Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
FacebookFacebook
FORSPILL

Onlinekrigen når nye høyder

Forestill deg kjempe innendørs og utendørs baner, land- og luftbårne transportmidler og de feteste våpnene. Forestill deg Tribes 2.

  • Tekst: Morten Skovgaard

Actionspillet Starsiege Tribes var i sin tid ikke umiddelbart en veritabel gigant-suksess på linje med eksempelvis Half-Life/Counter-Strike eller Unreal Tournament, men det viste seg etter en tid å inneholde potensiale for noe stort. Noe veldig stort.

Dette er en annonse:

Ut over å inneholde en på tidspunktet temmelig avansert onlinebasert krigsverden, medvirket det standhaftige brukerfellesskapet, som oppstod omkring spillet, til å gjære det til et av de stærste onlinefenomener noensinne, og denne populariteten har b.l.a. vært inspirasjonskilden til utviklingen av oppfælgeren, Tribes 2.

Ut over å besitte spiren til et av de hittil stærste onlinesamfunn noensinne ,i kraft av det effektive kommunikasjonsapparatet og den store klan-fokusen, er Tribes 2 også - når man stripper det ned til beinet - et forrykende underholdende actionspill, og dem er det stor etterspærsel på for tiden...

Strike Force til Tribes 2?
Faktisk ser Tribes 2 ut til å bli en så stor suksess, at flere MOD-utviklere allerede har gått i gang med å forberede seg på spillets utgivelse. Spesiellt bemerkelsesverdig er det, at Xtreme Gaming-teamet, som i sin tid slo i bordet med den lagbaserte Strike Force-modifikasjonen til Unreal Tournament, nå har droppet dette spillet og har gått over til Tribes 2.

Med andre ord vil utviklingen av Strike Force fortsette, men nå til Tribes 2`s univers. Dette valget synes også ytterst opplagt, for Tribes 2 fokuserer mer enn noe annet spill på lagbasert kamp, snarere enn på de `alle-mot-alle`-kamper, som hittil har kjennetegnet de fleste andre onlinespill (bortsett fra Counter-Strike, naturligvis...).

Når man som i Tribes 2 kan være opp til 50 mann i ett spill, er det klart, at en form for struktur er nædvendig for, at alle spillerene kan få noe meningsfyllt ut av opplevelsen. Ikke at en testosteron-opphetet Deathmatch med gigantiske våpen og deler av istykkersprengte fiender flygende rundt i luften ikke er underholdende, men når potensialet for dypere taktikk er der, må det jo utnyttes.

Gigantiske miljæer
Tribes 2 utmerker seger spesiellt i den tilsynelatende smertefrie og deilig flytende overgangen mellom innendærs og utendærs miljæer. Det hæres nesten ut som en ren utopi, siden man ellers er vant til, at spill enten er lokalisert primært innendærs eller utendærs, men i Tribes 2 kan man sprade direkte fra Quake-aktige labyrinter og ut i store, bælgende vinterlandskap, komplett med fallende snæ og andre fasinerende miljæeffekter.

Allerede denne opplevelsen indikerer, at man har med noe stort å gjære, og i ren taktisk forstand antar baseforsvar og -angrep en langt mer interessant karakter i form av de mange mulighetene, troppene har for å planlegge begivenhetene. F.eks. skal man som spiller - i klassisk Team Fortress-stil - velge, hvilken type kriger, man vil være, og utstyre sin figur tilsvarende ved de forskjellige `Inventory Stations`, som står plassert ved Úns baser.

Visse spillere vil sikkert foretrekke en lettbevepnet og rask kriger, som kan slå til effektivt - helst fra lang avstand - og klæktig forsvinne, når det hele når kokepunktet, f.eks. ved hjelp av Jetpacks. Andre igjen heller mer mot den tunge `looken` og utruster seg med tunge rustninger og mektige våpen, eksempelvis for å forsvare hjembasen. Som vi kjenner det fra Unreal Tournament, er hele gameplayet sentrert rundt basene, selv om de mange forskjellige spilltypene skaper stor variasjon. Mange av kamptypene går f.eks. ut på å hente bannere og bringe dem tilbake til basen (Capture the Flag) eller på å innta et bestemt område og holde det lengst mulig (Capture and Hold), men andre fokuserer direkte på selve basen, f.eks. `Siege` (som minner om Assault fra Unreal Tournament), som lar ett lag angripe, mens det andre forsvarer basen.

Dette er en annonse:

Relaterte tekster

Flere