Med tanke på hvor gamle Playstation 3 og Xbox 360 er, er det imponerende hva mange utviklere har klart å få til de siste årene. For utviklerne selv har det derimot vært en stor utfordring å lage spill med såpass strenge rammer, ikke minst fordi spillerne har blitt vant til imponerende spill selv på de gamle konsollene.
Når det gjelder Assassin's Creed IV: Black Flag, et spill som allerede er ute til Playstation 3 og Xbox 360, og som snart skal slippes til PC, Wii U, Playstation 4 og Xbox One, beskriver utviklerne prosessen med å presse spillet ned til dagens konsoller som et mareritt:
- Development on both [PS4 and Xbox One] was very smooth since they are both very similar to PCs. Last generation was very difficult and even nightmarish. Both Xbox One and PS4 were easy to deal with and the 1st parties were both there to help us out. The one gray area was understanding both Sony and MS requirements for the consoles. They were trying to figure them out themselves, skriver Game Director Ashraf Ismail i en Reddit-tråd.
Med Playstation 4-lanseringen den 29. november og Xbox One-lanseringen en gang til neste år (i Norge) går Ubisoft og resten av bransjen heldigvis en lysere tid i møte.