Guitar Hero

Guitar Hero

Petter løper rundt på redaksjonen i bar overkropp og en liten svart plastgitar rundt halsen og skriker "You take a mortal maaaeen, And put him in control!"

At jeg er en nerd råder det ingen tvil om. Det har det aldri gjort. Men når jeg står med det ene beinet på stuebordet, med en svart plastgitar rundt halsen og headbanger sint til Smoke on the Water, har jeg nådd et helt nytt nivå.

Jeg kan ikke noe for det, jeg vil være Ricthie Blackmore, Toni Iommi og Tom Morello. Jeg vil stå der, foran tusentalls skrikende hardrockfans, og spille den ene soloen etter den andre. Blande overtoner med tunge riff, forbløffe med kjappe slag og henge i vib-armen så gitaren rister. Jeg vil være en gitarhelt. Og med hjelp av Harmonix nyeste spill så er jeg det.

Guitar Hero er det siste spillet fra utviklerne bak Amplitude og Frequency, to briljante musikkspill. Med spillet følger en plastgitar med knapper på de fem første bandene, samt en slags «bryter» som du vipper opp og ned der du skal slå på strengene. Spillområdet er designet som en gitarhals der notene ruller nedover, og du må treffe de riktige knappene med nøye timing og stor fingerferdighet. Konkurransen er inndelt i fire ulike vanskelighetsgrader som pendler fra relativt enkelt til nesten umulig.

I starten hadde jeg store problemer med å treffe de riktige knappene, siden fingrene mine minner om noen 22 cm. lange, tyske frokostpølser. Min gode venn Viktor er dog en røver på elgitar, og han skjønte umiddelbart knappeoppsettet på gitaren, og hevdet seg raskt. Mens jeg klimpret meg frem i de letteste låtene, var han raskt nede på de vanskeligere låtene, og han klarte det irriterende perfekt.

Her finner vi 25 låter, og opplegget kretser rundt deg som en blivende rockestjerne. For å avansere må du prestere topp på et titalls ulike konserter. Grafikken mens man spiller viser et rockeband der gitaristen imiterer det du spiller. Publikumet buer også ganske friskt om din gitarist bommer på noen toner, og det gir deg litt følelsen av å faktisk være på en rockekonsert. Grafikken kunne dog vært betydelig bedre - bandet ser designmessig helt latterlig ut, og rent teknisk minner dette om et Playstation-spill. Presentasjonen er dog helt vanvittig bra - dette er hardrock!

Låtutvalget er veldig vellykket, variert og leverer de siste 20 årens beste hardrocklåter. Slagere som Deep Purples "Smoke on the Water", Motörheads "Ace of Spades", Judas Priests "You got Another Thing Coming", Ozzys "Bark at the Moon", Megadeaths "Symphony of Destruction" og Black Sabbaths "Iron Man" er alle på plass, sammen med låter fra Ramones, Joan Jet, Audioslave, Jimmy Hendrix, Franz Ferdinand, Sum 41, Queen og Incubus. Samtlige av de 25 spora er cover-versjoner, men det la jeg faktisk ikke merke til før jeg hadde spilt i flere timer. De aller fleste av dem er utrolig vellagde og er veldig like originalene. At Harmonix har klart å få tak i en vokalist som for eksempel imiterer Chris Cornells ville skrik i Audioslaves "Cochise", høres nesten ut som et større prosjekt enn spillet i seg selv.

Det må nevnes at samtlige av låtene er for lange. Ofte ganske mye for lange. Å spille etter Joan Jets "I Love Rock 'n' Roll" i fire minutter føles nesten som en uendelighet da det masete riffet repeteres omtrent 462 000 ganger. Harmonix burde klippet ned låtene til halve lengden på de to første vanskelighetsgradene for eksempel, og dratt på med lange versjoner på "Hard" og "Expert".

Låtlisten i Guitar Hero
• Ace Of Spades
• Bark at the Moon
• Cochise
• Cowboys from Hell
• Crossroads
• Fat Lip
• Frankenstein
• Godzilla
• Heart Full of Black
• Hey You
• Higher Ground
• I Love Rock 'n' Roll
• I Wanna Be Sedated
• Infected
• Iron Man
• Killer Queen
• More than a Feeling
• No One Knows
• Sharp Dressed Man
• Smoke on the Water
• Spanish Castle Magic
• Stellar
• Symphony of Destruction
• Take It Off
• Take Me Out
• Texas Flood
• Thunderkiss '65
• Unsung
• You've Got Another Thing Comin
• Ziggy Stardust

Som musikkspill er Guitar Hero rett og slett briljant, med enkelt og lett begripelig opplegg, lekker presentasjon, massevis av utfordringer og en smart utformet plastgitar. Låtene er ofte litt for lange og grafikken er ekstremt primitiv, men det spiller egentlig ingen rolle når jeg knyter slipset rundt hodet, tar av meg på overkroppen og drar i gang en perfekt imitasjon av Dave Mustanes steinharde riff fra Symphony of Destruction.

Alle kommer sikkert ikke til å like alle sangene. Det ville vært for godt til å være sant. Men kan du like god gammeldags rock & roll, så er det garantert masse her som vil falle i smak - og om ikke annet, det svært underholdende gameplayet. For alle mislykkede hobbygitarrister eller ubotelige hardrockere er Harmonix Guitar Hero et absolutt must.

Guitar HeroGuitar HeroGuitar HeroGuitar Hero
8 / 10
+