Norsk
Gamereactor
forspill
SWAT 4

SWAT 4

Irrational Games jobber med en særdeles attraktiv tittel, og Gamereactor kan intet annet gjøre enn å ta av seg hatten!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

2004 ble stemplet som historiens beste spillår. Og med rette. Kremspillene kom på løpende bånd og vi gamere tok imot med åpne armer. Å vente at 2005 skal bli like bra, er ikke helt realistisk, men også dette året har noen mulige kremspill på releaselista si. Et av disse er SWAT 4, (S4). S4 er oppfølgeren til klassikeren SWAT 3, (Og har ingenting med megakalkunen SWAT: Global Strike Team å gjøre), og spillet har release i begynnelsen av april. Som gammel SWAT-fan var derfor forventningene høye når preview-cden begynte å spinne rundt i PC-en.

HQ

Og forventningene mine ble innfridd allerede under treningssekvensen. Så når selve kampanjen startet, var det akkompagnert av stående applaus fra mitt hold. S4 er fullpakket med action, variasjon og spilleglede. Noen av oppdragene er en smule uhyggelige, noen er fylt opp av bevæpnede desperadoer som ikke akkurat har en fortid som altergutter, noen er taktisk krevende mens andre utvikler seg til å bli et kuleregn som ville fått selv Siri Kalvig til å bryte ut i stille gråt.

Historiemessig skiller SWAT seg litt ut i forhold til andre spill innen samme sjanger, (en nær slektning er for eksempel Rainbow Six-serien), ved at det ikke er noen klar rød tråd som følger deg fra start til mål. Oppdragene henger ikke sammen på noen måte, annet enn at de skjer i samme politidistrikt. Det medfører en enorm variasjon fra oppdrag til oppdrag, både hva angår bakgrunnsinformasjon, oppdrag og utførelsesmåte. Noen oppdrag har vært under planlegging lenge, (dette gjelder særlig risikofylte arrestasjoner og lignende), og du får mye informasjon om stedet du skal til, menneskene du kommer til å møte osv, mens andre oppdrag, som bankran og gisselsituasjoner hvor ingen egentlig vet hva du står ovenfor eller hvordan du best bør gå fram, må tas mer på sparket. Det er selvsagt opp til deg hvordan du vil løse oppdragene, så lenge du oppfyller alle målene dine. S4 er et bra spill både for en suicidal Rambo-look-a-like som elsker å sende gisseltakere til de evige jaktmarker med et ekstra pustehull i finlandshetta, og for en pliktoppfyllende politimann som spør først og skyter etterpå. Morsomt blir det uansett.

Og vi må heller ikke glemme troppen din. For du er ikke alene her i verden. Laget ditt består av 4 andre tjenestemenn, delt inn i lag blå og lag rød, pluss en eller to snipere. Disse tjenestemennene er det litt vanskelig å bli klok på, for på den ene siden har de en imponerende god AI, mens på den andre siden er de stokk dumme. La meg forklare: for første gang i et spill av denne typen har jeg blitt imponert over AI’en til lagkameratene mine. I S4 er de faktisk gode. De tenker raskt, skyter bra og gjør som de får beskjed om. Men samtidig må du be dem om hver minste ting. Hvis du ber de om å sette håndjern på et gissel, gjør de det. Og så står de ved dette gisselet helt til du gir dem en ny ordre. Så hvis du i et øyeblikks distraksjon gir denne ordren, venter til den er utført, for så å storme videre gjennom rommene, vil du fort finne ut at du er på egen hånd. Lagkameratene dine står pliktoppfyllende igjen ved gisselet og venter på neste ordre. Derfor må du hele tiden gi ordren "fall in". Det ville vært mye enklere hvis de fulgte etter deg automatisk, og heller ble på stedet hvil hvis du bad dem om det. Men de er som sagt veldig flinke til å gjøre det de får beskjed om, og du kan be de gjøre omtrent alt. Sniperne dine er også flinke, men de skyter aldri med mindre du vil det.

For at du lettere skal kunne gi ordrene dine til laget uten hele tiden å måtte stå ved siden av dem og se hva de gjør for noe, har utvikler gitt deg muligheten til å se via et lite kamera hva lagkameratene dine ser og handle deretter. Når for eksempel en sniper sier ifra at han har en person i sikte, kan du aktivere hans minikamera, se hvem det er og eventuelt skyte personen. Eller hvis du har bedt lag blå om å sikre et rom, mens du er på et helt annet sted sammen med lag rød, kan du aktivere minikameraet hos en på lag blå, og se på at de sikrer rommet.

Dette er en annonse:

S4 vil også få en flerspillerdel, men siden spillet ikke har release før 8. april, har vi dessverre ikke fått testet denne delen ennå. Grafikken er av typen du garantert har sett før og garantert vil se igjen. Midt på treet med andre ord. Ikke spesielt imponerende, men ikke særlig skuffende heller. Men som sagt, det er enda et stykke til det er ferdig.

Denne tittelen er av typen du ikke legger fra deg med det første. Det er et fullstappet actionspill som metter selv den mest glupske gamer. Du kan forsyne deg grovt fra et coltbord av enspiller- og flerspilleraction, velsmakende og lettfordøyd. Er du fan av sjangeren fra før av, er dette et av 2005s absolutte høydepunkt, men enhver spilleglad person kan varmt anbefales å investere i et eksemplar i begynnelsen av april. Og la meg bare si, det er verd å vente på.

Last ned demoen her.

SWAT 4SWAT 4SWAT 4SWAT 4
SWAT 4SWAT 4SWAT 4SWAT 4

Relaterte tekster

6
SWAT 4Score

SWAT 4

ANMELDELSE. Skrevet av Per Skøien

Politiets SWAT-team er tilbake - bedre enn noensinne. Betjent Skøien har spent på seg den skuddsikre vesten og ryddet opp i sitt distrikt.

0
SWAT 4

SWAT 4

FORSPILL. Skrevet av Per Skøien

Irrational Games jobber med en særdeles attraktiv tittel, og Gamereactor kan intet annet gjøre enn å ta av seg hatten!



Loading next content