Avatar: The Way of Water

Avatar: The Way of Water

André er dypt imponert over James Camerons retur til Pandora, der de gigantiske romsmurfene ser bedre ut enn noen gang.

En far beskytter familien sin. Dette er et mantra som eks-marinesoldaten Jake Sully gjentar for seg selv gjennom flere stadier av sitt nye liv på Pandora. Det er tøft å være leder nå man også har rollen som mentor, som klippe... som far. I The Way of Water oppdrar han intet mindre enn fem slyngler, hvorav to skiller seg ut: den ene er Graces datter Kiri, som ble født ut av mystiske omstendigheter, og den andre er menneskevalpen Spider som tror han er Na'Vi.

Å oppdra denne familien når den hevngjerrige menneskeheten reiser tilbake til Pandora for å gjenvinne det de tror er deres blir en stor utfordring. Dette fører til at Jake Sully blir mer en krigsgeneral enn en far, som så tvinger han, Neytiri og resten av Sully-klanen til å flykte til en vannstamme. Vannet deres er imidlertid alt annet enn rolig.

En far beskytter familien sin. Til enhver pris. Men hvordan beskytter du familien din når du hele tiden er et mål?

Avatar: The Way of Water

Å returnere til Pandora føltes litt bisarrt for meg, 13 år senere, mest fordi mye var det samme. 3D-hysteriet stilnet raskt etter at Avatar tok verden med storm, og Cameron har siden gått langt for å foredle filmteknikken og rettferdiggjøre bruken av 3D. 3D-brillene er altså tilbake. Cameron har også klart å bruke High Frame Rate-teknologien, slik Peter Jackson gjorde i sine Hobbiten-filmer. Dette betyr at flere scener vil føles fremskyndet, som om de er tatt fra en filmsekvens fra et videospill. De som ikke liker denne økte bildefrekvensen gjør nok lurt i å gå for en mer tradisjonell 2D-visning. Jeg må innrømme at det var litt vanskelig å venne seg til HFR-scenene i starten.

Så snart karakterene våre tart en dukkert i det turkise Pandora-havet, blir seeren imidlertid kastet inn i en helt enestående, magisk filmverden som bare et budsjett på rundt 300 millioner dollar kan oppnå, og du glemmer all tvil du hadde i begynnelsen. Jeg overdriver ikke når jeg sier at The Way of Water er en av de flotteste filmene jeg noen gang har hatt gleden av å se på det store lerretet. Det er definitivt den mest imponerende "blockbusteren" jeg noen gang har sett, for her smeltet hjernen min over det faktum at dataanimerte romsmurfer kunne se så bra ut. Det føles som at man selv flyter rundt med karakterene i det utenomjordiske havet og svømmer blant de mystiske bølgende. Det er nesten dokumentaraktig og svimlende i fortellermagi mens karakterene bare svømmer rundt. Marvel kan bare drømme om å oppnå denne trollbindende effekten.

Så snart karakterene våre tar en dukkert i det turkise Pandora-havet, blir seeren imidlertid kastet inn i en helt enestående, magisk filmverden som bare et budsjett på rundt 300 millioner dollar kan oppnå, og du glemmer tvilen du hadde i begynnelsen. Jeg overdriver ikke når jeg sier at The Way of Water er en av de flotteste filmene jeg noen gang har hatt gleden av å se på det store lerretet. Det er definitivt den mest imponerende «blockbuster» jeg noen gang har sett, for her smeltet hjernen min over det faktum at dataanimerte romsmurfer kunne se så bra ut. Det er som å flyte rundt med karakterene i det overjordiske vannet og svømme blant de mystiske bølgene. Marvel kan bare drømme om å oppnå denne trollbindende effekten.

Det er her filmen er på sitt aller beste: når karakterene bare prøver å tilpasse seg et liv utenfor sin komfortsone. Vi forundrer oss gjennom de vidåpne katteøynene til Sully-klanen når de oppdager hva det vil si å endre livsstil, vaner og måter å tenke på.

Avatar: The Way of Water

Avatar har alltid blitt kritisert for sine enkle premisser, men om noe er Cameron en mester i å skape naturlig spenning og drama ut av de enkleste historiene. I oppfølgeren har Cameron betydelig flere baller i lufta enn sist, foruten at Quaritch har en romhøne å plukke med hovedpersonen, havner foreldrene Sully og Neytiri litt mer i baksetet for å fokusere på barna sine. Det er ikke alltid alle karakterer får den plassen de fortjener, der for eksempel Kate Winslets gjenstridige matriarkat havnet litt for mye i et hjørne. Jeg antar at de sparer litt på kruttet til den trede delen, men jeg lærte raskt å elske Sully-klanens bøllefrø. Cameron klarer å finne en balanse mellom tenåringsangst og hans pro-økologiske budskap, med historien som senere setter et større fokus på imperialismen ved å følge noen ydmyke hvalfangere.

Lengden føles nesten aldri off, men frem mot filmens siste akt er det litt for mye frem og tilbake angående konflikteskaleringene. Det er litt for mange repeterende takter. Det blir litt rotete mot de siste tjue minuttene for Cameron, som vanligvis er så stram med historiefortellingen sin. Det er imidlertid lett å tilgi slikt når han likevel klarer å finne fotfeste for alle sine blå figurer. Det handler ikke om noen større følelsesmessig dybde enn forgjengeren, men enkelhet spiller ingen rolle om historien om foreldreskap føles naturlig, og her klarer filmskaperen å holde på seerens interesse hele veien, selv når tempoet går ned for å utforske ny dynamikk mellom blodsbånd, kulturer og samfunn.

Avatar: The Way of Water

Hvorvidt The Way of Water er en bedre film enn hiten fra 2009 er vanskelig å svare på i skrivende stund. The Way of Water er på mange måter et fint ekko av sin vellykkede forgjenger, men på mange måter er den også en raffinert forbedring på flere fronter. The Water er en film som tar pusten fra deg nesten hele tiden med sin dybde på detaljer og hver sjøscene er som noe ut av en drøm. Camerons lidenskap for havet og for filmteknologi er dermed mer påtakelig enn noen gang. Man får nesten lyst til å rekke ut hånden for å føle det varme vannet, den myke sanden, de grove korallrevene og den arrede kjempefisken. The Way of Water er en audiovisuell drømmeverden med enkle premisser, men også med det store løftet om å fortsette å utforske Pandoras vakre økosystem. Ikke alle spørsmål blir besvart i denne delen, men én ting er sikkert: dette er en film jeg vil fortsette å svømme i til den tredje delen kommer.

9 / 10