Oppdatering: For å gjøre ting klinkende klart har en av Lannings kolleger kommet med en kommentar om intervjuet, som opprinnelig ble publisert hos Xbox Achievements, der han påpeker at gapet Lanning snakker om her er den totale forskjellen mellom konsollene (inklusive programvare og utviklerverktøy), og ikke de tekniske forskjellene mellom maskinene. Disse forskjellene vil naturligvis ikke endre seg:
- I spoke to Lorne afterwards and what he meant when speaking to that guy was that budgets, schedules and perceivable differences would narrow, NOT that the Xbox One performance is improving to align with PS4, that is just physically impossible. The PS4 has MORE COMPUTE units, and faster memory and a whole bunch of things, that would make that physically impossible to happen, påpeker Just Add Water- sjef (det andre studioet involvert i Oddworld: New'n'Tasty) Stewart Gilray til Words Factory.
Opprinnelig sak:
Nå som begge konsollene er lansert og etablert er det nærmest opplest og vedtatt selv blant tilhengerne av den andre konsollen at Playstation 4 har kraftigere maskinvare enn Xbox One.
Når det er sagt er ikke forskjellene enorme, og skal vi tro Lorne Lanning fra Oddworld Inhabitans blir gapet mellom de to rivalene stadig mindre:
- We're hearing and seeing that that curve is getting closer. I think they've been improving the toolset really fast, improving the development environment and shaving that curve down... I think they're getting comparable, kommenterer Lanning.
Det skal sies at spillet han jobber med om dagen, Oddworld: New'n'Tasty, skal slippes til Playstation 4 men ikke Xbox One. Likevel ser han på gapet mellom de to som relativt lite, og det ville ikke vært noe problem å konvertere spillet til Xbox One fra et teknisk standpunkt:
- I have to say, the Playstation 4 has been pretty amazing and that's where we've been spending a lot of our time. But I don't see a huge gap like there used to be. There used to be a significant gap. For us, we don't really see that we'll have performance problems on either and we'll be able to get what we want, with very dynamic looking lighting, particle effects, etc, avslutter Lanning.
Tror du gapet mellom Playstation 4 og Xbox One vil fortsette å minke, eller vil Sony lansere tilsvarende forbedringer til utviklerverktøyene for å opprettholde overtaket sitt?