Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
forspill
Days Gone

Vi fikk teste Days Gone på E3

Days Gone imponerte under Sonys pressekonferanse, så vi var mildt sagt spente da vi fikk teste det på egen hånd. Her er inntrykkene...

Vi var ganske imponerte da vi fikk se Days Gone for første gang. Verdenen og mengden zombier (eller Freakers som de heter) på skjermen samtidig fikk det til å se ut som en djevelsk blanding av The Last of Us og Rise of the Tomb Raider. I år fikk vi se nye aspekter ved spillet, og Sony gikk litt mer i detalj om hvilke mekanikker vi kan se frem til. Vi fikk lov til å teste litt av spillet på E3, og sultent kastet vi oss over muligheten.

Dette er en annonse:

Når det kommer til handlingen, vet vi ennå ikke hva som foregår i Days Gone. Ved første øyekast ser det ut som en typisk postapokalyptisk fremtid der alt av infrastruktur har brutt sammen, og alle som fortsatt lever kjemper febrilsk for ikke å ende opp som zombiemat. Som alltid i slike historier viser menneskeheten seg fra sin verste side, og derfor kjemper de like mye mot hverandre som mot de udøde.

Days Gone
Days GoneDays GoneDays Gone

Demoen vi fikk teste var i hovedsak den samme som ble vist frem, men den hadde en rekke spennende avvik som gjorde det hele mer interessant. Bend Studio ville nemlig vise frem den dynamiske verdenen, så vi fikk se annerledes vær og andre tider på døgnet. I stedet for skyfri himmel fikk vi se kraftig snøfall, og i stedet for dagslys gjorde vi oppdraget i nattens mulm og mørke. Dette endret mye i forhold til mengden Freakers, men også hvor lett det er å bli oppdaget av menneskelige fiender. Ved dårlige værforhold kan du eksempelvis lage mer lyd uten å bli hørt, så det vil være viktig å velge tidspunktet du vil angripe på.

En fyr som heter Manny har blitt kidnappet, og spillets helt, Deacon St. John, stikker avgårde på motorsykkelen for å redde ham. Days Gone er et spill med mange ulike mekanikker for å sikre din overlevelse, og motorsykkelen byr på noen av dem. Den trenger for eksempel drivstoff, og det er en ressurs du ikke nødvendigvis har for hånden til enhver tid. Sykkelen kan dessuten bryte sammen hvis du ikke tar var på den, og hvis du krasjer den kan du regne med at du må bruke tid på å reparere. Ulendt terreng øker sjansen for at den bryter sammen, så du må hele tiden veie fordeler og ulemper når du planlegger ruten din.

Kort tid etter kjøreturen er vi ved fiendens leir, som er fylt med både mennesker og feller. Med kikkerten finner vi ut hvor mange fiender det er snakk om, og deretter handler det om å planlegge fremgangsmåten. Ved å legge ut en bjørnefelle i det høye gresset og lokke til se fienden, kan vi krysse en på listen. Vi tester også en utprøvd metode som består av å gjemme oss i gresset, og deretter ta ut en forbipasserende fiende på lydløst vis.

Days Gone
Days GoneDays GoneDays Gone

Det er forskjellige måter å sloss på i Days Gone, og det er flere ting man må tenke på før man kaster seg inn i en konflikt. Nærkampvåpen blir ødelagt over tid, og i likhet med i The Last of Us er det viktig at du ikke kaster fort et kraftig våpen på en svak fiende. Selvsagt får du tak i skytevåpen og armbrøst, men ammunisjon kan være vrient å få tak i. Spillet har et crafting-system som skal la oss lage egen ammunisjon, men vi vet ennå hvilke typer vi kan lage. Selv motorsykkelen kan oppgraderes, og den kan brukes som en portabel oppbevaringsplass for ting du har samlet opp i spillverden.

Days Gone er åpenbart et spill med store åpne områder som spilleren kan utforske. Det byr på sideoppdrag og tonnevis med hemmeligheter du kan gå på leting etter. Det dynamiske været kan bidra til å gjøre oppdragene enklere eller vanskeligere, og spillet har en fullstendig døgnsyklus. Alt dette påvirker fiendenes atferd, og det gjelder spesielt de omvandrende Freakers-zombiene.

Days Gone er veldig imponerende sett fra et teknisk perspektiv. Den åpne verdenen har veldig mange detaljer, og det er imponerende å se hvordan elvene renner, trærne svaier i vinden eller snøen som daler ned og dekker bakken. Hvis resten av mekanikkene og historiene har like høy kvalitet kan vi kanskje se frem til en ny klassiker.

Dette er en annonse: