Football Manager 2009

Football Manager 2009

Det er så avhengighetsskapende at det burde vært forbudt i dette landet. Glem World of Warcraft, Football Manager er det nærmeste du kommer narkotika i spillform, og vi har satt karakter!

Som vanlig drar november med seg en ny utgave av managersimulatoren Football Manager, i rett tid før julegavene skal deles ut, uheldigvis også i "rett" tid for høstsemesterets blodslit, eksamen. Hvert år er det knyttet stor spenning til hvilke nye funksjoner utvikleren har klart å trylle frem, og i år er spenningen ekstra stor da kampvisning i 3D for første gang er mulig. Siden nyheten ble offentliggjort i september har det nærmest kokt av forventning blant trofaste sofa-managere. Men lykkes utviklerne i å tilfredsstille massene?

Som vanlig leverer Football Manager realisme som ingen annen manager-simulator kan. Matchmotoren med tilhørende taktikkinnstillinger er bedre innarbeidet enn noen gang. Det er virkelig herlig å se forsvaret, som du selvfølgelig har gitt for offensive innstillinger, bli fraløpt av raske spisser som vet å utnytte dine feil. Minst like herlig er det å se seiersmålet bli stanget inn tre minutter på overtid når du har kommandert alle mann i angrep. Sport Interactives nye satsning Football Manager Live har vært i betafasen i over ett år, og dermed har deres matchmodul fått testet seg grundig i titusener av kamper. Dette har helt tydelig bidratt til å ytterligere finslipe en allerede godt finslipt matchmotor.

En annen funksjon som har gitt FM dens store fanbase er det svært realistiske overgangssystemet. I år sies det at denne funksjonen er kodet på nytt, uten at jeg har lagt alt for mye merke til dette. Det skal sies at jeg har vært svært fornøyd med denne i tidligere utgaver, og går fra denne utgaven med samme inntrykk. Det hele er rett og slett svært oversiktlig og godt gjennomført.

Så kommer vi til årets nyvinning, nemlig kampmotoren i 3D. Det har lenge vært spekulert i om vi noen gang kom til å få se dette, og i år er den altså her. Foreløpig har den fått en del kritikk fra hengivne fans, da de mener den er for uslepen og/eller for krevende for deres maskinvare. Personlig fungerer den svært bra, men jeg kan skjønne enkeltes argumenter. Det er fremdeles mye å hente her, først og fremst på det rent visuelle, noe jeg også tror utviklerne jobber målrettet med å få til. Muligheten til å se kampene i 3D mener jeg gir spillet en ny dimensjon, som bidrar til at vi spillere ennå tydeligere kan se hvordan våre taktiske grep utspiller seg. En annen funksjon som går i tospann med nevnte funksjon er "TV view". Her får man kampen opp over hele skjermen i all sin prakt, og man har mulighet til å legge til de nå etter hvert så velkjente "widgets". En widget kan her være din formasjon, spillerkarakterer, live resultater og 2D visning av kampen. Svært hendig og åpen for kreative løsninger.

Fremdeles er det mulighet til å lage egne "skins", noe det egentlig ikke er så stort behov for da standard skinnet ser meget bra ut. Snarveiene er intuitivt lagt opp, og det hele er oversiktlig og brukervennlig. Man har i tillegg en "hjelper" som er myntet på ferske manageremner. Denne hjelper deg med å finne frem i starten av spillet, slik at man får satt opp laget, treningsopplegg, treningskamper og så videre. For de som har sittet i managerstolen i noen år er denne mer en plage enn til nytte, men med et tastetrykk er den sendt av gårde på en tidlig juleferie.

Alt i alt mener jeg Sports Interactive har tatt Football Manager til det "neste nivået" med 2009-utgaven. Kampmotoren og overgangsmodulen er forbedret, databaser oppdatert og 3D-visningen er en svært god tilførsel til serien, dog med forbedringspotensiale. Football Manager kommer helt sikkert til fremdeles holde livtak på sine trofaste fans, og jeg tror ikke de slipper taket på en god stund.

Football Manager 2009
Football Manager 2009
Football Manager 2009