Viva Piñata: Trouble in Paradise

Viva Piñata: Trouble in Paradise

Blant action-, skyte- og racingspill er det lite som spirer og gror av kreative spill på Xbox 360. Viva Piñata var Rares blomsterbarn fra i fjor som skulle apellere til både små og store med kreativ hagebygging og dyreoppdrett.

Jeg likte Viva Piñata kjempegodt. Det var et friskt og engasjerende spill, helt på tvers av hva jeg var vant til å spille på Xbox 360. Borte var maskinpistoler og hestekrefter, i stedet gjødslet jeg gress og bygde hus til papirhester som boltret seg i den fargerike hagen min. Det var på mange måter et spill som viste hva den legendariske spillutvikleren Rare fortsatt er i stand til når de får et nytt konsept å leke seg med, i stedet for slitne klisjefylte spill som Perfect Dark Zero og Kameo.

Men Viva Piñata var langt fra perfekt, det hadde mange irritasjonsmomenter som en frustrerende styring og en manglende fokus i spillet. Etter mange timer med hyggelig hagebygging var man rett og slett forvirret over hva man egentlig skulle ta seg til.

I Trouble in Paradise er mye av dette rettet opp. Det aller meste, faktisk. Det er nesten eller problemer med å få de til å spise eller parre seg er borte. Man slipper menystyret med å gå inn i hovedmenyen og manuelt velge forskjellig utstyr og frø hele tiden, nå kan man enkelt ta frem disse ved å bruke d-padden. Det har også blitt lettere å finne frem til den spesifikke Piñataen man er ute etter. Små og enkle forandringer, som egentlig er så godt implementert at man føler de har vært der hele tiden. Det var først da jeg satte på det første spillet igjen at det slo meg hvor mye mer brukervennlig Trouble in Paradise faktisk er.

Og det er vel og bra med en smidigere spillopplevelse, men så begynner det å skurre litt for meg, for utover en mer gjennomtenkt kontroll og færre irritasjonsmomenter, er det ikke så veldig mye nytt å glede seg over i denne oppfølgeren.

Et stort pluss er at man kan utføre oppdrag. Som regel går disse ut på å få tak i en spesiell type Piñata og sende den avgårde til et annet land. Det trenger ikke være mer komplisert enn det, for meg er det absolutt nok fordi jeg nå har et mål å jobbe mot, i motsetning til det forrige spillet der man etter hvert ikke hadde noe å gjøre fordi man ikke ble dyttet i noen som helst retning.

Spillet kan også skilte med to nye områder, en ørken og en snøverden, men disse fungerer kun som et jaktområde på nye Piñataer. Man er fortsatt bundet til hagen sin når man skal oppfostre nye dyr og dekorere.

Andre nye elementer er en sterkt forbedret flerspillerdel, som gjør det mulig å spille med andre på samme maskin eller over Xbox Live. Rare forsøker å bygge opp et omfattende community der man deler bilder og dyr og samarbeider, og premissene er absolutt tilstede for mange aktive deltakere her. Men samtidig bommer Rare litt på de mange nye minispillene, som mest av alt er irriterende og tar fokus vekk fra hoveddelen av spillet.

Et annet nytt element er at spillet bruker Xbox Live Vision-kameraet som man kan bruke til å fange spillkort med, som man så scanner inn i spillet. Disse kortene gir nye dyr eller gjenstander. En litt pussig idé, som fungerer akkurat like dårlig i praksis som det høres ut som.

Når jeg leser over dette, så høres det kanskje litt surmaget ut at jeg klager på at det er for lite nytt i oppfølgeren, ettersom det faktisk er mange nye elementer. Problemet er kanskje ikke at det er for lite nytt, men heller at mange av nyhetene føles meningsløse. Som kameraet, eller de nye jaktmarkene, eller minispillene. Jeg føler at Rare kanskje heller skulle gjort sitt for å introdusere mange nye spillelementer i hoveddelen, som går ut på å bygge en hage og pleie innbyggerne sine, fremfor alle disse utenomaktivitetene som egentlig ikke bidrar til å gjøre hovedspillet bedre.

Men for all del, hovedspillet er fortsatt bra og veldig godkjent underholdning. Og har du barn er dette et herlig spill å spille sammen med ungene. Med et stort minus i margen, det er ikke lokalisert til norsk. Her scoret nemlig forgjengeren høyt med norske stemmer og norsk tekst. For oss gamere spiller ikke dette noen stor rolle, men spillet er så og si uforståelig for barn som ikke får med seg lange forklaringer på alle spillets elementer.

Viva Piñata: Trouble in ParadiseViva Piñata: Trouble in ParadiseViva Piñata: Trouble in ParadiseViva Piñata: Trouble in Paradise
7 / 10
+