Need for Speed: Carbon

Need for Speed Carbon

Tradisjonen tro gir EA flat pedal og skrenser inn i stua med et nytt Need For Speed spill. Joachim har testet spillet og satt karakter. Les mer innenfor!

Tradisjoner er som regel hyggelig. Hvert år gleder jeg meg for eksempel veldig til bursdagen min, og jeg er vel ikke akkurat alene om det. Nå var det jo et morsomt sammentreff at jeg faktisk hadde bursdag på samme dag som det nye Need for Speed spillet skulle slippes, og tradisjonen tro har guttene og jentene i EA skrudd og mekket i et års tid for å forbedre den etter hvert så aldrende spillserien.

Som jeg sa, så er tradisjoner som regel hyggelig - som regel. Når det kommer til spill derimot, er det kanskje ikke så positivt at lanseringer nærmest har fått status som en tradisjon. Og hva EA angår, føler jeg at de er faretruende nære med sine utallige serier. Allikevel er Need for Speed (NFS) kanskje den spillserien som har utviklet seg mest de siste årene, og utgivelsene har jeg alltid imøtegått med en viss forventning.

NFS Carbon har mange elementer som gjør dette til et av de bedre bilspillene på Xbox 360. Du har stor frihet i form av steder du kan kjøre, og du kan også ta de utfordringene du måtte ønske. I tillegg kan du tilpasse og fininnstille bilen din etter din egen smak. Likevel har spillet et par irritasjonsmomenter, som forhindrer det å bli en klassiker.

Carbon starter der historien i Most Wanted sluttet. På samme måte som i forgjengeren fortelles historien med ekte skuespillere i en animert dataverden, og dette fungerer noen steder bra, men altfor for ofte veldig dårlig. Det føles som om disse skuespillerne prøver litt for hardt å være tøffe og kule, og resultatet er som du kan tenke deg, det stikk motsatte. Tanken er vel å gjenskape stemningen fra The Fast and the Furious, men i stedet blir jeg sittende igjen med en følelse av å se d-versjonen av filmen med skuespillere fra Melrose Place. Når sant skal sies, så er jo ikke dette et spill hvor fortellerelementene må være på topp, men når EA på død og liv skal ha en historie der, kunne de like godt ha gjort seg litt mer flid.

Selv om Need for Speed Carbon er forholdsvis lik sin forgjenger når det kommer til bilkjøringen, har spillet fått et par nyvinninger. Nå kan du blant annet velge å ha en wingman ved din side i gateløpene, på samme måte som i en flyskvadron. Hensikten er at du skal kunne utmanøvrere dine motstander ved hjelp av din kompanjong. Tanken med wingmen er i og for seg god, men spillmekanisk fungerer ikke funksjonen så bra. Fokuset mitt ligger i å kjøre så bra som mulig, og da blir det egentlig et forstyrrende element når jeg samtidig skal sende en av mine allierte ut på oppdrag. Selv om hjelpen fra dine kompanjonger enkelte ganger kan bety forskjellen mellom seier og tap, vil du som oftest oppleve at de bokstavelig talt bare er i veien.

Til tross for disse irritasjonsmomentene skal jeg være fair og si at Need for Speed Carbon så absolutt har en underholdningsverdi. Til tross for at det ikke er så mye nytt siden Most Wanted, og historien gir meg gåsehud og tårer i øynene av ren irritasjon, vil du likevel ha mange underholdene timer foran deg. Bilkjøringen er tross alt rimelig morsom, og det er det som veier tyngst her. Dersom du i tillegg har Live-abonnement til Xbox 360 kan du nok regne med et par våkenetter fremover.

Need for Speed: CarbonNeed for Speed: CarbonNeed for Speed: CarbonNeed for Speed: Carbon
7 / 10
+