Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
forspill
Detroit: Become Human

Vi har testet livet som android i Detroit: Become Human

Quantic Dream var tilbake på E3 for andre år på rad med deres Detroit: Become Human, og vi fikk teste en ny rolle...

Ventetiden på Detroit: Become Human begynner å bli veldig lang. Spillet ble annonsert på Paris Games Week i 2015, og siden den gang har det dukket opp på E3 to ganger. Tidligere har vi stiftet bekjentskap med rollefigurene Kara og Connor, hvorav den ene er en android og den andre en etterforsker som jakter på androider som har valgt å gå sin egen sti. På årets E3 fikk vi teste Marcus, en android som leder an opprøret på vegne av "arten" sin.

Alle disse tre er spillbare figurer, og det at vi kun spiller som androider gir spillet en annen tone enn det meste vi er vant med fra spill, film og litteratur. Som regel er robotene kun et verktøy, og det er i noen få øyeblikk man får se verden gjennom deres øyne. Det som gjør at Detroit: Become Human virkelig skiller seg ut er at vi får erfare verden gjennom en rekke ulike roboters øyne, samt at vi får være med på å forme disse erfaringene.

Dette er en annonse:

Detroit: Become Human er kanskje ikke et spill hvor du får testet evnene dine i forhold til hvor godt du mestrer kontrolleren, men det likevel bedre flyt her enn i eksempelvis Heavy Rain. Opplegget er slik at du kan spå ulike utfall i tankene og utføre dem der, noe som sørger for at du kan via all oppmerksomhet til handlingen mens den utspiller seg. Det er kanskje ikke ideelt, men det tar undersjangeren med filmatiske spill (som Quantic Dream er kjent for) et skritt i riktig retning. For figuren Connor sin del er det dessuten et nyttig verktøy å kunne se og analysere hendelsene.

Vi fikk se en ny scene i år som bød på to forskjellige gjennomspillinger. Marcus og makkeren North er ute for å slippe fri en gjeng med androider fra CyberLife-butikken, og mens den ene gjennomspillingen innebærer at de avbryter oppdraget tar den andre en langt mer dramatisk vending. I den siste blir det et oppgjør med politiet, og vi får se hvordan Connor kan velge å hevne seg på en politimann eller la ham gå. Vi antar at det siste valget setter tonen for revolusjonen og hvordan menneskene oppfatter androide-rebellene. Det også verdt å nevne at rollefiguren North er (til tross for å være en robot i et spill) en av de mest menneskelige figurene vi har sett i et spill noensinne.

Det høres kanskje ut som om denne scenen er den første i spillet, men det er ikke riktig. Da vi snakket med executive producer Guillaume de Fondaumière, fikk vi forklart at hendelsene i forkant av dette oppdraget vil sørge for at du er i en bestemt sinnsstemning (avhengig av tidligere valg).

Detroit: Become Human
Detroit: Become HumanDetroit: Become Human
Dette er en annonse: