Test Drive Unlimited

Test Drive Unlimited

Jeg har alltid drømt om å dra på ferie til Hawaii og nå har jeg startet min rundtur på den eksotiske stillehavsøya Oahu i Test Drive Unlimited.

I mine mange, mange år som aktiv gamer har jeg prøvd utallige racingspill, og en av mine favorittserier er som du sikkert har fått med deg - Need for Speed (NFS). Helt fra det første NFS-spillet (kom ut 1994) og frem til i dag har jeg vært hekta på serien. Dette grunnet fete biler, heftig grafikk, dunkende musikk og stor variasjon. Nå har dagen kommet til et nytt troneskifte og vi har sett nærmere på Test Drive Unlimited til PC. Med denne utgaven skal det nå godt gjøres å få meg ned på jorda selv om jeg vet at det kommer et nytt Need for Speed-spill i slutten av året. Aldri før har jeg blitt så lamslått. Allerede fra første sekund får man hakeslepp og siklet renner i strie strømmer. Er det virkelig mulig å få til et så godt gjennomført spill? Jo i aller høyeste grad og utvikleren Eden Studios har klart det på en mesterlig måte. Det er første gangen jeg faktisk gir en såpass høy karakter til et bilspill og TDU er verdt det - tro meg.

Det hele starter med at du lander med fly på øya Ouha som er hovedøya på Hawaii og der leier du en bil. Deretter går turen til den nærmeste eiendomsmegler og du kaster rundt 200 000$ på bordet og får nøklene til en noenlunde fin bolig ikke langt fra sentrum. I ditt nye hjem har du full kontroll over dine meritter. Her kan du se hva du har vunnet, hvor langt du har kjørt, en garasje som etter hvert vil inneholde mange fete doninger og et klesskap fylt til randen med moteriktige merkeklær.

Øya - Oahu som du utfører dine krumspring på er hele 1500 kvadratkilometer og innehar ufattelig mange kjente steder som Waikiki beach, Pearl Harbor og Honolulu. Her opplever du eksotiske plasser som får deg til å sitre av ren glede. Øya er gjengitt ned til den minste detalj. Variasjonen er enorm. Jeg har stoppet uttallige ganger og bare beundret omgivelsene. Hele øya har sitt eget liv, om det er biler eller fugler, trær som vaier i vinden eller faretruende skyer som dukker opp i horisonten. Alt er så innmari godt sammensatt og gir deg følelsen av å være en del av øya Oahu. Jeg har fått mange frysninger når jeg har cruiset rundt på oppdagelsesturer.

Man skulle nesten ikke tro at TDU var at racingspill, men det er det. Selv om du får mye tid til å se deg rundt, kan du når som helst velge å konkurrere i et løp om det så er mot datastyrte konkurrenter eller andre likesinnede du møter på nettet. Målet er som vanlig å vinne som igjen genererer penger inn i kassen. Pengene brukes til å kjøpe større og mer eksotisk bolig eller en bil du lenge har drømt om. Eiendomsmeglere og bilforhandlere finner du overalt på øya. Med over 300 biler å velge imellom, vil du garantert finne drømmebilen din - det kan jeg garentere.

Singleplayerdelen består av flere deler, alt i fra vanlige løp hvor du konkurrerer mot andre til å konkurrere mot fotobokser. Du kan også kjøre mot klokka. I alle disse løpene kan du vinne pengebeløp etter hvor godt du kjører. I tillegg til løpene har utvikleren Eden Studios lagt til fire forskjellige typer oppdrag. Du skal blant annet frakte biler fra A-B uten å få en skramme, eller kjøre tvilsomme pakker til tvilsomme personer. Til slutt kan du kjøre vakre modeller som igjen gir deg kupongerog disse kan du bruke i de forskjellige merkebutikkene for klær. Det finnes også andre haikere rundt omkring på øya som igjen kan plukkes opp og meg utført oppdrag belønner deg godt. Mange av disse oppdragene kan være veldig inntekstbringende og det lønner seg å prøve de selv om noen kan virke litt kjedelige. Alt i alt har utvikleren klart å få til et veldig godt balansert spill som du ikke går lei av med det første.

