Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
FacebookFacebook
FORSPILL

Preview/intervju - Black & White 2

Nå er ikke Peter Molyneux akkurat kjent for å bruke kort tid på sine babyer og Black & White 2 er intet unntak.

  • Tekst: Jon Andreas Bjerk

I april 2001 slapp Peter Molyneux og Lionhead det svært så etterlengtede og nærmest mytiske Black & White. Hele konseptet var meget nytenkende og det var mange som lot seg rive med å lekte gud i månedsvis. Nå er ikke Molyneux akkurat kjent for å bruke kort tid på sine babyer og Black & White 2 (BW2) er intet unntak. Det originale BW banet vei for konseptet, men det var noe som manglet. Mange gamere klaget over for mye micromanagement og mente det gikk med alt for mye tid på å passe på at innbyggerne dine hadde nok husrom, mat og ressurser. Lionhead har tatt til seg kritikken og BW2 vil by på mange nye features.

Vi fikk en avtale med Jonty Barnes, med den fengende tittelen Head of Black & White Studios. Ett snaut år etter BW’s lansering annonserte også Molyneux at han hadde satt seg fore å lage såkalt franchise av BW konseptet. I all sin enkelhet betyr dette at vi vil trakteres med en rekke nye BW spill i årene som kommer. Black & White Studios er dedikert til denne utviklingen alene og er allerede i gang med BW3. Den versjonen vi fikk kikke på inneholdt bare deler av det nye BW2. Når det er ferdig vil det ha en helt ny spillmotor. Alle bakgrunnene i den koden vi så var fra det originale BW. I dette landskapet hadde teamet satt inn de nye by-, hus- og folkemodellene. Rent teknologisk har vi tatt noen skritt fremover i utviklingen og landsbyene og innbyggerne er mer moderne enn sist. Som sagt slipper du å sanke så mye ressurser i BW2, siden innbyggerne nå er mer bevisst sine behov og du må derfor bruke mer tid på å imponere befolkningen. I tillegg er fokusen nå mer sentrert rundt krigføring. Utvikling er fortsatt veldig viktig og Jonty kunne fortelle at det fortsatt er viktig å passe på og bygge ut byene sine. Faktisk vil innbyggere i nabobyer kunne bli så imponert av din by’s størrelse og rikdom, at de rett og slett pakker kofferten og flytter dit.

Dette er en annonse:

Den nye AI’en var også et stort poeng han understreket. Rent gameplaymessig har du en rekke nye parametre å leke deg med og kombinasjonen av disse var et meget interessant punkt. Creaturet ditt er mer selvstendig og utforskende nå. Som tidligere lærer det av deg og preges både fysisk og psykisk av dine valg. Men, det vil også kunne utforske ting og muligheter på egenhånd. Faktisk kunne Jonty fortelle at de hadde oppdaget flere utilsiktede kombinasjonsmuligheter i gameplay og taktikk, bare ved å observere hva Creaturet gjorde på egenhånd. Bl.a. kan man nå linke en hær til ett objekt. Jonty demonstrerte ved å linke en gruppe soldater til en stein. Deretter kastet han steinen i en bymur. Soldatene fulgte etter og angrep muren på samme punkt. Når den så slo store nok sprekker stormet soldatene videre inn i byen. Magi og "gester" spiller fortsatt en stor rolle og her har de inkludert mye nytt snadder. Vi fikk demonstrert en ny lava-spell og en ny vann-spell, som begge så meget imponerende ut. Men magienbeveger seg også over i byggverk denne gangen. Man vil nå kunne bygge såkalte Wonders som i tillegg til å pynte opp og øke byens status, gir deg noen veldig hendige super-spells. Vi fikk bare lov til å kikke på en av disse, men det var jaggu imponerende. Jonty fremkalte en slags Sirene (ikke som på politibiler, men i form av en gigantisk kvinnelig forførende guddom), som åpenbarte seg midt i en fiendtlig by. Effekten var at hun trollbandt innbyggerne og soldatene, så du kunne invadere byen og slakte ned for fote, uten nevneverdig motstand. Det er selvfølgelig en tidsbegrensning på disse magiske utskeielsene, men de er utvilsomt et spennede og nyttig tiltak.

Det lille vi fikk se var veldig lovende, men dessverre kunne ikke Jonty Barnes gi oss noen antatt lanseringsdato ennå. Vi venter i spenning på mer nyheter fra Lionhead og gleder oss til å få leke med vår egen kode.

Dette er en annonse: