunne fokusere på bærende konstruksjoner for å rive en hel skyskraper. Det var unektelig veldig spektakulært.

Dessverre gjelder denne graden av ødeleggelse kun i flerspilleren, for Sumo Digital vil at enspilleren skal kunne spilles både med og uten internettilgang. Det gir naturligvis mening, men siden jeg ikke fikk se flerspilleren anno 2017 aner jeg ikke noe om hvordan ødeleggelsene blir i det ferdige spillet. Utvikleren hevder uansett at de fortsatt vil være en del av Crackdown 3, så vi får bare ta deres ord på det inntil videre.

Crackdown 3
Det finnes penere spill der ute, men det har heldigvis fått en real grafikkoppdatering siden forrige del i serien.

Før vi har sett flerspilleren eller sky-teknologien i aksjon er det altfor tidlig å si om Crackdown 3 kan levere når det slippes til PC og Xbox One 7. november. Det som imidlertid er helt sikkert, er at det vil tilby mye mer enn 2006-spillet gjorde. Nå gjenstår det bare å se om innholdet lever opp til mine 2017-forventninger.

Dette er en annonse: