Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Among the Sleep

Among the Sleep (PS4)

En god idé blir dessverre spolert av tekniske feil og repeterende gameplay. Vi ga våre finske kollegaer oppgaven om å anmelde PS4-utgaven av Among the Sleep...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Among the Sleep er et spill som umiddelbart engasjerer med premisset sitt. Hovedpersonen er en to år gammel pjokk, hvis eneste venn er en snakkende teddybjørn. Gjennom barnets øyne er alt stort og skummelt, og dagligdagse gjenstander er som urokkelige fjell. Dessverre lever ikke selve spillet opp til denne herlige, grunnleggende ideen.

Eventyret starter med en bursdagsfest, men snart går alt galt. Barnet våkner midt på natten, og den nye teddybjørnen hans er forsvunnet. Heldigvis spinner han bare rundt i vaskemaskinen, men ifølge bjørnen har noe gått forferdelig galt. De er nødt til å finne moren deres. Å stabbe rundt i det mørke huset sender frysninger nedover ryggraden min. Stormen gjør det ikke noe enklere, men etter denne skumle begynnelsen blir spillet distrahert og mister fokus. Og det er først på slutten det finner tilbake til seg selv.

HQ

Mesteparten av den to timer lange reisen er brukes i verdener som blander virkelighet og fantasi. Trærne har skuffer, og huset har blitt overtatt av naturen som i en post-apokalyptisk film. Det er snedig, men det er dessverre lite av det som er skummelt. Faktisk er hele spillet bygget på kun et par grunnleggende mekanikker.

Dette er en annonse:

I begynnelsen utforsker du et mørkt og stort hus, som føles spennende. Ettersom hovedpersonen er like høy som et brannslukkingsapparat, blir dagligdagse gjenstander som dører hindringer. Hvis du ikke får tak i dørhåndtaket på egen hånd, må du finne en stol å bruke. Alternativt kan du kanskje dra ut noen skuffer i kommoden ved siden av døra, og lage en slags trapp for deg selv? Dette er artig de første gangene, men du oppdager raskt at den samme fremgangsmåten brukes om og om igjen. Nesten alle oppgavene fungerer på denne måten. Hvis du havner i en mørk skog uten noen vei videre, kan du banne på at det finnes et tre med skuffer i nærheten, eller noe annet du kan bruke til å klatre på. Resirkulering av disse to mekanikere ut i det uendelige spiste dessverre opp mye av stemningen for min del.

Among the SleepAmong the Sleep

Fram til midtpunktet trodde jeg spillet kun var en vandresimulator, men så dukket monstrene opp. Jeg ble ikke skremt av dem, men de tilbød i hvert fall en slags avveksling. Det er mulig jeg har blitt preget av skrekkfilmer og andre skrekkspill, og derfor har en litt høy terskel for å bli skremt, men her var opplevelsen mer kjedelig enn skremmende. Monstrene holder seg for det meste i bakgrunnen og drister seg bare litt nærmere innpå av og til. Mesteparten av scenene er dessuten scriptet og man kan gjette hva som kommer til å skje. Hvis man ikke blir overrasket, blir man heller ikke skremt. Det var i grunnen bare prologen og epilogen som var interessant her, mens jeg gjerne kunne hoppe over alt i midten.

HQ
Dette er en annonse:

Som om ikke det var nok har også Playstation 4-versjonen noen grove tekniske problemer. Den første feilen møter du helt i begynnelsen, når teddybjørnen ber deg om å lukke øynene. Spillet forteller deg hvordan dette gjøres: "Trykk [None] for å lukke øynene". Unnskyld meg? Trykk hva? Eneste løsning var å gå gjennom knappene én etter én. En annen ekkel bug ble oppdaget kort tid etter. Pjokken er raskest når han krabber så jeg la meg ned på magen. Dessverre gikk ungen rett gjennom gulvet og ble sittende fast omlag10 cm på undersiden. Jeg kom meg ikke av flekken, og det var ikke noe annet å gjøre en å hoppe tilbake til forrige lagringspunkt. Én gang jeg ble jeg også sittende fast i et skap, og igjen var det ingen annen utvei enn å hoppe bakover i historien. Hva tror du jeg måtte gjøre da jeg ble sittende fast i en bro litt senere? Totalt sett måtte jeg gjøre det sju ganger i løpet av den to timer lange gjennomspillingen.

Jeg kan i det hele tatt ikke skjule at Among the Sleep var en stor skuffelse for meg. Ikke misforstå, jeg liker ideen og historien bak spillet, men utførelsen var ikke interessant nok. Utviklerne burde ha brukt mer tid på å pønske ut interessante nye mekanikere, i stedet for å gjenta det samme hele tiden. Hvis du finner spillet på tilbud er dette en unik opplevelse, men det er ikke verdt de 129 kronene Playstation Store krever.

Among the SleepAmong the SleepAmong the Sleep
HQ
04 Gamereactor Norge
4 / 10
+
Flott idé. God prolog og epilog.
-
Lite innhold. Repetisjon av de samme, enkle mekanikkene. Ikke skummelt nok. Tekniske feil. Veldig kort.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

4
Among the Sleep (PS4)Score

Among the Sleep (PS4)

ANMELDELSE. Skrevet av Leevi Rantala

En god idé blir dessverre spolert av tekniske feil og repeterende gameplay. Vi ga våre finske kollegaer oppgaven om å anmelde PS4-utgaven av Among the Sleep...

Among the SleepScore

Among the Sleep

ANMELDELSE. Skrevet av Adrian Berg

Krillbite blander grufulle omgivelser med forvrengte sanseinntrykk fra et pysjkledd barn, og resultatet er et fantastisk skrekkspill og et av de beste norske spillene i år...

1
Among the Sleep kommer til Nintendo Switch

Among the Sleep kommer til Nintendo Switch

NYHET. Skrevet av Suzanne Berget

Skrekkspillet Among the Sleep fra norske Krillbite (hvor tidligere sjefredaktør Jon Cato Lorentzen er CEO) ankom PC i 2014 og tok senere turen til PS4 og Xbox One. For en...

0
Among the Sleep-disken slippes i juli

Among the Sleep-disken slippes i juli

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Det norske studioet Krillbite har omsider satt en dato for når de skal slippe dere Among the Sleep på disk. Det prisvinnende skrekkeventyret der du styrer et lite barn...

0
Among the Sleep slippes på disk i år

Among the Sleep slippes på disk i år

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Det unike skrekkeventyret til de norske utviklerne i Krillbite skal lanseres på i fysisk format i tillegg til de digitale slippene til PC og Playstation 4. Vi har ennå...



Loading next content