Mulitplayerdelen fungerer på nesten samme måte som å kjøre singleplayer, bortsett fra at du her kan utfordre andre. Dette fører til mer spenningen enn det man har godt av. Spesielt hvis det er store penger til vinneren. Det finnes uendelige antall løp på øya og man kan kjøre til man ser mannen med ljåen, men fortsatt klarer spillet å holde koken grunnet den store variasjonen. Gå sammen og sett sammen ett lag og deretter konkurrerer mot andre lag hvor det beste vinner ære, berømmelse og en haug av penger.

Utvikleren Eden Studios har aldri sagt at TDU er en simulator og det ser man fort på skademotoren i spillet og måten de forskjellige bilene oppfører seg på veien. Du kan ikke ødelegge din egen bil, men skulle du kjøre på en annen, får den markante skader og bildeler flakser rundt deg. Litt synd at det ikke finnes en mer kompleks skademotor, for det hadde vært stilig om du måtte bruke litt av pengene dine for å reparere doningen etter litt hasardiøs kjøring. Ellers er kjøreegenskapene litt for lik og jeg savner større forskjeller mellom merkene og modellene. Politiet er også til tider treg. Om du kjører forbi i 200 km/t, løfter ikke politiet en finger, men skulle du være så uheldig å lage en lite skramme på en møtende bil, ja da er de på pletten. Lovens lange er arm gir seg fort og det går ikke lange stunden før de er ute av syne. Skulle du være så uheldig at det får tak i deg, ja da er det bare å finne frem lommeboken og betale boten.

Motorduren er som den skal være og hører godt om du kjører en Nissan eller en Ford. Lyden generelt er veldig bra og du hører omgivelsene i bakgrunnen veldig godt. Selve musikken er ikke noe å skryte av og her har ikke Eden Studios tatt etter EA's sine pumpende rytmer slik du finner i NFS-serien.

Alt i alt er spillet ufattelig heftig og med den store variasjonen og de eksotiske omgivelsene, gir dette en meget god karakter og jeg kan ikke annet enn å bøye meg i støvet over et perfekt spill med forholdsvis lite feil med tanke på størrelsen. Selvsagt hadde det vært enda fetere om det hadde vært med en bedre skademotor, en større forskjell på kjøreegenskapene og et politi som ikke gir seg så lett, men what the heck, jeg er i himmelen og det vil gå lang tid før noen får meg derfra. Selv neste Need for Speed-spill vil få problemer denne gangen, for nå er listen lagt meget høyt, både grafisk, variasjonsmessig og holdbarhet. Jeg er imponert og håper Eden Studios lager flere racingspill av dette kaliberet - det hadde vært stilig og fått oppleve New Zealand på nært hold ... hint, hint!

Test Drive UnlimitedTest Drive UnlimitedTest Drive UnlimitedTest Drive Unlimited
9 / 10
+
Enorm variasjon, meget god grafikk og lang holdbarhet
-
Savner god skademotor og større forskjeller på kjøreegenskapene. Politiet er noen slappfisker

• Bernt Erik
    Jeg har alltid drømt om å dra på ferie til Hawaii og nå har jeg startet min rundtur på den eksotiske stillehavsøya Oahu i Test Drive... 9/10
  • GTAguy
    Endelig et bilspill der utvalget et stort og flott av de mest eksotiske biler som finns! Selv har jeg rundt 20 biler, mange eksotiske.Du starter med... 10/10
  • LeZimen
    Med en gang jeg for første gang prøvde ut spillet på PC'en min ble jeg helt sjokka! Ikke sjokka fordi spillet var dårlig eller noe, men sjokka av... 9/10

Test Drive UnlimitedScore

Test Drive Unlimited

ANMELDELSE. Skrevet av Bernt Erik Sandnes

Eden Studios racingspill slår nå ned på PC og Bernt har kjørt omkring med en Ford GT og gjort den eksotiske stillehavsøya Oahu veldig usikkert!

9
Test Drive UnlimitedScore

Test Drive Unlimited

ANMELDELSE. Skrevet av Aslak Borgersrud

Aslak har kjørt og kjørt på den meget eksotiske Stillehavsøya Oahu og her har han kjempet med nebb og klør med motstandere fra alle verdens hjørner. Han er veldig godt fornøyd med spillet og nedenfor kan du lese hvorfor.