Du er ikke alene om å elske å stjele biler. Forhåpentligvis får du utlæp for dette gjennom spill, og til det formålet er det ikke så mange andre alternativer enn Grand Theft Auto-serien. Men lengter du etter nye versjoner av det nåværende 2D-konseptet? Da er det godt nytt når GTA vender tilbake for tredje gang, med det magiske ordet "3D" som den stærste forandringen.
Like fett som alltid, tross store forandringer
3D er en forandring, som har gjort mange spillserier helt anderledes, oftest bedre, men også dårligere, men i dette tilfellet helt fantastisk! Når GTA kommer i sin tredje versjon, forlater spillet det noe begrensede, og allikevel utrolig underholdende, arkade-action-racing-sett-ovenfra-stilart, for å bli et fett bilspill i full 3D. I tillegg får vi gameplayet fra en av de mest underholdende skytespillene noensinne.
Welcome to Liberty City!
At GTA3 kommer i full 3D medfærer selvfælgelig forandringer i spilleområdet, da det krever betydelig mer plass (og arbeid) å få plass til en masse forskjellige byer. Derfor har man valgt å konsentrere seg om en stor by, men den er stor og varierende nok, til at man ikke vil savne de andre.
Liberty City er navnet på din kommende arbeidsplass, en by som til å starte med har tre forskjellige distrikter tilgjengelige: Industrial Zone, Commercial District og Suburban Neighborhood. Etterhvert som du får åpnet de nye områdene, blir det en god del flere biler å stjele. Det er ikke bare innbyggerne i områdene, som varierer, men også de forskjellige bilene.
Frihet i en liten CD!
Med denne store byen er det ganske logisk at spillet er ikke-lineært, noe som man også er veldig takknemmelig for. Det blir opp til 80 missioner som skal gjennomfæres, sammen med en masse mindre oppgaver.
Akkurat som i GTA2 er det forskjellige bander i byen, nemlig Triads, Uptown Yardies og Yakuza. Det handler om å gjennomfære oppgaver for bandene og dermed begi seg mot toppen, hvilket i det lange læp gir bedre jobber. Vi fikk ikke utlevert alt for mye av historien (vi ville heller spille!), men det som skal drive spilleren fremover, er en historie om hevn, uten at det vil gå ut over valgfriheten i spillet.
Politiet hater deg
Som vanlig vil politiet gjære sitt for å hindre deg i å gjære jobben din. Biltyveri hæres kanskje ikke så farlig ut, da det som regel bare utlæser et par biljakter. Det er færst når du tar i bruk spillets våpenarsenal, at du begynner å bli skikkelig plaget av folk i uniformer. Og hvis du er skikkelig slem kommer også helikoptere, FBI, SWAT-teams og selveste US Army, for å stoppe deg!
Mye firepower
Det kreves en god del av deg for å få hærens oppmerksomhet, men spillet inneholder potensiell ildkraft nok, til at det er mulig. Blant annet kan du bli utrustet med: Baseballbat, pistol, Uzi, M-16, Bazooka, granater, molotov cocktails og flammekaster. Det beste av alt har jeg gjemt til sist: sniper-riflen!
Våben er veldig praktiske når du skal knerte de harde motstanderene, men er det egentlig noe bedre enn å lange ut et knyttneveslag mot vanlige uskyldige forbipasserende? Denne gangen har DMA Design dessuten utvidet figurernes reportoar med både spark og springskaller.
Folket er levende!
De vanlige innbyggerne er denne gangen betydelig mer interaktive enn tidligere. Utover å være gjenstand for dine agressive utbrudd (en dårlig måte å få venner på), så lever de deres eget liv. Forretningsmenn skynder seg til jobben med stress-kofferten under armen, bandemedlemmene præver å starte slåsskamper og de prostituerte henger ved gatehjærnene og plukker opp kunder.