Resident Evil: Operation Raccoon City

Resident Evil: Operation Raccoon City

Mellom Resident Evil: Revelations og Resident Evil 6 slippes Operation Raccoon City for å mette skrekksulten. Fryktinngytende eller fryktelig?

Hver gang det lanseres et nytt Resident Evil-spill, er det de samme som står på barrikadene og roper at spillet ikke er tro mot serien, og at utviklerne bør vende tilbake til røttene. Slørete minner fra herregårder og tidligere konsollgenerasjoner gjør mange blinde for utviklingen og styrkene i spill som Resident Evil 4 og 5. Resident Evil: Operation Raccoon City er så langt unna originalkonseptet og nervepirrende zombieskrekk man kan komme, men det er ikke nødvedigvis dårlig - det er snarere i utførelsen det bommer litt.

I Raccoon City inntar vi rollen som de stygge USS-agentene (Umbrella Secret Service), og i stedet for å være en énmannshær kastes vi ut i samarbeidsbasert action. Handlingen utspiller seg rundt del to og tre i serien. T-viruset herjer fritt i Raccoon City, og det er de Umbrella-ansattes oppgave å fjerne alle bevis for selskapets skyld i byens ødeleggelse. Sykehus, statsbygg og forskningslaboratorier - klassiske områder for alle som kjenner sin Resident Evil - er proppfulle av både infiserte fiender såvel som bevæpnede. Disse må du uskadeliggjøre med et standsmessig arsenal bestående av pistoler, automatvåpen, haglegevær og granater.

Resident Evil: Operation Raccoon City
Flere steder kan du samle inn data ved forlatte skrivebord. Med denne dataen kan du kikke på konseptkunst og lignende i hovedmenyen. Det er nøyaktig like kult som det høres ut.

Før oppdragene starter får jeg velge blant figurer som alle har hver sin meningsløse bakgrunnshistorie og sine unike egenskaper - det er en medic, en sprengningsekspert, en listig recon og selvfølgelig den vanlige kamphanen. Spesialitetene strekker seg fra miner til bedre overblikk over kartene, men de er sjelden relevante da den beste medisinen mot angripende zombier er kuler og atter kuler.

Resident Evil-følelsen er absolutt til stede. Vi finner både klassiske miljøer og fiender som Nemesis og Tyrant, men hvis du ikke er en helfrelst tilhenger av spillserien kan det føles litt påklistret. All ære til grønne urter, karakteristiske lydeffekter og en velkjent fiendeflora, men det er ikke nok til å heve en middels actionopplevelse til noe høyere. Man får også mulighet til å endre noen av serien nøkkelhendelser, men dette har omtrent samme underholdningsverdi som de verste Resident Evil-filmene.

Når vi først befinner oss i kamp mot de infiserte, er riktig så engasjerende - i hvert fall iblant. Et brett hvor krypene tyter fram fra hvert et hjørne og klatrer på veggene og i taket er gjennomført regissert action. Den som er i ferd med å dø blør som en stukken gris, og dette tiltrekker enda flere zombier. Spiller du i Versus-modusen kan du tjene ekstra mye poeng ved å la dine motstandere lide nettopp denne skjebnen. De oppdragene hvor jeg og mine lagkamerater spiller mot vanlige dødelige føles raskt fryktelig generiske, og det er vanskelig å kontrollere gjespingen mens jeg skyter tanketomme fiender fra dekning bak en betongkloss.

Resident Evil: Operation Raccoon City
Operation Raccoon City er utviklet Slant Six Games - folkene bak SOCOM-spilllene.

Heldigvis finnes det underholdningsverdi i å dele byrden som zombieslakter med bekjente, og det er takket være flerspilleren at Resident Evil: Operation Raccoon City klarer å klore til seg en svak sekser. Dette er ikke Left 4 Dead eller Gears of War 3, men rundene i flerspilleren har likevel vært veldig underholdende - selv om det svinger litt. I Heroes-modusen får jeg et gjensyn med Leon, Jill, Ada og en bråte andre klassiske Resident Evil-figurer. Dette er lagbasert death match, fire mot fire, onde mot gode. Når jeg for taket på mine (og de andres) spesialegenskaper og blir komfortabel med modusen, så blir resultatet at jeg har det kult med kampene.

Likevel er det Operation Raccoon City sitt svar på Capture the Flag som har stjålet det meste av min tid, og i denne modusen løper jeg rundt mens jeg leter etter virusprøver å samle inn før motstanderne stopper meg. Selvfølgelig har jeg konstant zombier på nakken, og det tilfører et ekstra lag med deilig stress.

Men selv om det skjer med skyteglade venner, så befinner vi oss likevel i et område som føles halvferdig. Omgivelsene trekker ned helhetsinntrykket, og dette rammer både de som spiller på nett eller alene. Alt føles klaustrofobisk og mørkt, men ikke på en god måte. Av og til møter jeg usynlige vegger, og det er få ting som irriterer mer enn nettopp det. Hvis man legger til at den kunstige intelligensen er tidvis katastrofalt dårlig og ødelegger enspilleren, så sitter du igjen med noe så selvmotsigende som en langtekkelig zombieapokalypse.

Resident Evil: Operation Raccoon City
Ser det kjent ut? I Operation Raccon City får bevege deg på klassisk Resident Evil-grunn.

Mens vi venter på Resident Evil 6, blir Resident Evil: Operation Raccoon City for puslete mot eksempelvis Left 4 Dead 2. Med fare for å havne i samme bås som de surpompene jeg nevnte innledningsvis, er jeg nødt til å si at dette ikke er ekte Resident Evil. Det er ikke på grunn av co-op eller ukjente hovedfigurer, men heller fordi Resident Evil pleier å være synonymt med høy kvalitet.

6 / 10
+
Godkjent flerspillermodus og grei Resident Evil-følelse.