GameReactor var på pletten da KE Media viste frem Grand Theft Auto III på PlayStation 2. Spillet er ferdig, og er klart til utgivelse 15. oktober - en dato du må merke deg, for GTA3 er både smooth, tettpakket, eksploderende fargerikt, fullt av svart humor og superfunky - og nå også i 3D!
Tid for en ny kult
Det første Grand Theft Auto spillets sjarme på PC’en var helt klart det direkte og uhemmede gameplayet, og den litt sprø grafikken. Spillet minnet mest av alt om et Commodore 64-spill på steroider, og fikk en helt spesiell fanskare på grunn av den usensurerte volden, de ville biljaktene og i det hele tatt spillets setup, som satte spilleren i rollen som en vanlig fyr, som bare skulle tjene noen kjappe penger.
Grand Theft Auto 2 var neste utspill fra DMA, og selv om spillet overfladisk sett hadde blitt sminket "up to date" på den grafiske delen, var teknikken stort sett den samme, utover at 3D-kortet ditt nå kunne optimere og glatte ut den fine ’’3D-grafikken’’ og sparke opp frame-raten ett hakk. For ekte 3D var det jo ikke, man var bundet til 2D-vinkelen, hvor man så spillet ovenfra - og drømte vi vel ikke alle sammen om den dagen, 3D-revolusjonen også inntraff i denne typen spill? You’ve been a good boy...
Brede perspektiver
DMA har med Grand Theft Auto III endelig gjort drøm til virkelighet, for spillet kan spilles i hele 3 perspektiver: 2D (isometrisk), 3. person (man ser figuren bakfra, á la Tomb Raider eller Hitman) og til slutt First Person view (Doom, Quake, Half-Life med flere). Og det fete er, at du fritt kan skifte mellom disse synsvinklene underveis i spillet, alt etter om du vil gjennomføre en heftig biljakt i det klassiske 2D-view'et, eller se gjennom bilruten i stil med Driver! Og er det bruk for dine evner med et av de mange eksotiske våpnene, som Baseball Bat, Molotov Cocktail, Uzi, Sniper Rifle eller Bazooka, går du bare ut av bilen, og har samme valgmuligheter mellom de tre perspektivene.
Natt og dag
Ah! En frihet uten like - i tillegg til det faktum, at du står fritt til å kjøre hvor du vil, når du vil. GTA3 har nemlig - som en blant mange nye, fete features - en natt/dag syklus, som utover å endre på lys og mørke i Liberty City, men også er en avgjørende faktor for hvilke oppdrag du kan utføre og ikke minst når du kan gjøre det. Hvert sekund på klokken din er lik ett minutt inne i spillet - go figure.
En tur gjennom Liberty City
Der var også mulighet til å teste spillet med egne hender, øyne og ører. Og la meg bare si med det samme: Du blir totalt forelsket i GTA3! Det er noe av den villeste kombi-action'en, du kan oppdrive, ikke nok med at gameplayet er en funky cocktail av spil som Driver, Crazy Taxi, Postal, Hitman og 1000 liter kokende syre - spillet er "#¤%&/! flott, lyden er fet og Liberty City er en visuell magnet av format, med en utrolig varierende arkitektur - fra klamme bakgater med dertil hørende alkiser og narkomane til steile San Francisco-lignende gater, store betong-motorveier over gateplan, lekre strandpromenader med palmer og mennesker som uanende går avslappet rundt, dyre butikkområder og industrielle havnekvarterer.
Akkurat hva som skal til for at man i et sykt øyeblikk kan rettferdiggjøre hvorfor man kjører 245 km/t gjennom byen i en stjålen isbil med baksetet fult av våpen og kuler, og en slangehale av hissig blinkende politibiler (og helikoptere!) etter seg, kan ikke forklares med ord.