Thor: God of Thunder

Thor: God of Thunder

Jotnene er på ferde, og det er opp til Thor å redde Åsgard. Både hammer og 3DS satt løst da Richard testet spillet...

Dette spillet burde være perfekt for meg. Jeg har spilt og elsket alle spillene i God of War-franchisen, og jeg har vært innom og satt pris på lignende spill som Dantes Inferno og Alice: The Madness Returns. Noen av disse spillene har også forflyttet seg til håndholdte konsoller uten at det har hatt noe å si for underholdningsverdien.

Thor: God of Thunder utgis i disse dager både på konsollen du har i stua og konsollen noen av oss har investert i, og lagt i vesken eller jakkelomma. Jeg har også bitt meg merke i at det finnes en film som heter nøyaktig det samme som spillet, men det kan da neppe være annet enn et tilfeldig lykketreff? De fleste i verden, muligens sett bort i fra menneskene som er involvert i spillutvikling, vet at spill basert på film generelt sett har en tendens til å gå mindre bra.

Historien er ikke spesielt vanskelig å skjønne, mye fordi det ikke er spesielt mye plott å oppfatte. Thor med hammeren er tvunget til å kjempe gjennom en rekke generiske og begredelige verdener som visstnok er inspirert av norrøn mytelogi - alt for å redde Åsgard fra jotnene. Det hele er akkompagnert med stemmeskuespill som er så flaut at selv dårlig dubbede reklamefilmer er bedre. I tillegg har man valgt å kjøre alle mellomsekvenser i tegneseriestil som ikke er omgjort til 3D, noe som kunne blitt veldig bra. Om man klarer å holde latteren tilbake lenge nok til å få med seg hva som blir sagt, så dukker opp en og annen uinspirert intrige, men jeg får aldri følelsen av at motivasjonen er noen annen enn å få tiden til å løpe.

I det øyeblikket spillutvikleren inkluderer spillelementer fordi de gjør spillet lengre, vil jeg påstå at noen varsellys bør blinke. Hele tiden mens man spiller føler man at utviklerne virkelig har slitt med å gjøre spillet langt nok - og det er bekymringsverdig når spillet er ferdig på fem-seks timer. Når man må kjempe mot alle bossene minst fire ganger tett etter hverandre uten at bossen får nye knep eller mønster, får man raskt følelsen av å kverne uten belønning. Det er ikke gode signaler å få allerede etter de to-tre første nivåene av spillet.

Selv om God of War tydeligvis har vært en tung kilde for inspirasjon for Thors eventyr, sliter spillet på flere svært grunnleggende elementer. Quick Time Events er det mange av i spillet, og siden de er like hver gang du skal gjøre det samme blir det rask en enkel affære. Thor er for øvrig utrustet med magi i form av virvelvinder og lynnedslag, samt et par andre triks som du ikke kommer til å bruke med mindre spillets svært enkle gåter krever at du bruker dem. Disse kan slippes løs på flere fiender samtidig, men knappene for dette er plassert på berøringsskjermen noe som ikke gir noen form for tilbakemelding på at man har truffet en knapp eller ikke.

Både helse, Odin-kraft-måleren, og triksene til Thor kan oppgraderes i et svært enkelt regime der alle oppgraderingene er listet nedover, og så fort du kjøper en oppgradering, blir oppgraderingen under tilgjengelig for kjøp. Dermed har du ingen form for innvirkning på prosessen. Dette kunne egentlig skjedd automatisk, siden hele systemet er basert på erfaringspoeng som du samler. I et håpløst forsøk på variasjon fra kjempingen, som man stort sett gjør konstant, har man laget et par nivåer der man styrer Thor på samme måte som man styrer et propellfly og det hele blir ganske pinlig og det fungerer ikke spesielt bra.

Thor: God of Thunder makter heller ikke å by på et godt visuelt inntrykk. Omgivelsene er voldsomt generiske og man gjenbruker elementer over en lav sko for å skape en illusjon av variasjon. Antagelig sluttet animatøren deres kort tid inn i prosjektet, for veldig mange animasjoner ser rett og slett ut til å mangle. De fleste objekter du kan ødelegge, tilintetgjøres i løpet av millisekunder - en massiv og enorm isbre blir med et hammerslag omgjort til masse luft og nok isbiter til å fylle et helt fingerbøl med is. Sammen med usynlige vegger flere steder, lite gjennomtenkt og kjedelig nivådesign og utrolig flate 3D-effekter, ramponerer opplevelsen så kraftig at det er umulig å kose seg med knappemosingen. For å toppe det hele sliter spillet ofte med bildeoppdateringen, og allerede i den første scenen vi ser, opplever jeg hakking mens jeg samtidig ser at Thor har beina sine godt plantet nede i bakken. Heldigvis er spillet konsekvent, så disse problemene vil du oppleve jevnt og trutt gjennom hele eventyret.

Til og med spillets pausemeny har noen uventede problemer. Menyens utførelse gjør det veldig naturlig å forsøke noen trykk på berøringsskjermen, men det fungerer merkelig nok ikke. Hvorfor man har slik utstrakt bruk av berøringsskjermen i spillet, når det ikke føles naturlig - men ikke i menyen, der det er helt naturlig - er et spørsmål utvikleren kanskje burde stilt seg på et eller annet tidspunkt.

Langtekkelig og tynt gameplay, krydret med svak grafikk og ingen gjenspillingsglede sørger for at dette spillet blir en stein i skoen - eller kanskje en hammer i bakhodet...
Utviklerne hadde vært tjent med å spørre seg: Har jeg det gøy når jeg spiller Thor: God of Thunder på 3DS, eller vil jeg heller vaske opp...?

03 Gamereactor Norge