Street Fighter IV

Street Fighter IV

Den gamle slåsskjempen slår og sparker fra seg hardere enn noensinne. Jon Cato har slengt seg inn i gatekampen, og har satt karakter!

Street Fighter IV-anmeldelsen lå ute med feil karakter rett etter publisering. Vi beklager dette. Riktig karakter er 9/10, akkurat som i magasinet.

Slåssespill, en sjanger som knapt har utviklet seg siden Ryu sendte avgårde sin første ildkule i det første Street Figher-spillet i 1987. Eller, stryk det. Siden vi radbrakk hverandre i rød og hvit karatedrakt på Commodore 64 i Way of the Exploding Fist et par år før. Eller er du enda eldre fikk du kanskje gleden av piksellert slåssing i Karate Champ på en spillautomat?

Poenget er at disse spillene har et fundamentalt spillsystem som knapt har endret seg siden de inntok arkadehaller og hjemmemaskiner med blodige knoker på 80-tallet. To personer på skjermen, et utvalg knapper som slår i forskjellig styrke, et helsemeter som teller ned hver gang du blir truffet, en knapp eller bevegelse som blokkerer slag, og så videre. Har du spilt et slåssespill skjønner du umiddelbart hvordan du spiller et annet, du trenger bare å vite hvilken knapp som gjør hva.

Selv ikke innføringen av tredimensjonal grafikk påvirket slåssespillene nevneverdig. Joda, miljøene ble tredimensjonale og figurenes bevegelser ble mer naturtro, men når to personer slåss mot hverandre danner avstanden mellom de to likevel en linje, slik at disse spillene endte opp som todimensjonale dengefester i tre dimensjoner.

Det er vanskelig å forklare hvor viktig Street Fighter var for sjangeren. Før Street Fighter var kampspill statiske og enkle. Var man flink i Exploding Fist kunne man stå i timesvis og blokkere hverandres slag, og kampen endte uavgjort. Street Fighter innførte spesialbevegelser, en kvart sirkelbevegelse og slagknappen sendte avgårde en farlig ildkule. Et lite rykk på kontrollen, og en lynrask uppercut eksploderte i fjeset på motstanderen.

Men det var først i Street Fighter II at standarden ble satt, idet man for første gang fikk velge sin egen figur, og hver figur hadde sine unike spesialbevegelser. Plutselig var strategi en del av bildet, og man måtte lære seg motstanderens stil og angrep for å effektivt kunne bekjempe ham.

Det er nesten like vanskelig å forklare hvorfor Street Fighter IV klarer å gjøre det verken Dead or Alive, Virtua Fighter eller Tekken har klart på mange år, nemlig å føles friskt og nytt. Det skyldes flere ting. Den tegnefilmaktige grafikken med silkemyke og lynkjappe animasjoner ser mer spektakulær ut enn noe annet slåssespill på markedet. Aldri har noen figurer i lignende spill vært gjenskapt med mer sjel, karakter og kjærlighet enn i Street Fighter IV. Den tegnefilmaktige grafikken passer de overdrevne og spektakulære slåsskjempene perfekt, der de danser rundt på scenen.

Det skyldes også teknikkene og spesialbevegelsene. I stedet for å lære deg 100 forskjellige knappekombinasjoner har hver figur en håndfull spesialbevegelser. Sammen med det nye countersystemet kan du selv lage kombinasjonene dine. Det er ikke lett, men det gjør det enklere å lære seg grunnlaget for en figur, selv om det å beherske han fullt ut krever mange timer med trening.

Og det skyldes spillets grunnsystem, like solid som det alltid har vært. Street Fighter IV har en balanse og presisjon i spillsystemet sitt som ingen andre i sjangeren kan hamle opp med. Er du ekspert i Street Fighter II tar det ikke lang tid før du føler deg komfortabel her. Men Capcom har ikke stoppet der. Det nye countersystemet, der du med to knapper kan ta i mot et slag og slenge ut et motangrep, bringer en ny dimensjon til spillserien. En ny måte å sette sammen taktikken sin på, en mer improvisert og åpen måte enn tidligere tiders fokus på innøvde ferdiglagde kombinasjoner.

Street Figher IV er en pangstart på 2009, og en liten oppvekker for sjangeren. Nei, det finner ikke opp sjangeren på nytt, det er fortsatt det samme spillsystemet som vi lekte med for 20 år siden, men det føles friskt, spenstig, stramt og utrolig tilfredsstillende. Etter utallige mer eller mindre vellykkede variasjoner av Street Fighter-konseptet er det deilig å se at Capcom leverer sitt beste spill siden toeren revolusjonerte sjangeren.

Street Fighter IVStreet Fighter IVStreet Fighter IVStreet Fighter IV
9 / 10
+