Need for Speed: Undercover

Need for Speed: Undercover

Påske, jul, nyttår, 17. mai og Need for Speed-dagen. Jepp, november måned har betydd et nytt Need for Speed-spill så lenge vi kan huske. Richard Imenes har kjørt fra snuten i det nyeste spillet i serien.

Need for Speed: Undercover heter det i år. Kanskje ikke verdens mest nyskapende tittel, men den funker. Spillet starter med en liten installasjon for PS3-eiere, som vil resultere i merkbart raskere loading i spillet. EA har for anledningen tatt seg bryet med å filme ekte skuespillere for å få frem den pinlige storyen så pent som mulig. Deretter har de latt en person, som åpenbart har lite kunnskap om hva en saks er, klippe i stykker alt sammen, slik at det er håpløst å få med seg hva som skjer i scenene. Vi snakker et sekunds lange sekvenser filmet av en spastiker med håndholdt kamera hurtigklippet sammen. Heldigvis er det ingen som spiller NFS for sin dramatiske og intrikate story (håper jeg).

Overgangen mellom historiefortelling og når du overtar kontrollen av kjøretøyet er elegant og stilig. Arkade-stilen skinner knallhardt igjennom bilmekanikken, for det føles som om bilen går på skinner. Den er som limt til veien. Jeg kan også krasje i biler uten å senke farten under 70 km/t. Bilene får kosmetiske endringer når du krasjer og man kan - om man er riktig heldig - klare å tippe bilen rundt. Men kræsjingen blir aldri like majestetisk som kollisjonene i Burnout Paradise.

Når det første løpet setter i gang legger jeg merke til at alle motstanderne mine ikke har evne til å ta i igjen min supre første-kjerre. Jeg suser fra dem og ruler hele racet allerede fra første løp, og jeg digger å være best. Etter tjuefem race spiser konkurrentene fortsatt asfaltstøvet mitt og jeg føler at seierne mine kanskje er en tanke lettvinte. Selv om jeg belønnes med både bedre kjøreegenskaper, økning i rykte og nivå og enda raskere og nyere biler, føler jeg at belønningene kastes etter meg ufortjent.

Byen det råkjøres i er stor og ser fin ut. Men den er svært anonym og det er ikke alltid like lett å se hvor man kan kjøre og hvor man ikke kan kjøre. Byen er heller ikke spesielt livlig. De fem bilistene som kjører rundt for harde livet gjør en god jobb, men det blir litt lite biler av og til. Dersom du er rampete og kræsjer og herjer vil politiet til slutt fatte oppmerksomhet for deg, og når de oppdager det fryses tiden og det fokuseres på politibilen som har oppdaget deg. Musikken endres fra hyggelig muzak til intens biljaktmusikk og stemningen er helt på topp, og ditt fokus forandres fra å kjøre tilfeldig rundt til å slippe unna politiet som bruker mange midler for å stoppe deg. Vanlige biler, sportsbiler, SUVer (som er unaturlig raske), blokkader, spikermatter og helikopter. Det hele er ganske spennende. Men så fort du har noen få biler i hælene og det skjer noen andre ting samtidig begynner billedoppdateringen å slite. Når det blir vanskelig å komme seg vekk fra politiet fordi spillet hakker får man raskt følelsen av at spillet kanskje hadde trengt litt mer tid til optimalisering.

For at du ikke skal jaktes i evig tid har EA lagt med noen "Break Points" som er steder der du kan komme borti et eller annet slik at det raser noe ned. Av grunner ukjent til meg blir politibilene som observerer dette handlingslammet, bilene deres blir ramponert og ukjørbare selv om de er langt unna skrotraset og du er den eneste som får stilaser og planker i taket. Alle effektene er bare tant og fjas, det er som å trykke på en knapp for å deaktivere en politibil, en forhåndslaget og skriptet hendelse og ikke et resultat av en avansert fysikkmotor. Noe som ble etterhørlig demonstrert da jeg lekte at jeg fylte bensin på en bensinstasjon. Jeg kom så vidt borti en av pumpene og vips eksploderte hele faenskapen og raste ned i huet mitt. Logikken halter ikke i dette spillet, den sitter i rullestol med fem kulehull i hodet.

Selv om biler og byen ser relativt ok ut, så er det snakk om en minimal utvikling fra Need for Speed Carbon. Det virker som EA har hatt litt hastverk når de skulle utgi dette spillet, fordi billedflyten er på ingen måte optimalisert. Mange ganger i løpet av et race vil spillet hikke og hakke. Om det skulle skje masse på en gang vil bildeoppdateringen droppe til et minimum som på ingen måte er verdig et bilspill.

EA har gjort en del gode ting med siste installasjonen i serien. Men det er dessverre tatt litt for mange snarveier til at det føles ut som et nytt spill. Det er tro til Carbon-, Underground- og kanskje også Hot Pursuit-fansen, men kanskje litt for tro til tider.

Spillet er nemlig nesten identisk til de nevnte spillene. I tillegg har EA introdusert muligheten til å kjøpe Bugatti Veyron med alle oppgraderinger allerede fra første gang du får en bilsjappe tilgjengelig - så lenge du gidder å betale ekte penger for det. Dermed kan alle som syntes at spillet er for billig (eller alle som mot all formodning måtte finne at det er for vanskelig) betale for biler og oppgraderinger slik at spillet totalt sett blir så dyrt du vil.

Need for Speed: Undercover er egentlig gammelt nytt i en skinnende ny innpakning. Ingenting er nytt, ingenting fungerer optimalt og sammenlignet med andre bilspill blekner opplevelsen ganske mye. Om man liker å vinne uten motstand, da er dette spillet for deg. Liker du litt motstand, sjekk heller ut Burnout Paradise eller Race Driver Grid.

I år står ikke Need for Speed: Undercover på min ønskeliste. Men jeg har likevel et ønske til EA: Jeg ønsker at dere tar et steg tilbake og tenker over hva det er dere vil med NFS-serien. Ta dere et friår i 2009 og videreutvikl racing-serien som i utgangspunktet har stått stille siden Need for Speed: Underground som ble utgitt november 2003...

Need for Speed: UndercoverNeed for Speed: UndercoverNeed for Speed: UndercoverNeed for Speed: Undercover
05 Gamereactor Norge
5 / 10
+
God grafikk, spennende med politijakter, flere kule elementer i spillet
-
Lav framerate, lite liv og særpreg i byen, for lett, kule elementer ødelegges av dårlig implementering

En annens mening

Jon Cato Lorentzen:
Huff, for en nedtur dette ble. En by totalt uten fotgjengere, liv eller identitet, biler så blankpolert og skinnende at det ser ut som de lider av radiaktiv stråling, og et supertamt og foreldet kjøresystem. Sammenlignet med Race Driver: Grid blir dette som å gå ti år tilbake i tid, dette er rett og slett det mest tannløse og uinspirerte racingspillet jeg har spilt så langt i år. Når jeg kjeder meg i 250 kilometer i timen sier det seg selv at det er noe alvorlig galt med spillsystemet. EA trenger seriøst å ta seg en pause fra den årlige oppdateringen av Need for Speed og fornye serien fra bunnen av, for dette er et av årets kjedeligste racingspill. 3/10

• Perfection
    Har vært fan av NFS serien i en god år, men dette året skuffet serien meg. Jeg hadde håpet på ett spill som Carbon eller Most Wanted, altså den... 4/10
  • Hansern96