Diablo III

Diablo III

Det er over elleve år siden det siste Diablo-spillet, og som man sier: Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves. Diablo III er og blir det beste action-rollespillet man kan få tak i til dags dato...

Fans av serien vil nok fort finne ut at Diablo III tar en litt annen retning enn de forrige spillene. Borte er muligheten til å oppgradere grunnstatistikken til figuren din. Det er ikke lenger behov for å hamstre sekken full av Scroll of Town Portal og Scroll of Identify. Blizzard har i stedet valgt å fokusere energien sin på å fjerne alt det overflødige for å gjøre det hele morsommere. Smart.

Blizzard har forstått at hjørnestenen i Diablo er utstyret man plukker opp og eventyret du begir deg ut på. Diablo III prøver ikke å være et fullbyrdet rollespill med masse statistikk og snakking. I stedet for at du som spiller skal måtte snakke med masse folk, samt fokusere din energi på å bygge den perfekte kombinasjonen med evner, får du heller tilgang til et sett med egenskaper som låses opp når du går opp i nivå.

Diablo III
Old school rules!

Det er fem klasser å velge mellom: Barbarian, Wizard, Demon Hunter, Monk og Witch Doctor, men kun barbarene vender tilbake fra de to forrige spillene. De andre er helt nye klasser som bygger på gamle prinsipper. Hver klasse er unik og har forskjellige måter å gjøre det de kan best på - å drepe monstre. Man får en god innføringen i hva de forskjellige klassene gjør før man velger en. Man kan også for første gang velge om man vil være mann eller kvinne.

I midten av første kapitel vil man også møte på en kriger som viser seg å være en Templar. Han vil følge deg på ditt oppdrag med å utrydde alle verdens demoner og blir en følgesvenn gjennom spillet. Man møter også på en Scoundrel og en Enchantress senere i spillet. Disse kan man bytte på når som helst i leiren og trene dem i nye egenskaper når mann føler for det. Templaren kan for eksempel være en healer eller en tank om ønskelig. Disse er kun tilgjengelig når man spiller alene. Så om du skal på tur med en venn, slår de seg til ro i leiren og venter til du er alene igjen.

Diablo III
Sånn gikk nå dagene da...

Når det kommer til grafikken har Blizzard helt siden kunngjøringen fått mye pepper for valget av visuell stil. For mange var det ikke mørkt nok, og det minnet alt for mye om World of Warcraft. Jeg har aldri forstått hvorfor folk er så sinna, grafikken i Diablo III passer perfekt til universet og er ærlig talt noe av det peneste som finnes. Teknisk sett er det ikke Skyrim eller Battlefield, men den gjør jobben og er utrolig detaljrik. Alt føles som et vakkert maleri. Fargebruken vekker forskjellige følelser på en ganske spesiell måte om man faktisk legger merke til det . Derimot vil de fleste være altfor opptatt med å trykke som besatt på museknappen for å drepe de mange varierte fiendene som kommer mot deg.

Hele stilen til spillet følger en rød tråd. Det skal føles som et maleri eller tegning. Dette er noe de spesielt har fokusert på i mellomsekvensene som fyller ut historien til din figur. De vises gjennom tegninger i bevegelse - det hele er veldig kunstnerisk.

Diablo III

Foruten grafikken er lydbildet også helt utrolig. Ikke nok med at musikken er gotisk med at hint av Sør-Amerika (som å forvente fra et Diablo-spill), men det er bruken av lydeffekter som gjør det hele levende. Det drar deg rett og slett inn i PC-skjermen. Stemmeskuespillet er noe av det beste jeg har hørt. I mange andre rollespill har du ingen stemme. Du sier aldri noe, men de andre figurene snakker til deg uansett. I Diablo III har alle klassene unike stemmer og egne dialoger som baserer seg på egne prinsipper innad i klassene. En Demon Hunter vil være mer krass og rett på sak, mens Monken vil være roligere og mer kalkulerende.

Grafikken, lyden, stemmene og områdene er med på å bygge en verden som føles levende og fylt av vidunderligheter og farer. Flere ganger ble jeg sittende å måpe2. Blizzard har gjort en helt fantastisk jobb med å bygge Sanctuary til et sted man faktisk bryr seg om. Man vil redde dette stedet ved å rense det for demoner, og man har det utrolig moro mens man holder på.

Diablo III

Til forskjell for hvordan det var i de to tidligere spillene er overflaten håndlaget av Blizzard. Uansett hvor mange ganger du spiller spillet vil alt som skjer over bakken være likt. Grunnlaget var at de ønsket at historien og verdenen skulle være mer konsekvent enn i de tidligere spillene. Før kunne ting være rett ved siden av hverandre og det var merkelig. Nå er alt på riktig sted, men når man først går ned i en hule vil man fort se at de har beholdt den gamle oppskriften ved å generere alt helt tilfeldig. Det er millioner av kombinasjoner, så sannsynligheten for å at du treffer på samme kombinasjon to ganger er ekstremt lav.

Blizzard har heller ikke glemt at dette er et action-spill. Vanskelighetsnivået går fra lekende lett på Normal til Inferno som vil få Dark Souls til å gråte. Ikke nok med at de la til et ekstra vanskelighetsgrad, men de valgte å gjøre det så vanskelig at til og med Blizzards eget test-team ikke klarte å fullføre spillet - og det var med alt av det beste utstyret.

Diablo III

Tilknytningen til Battle.net gjør det enkelt å ha kontakt med andre folk, og så klart dine venner fra World of Warcraft og Starcraft 2. Lyst til å spille med noen? Trykk på et navn og enten inviter dem til en gruppe, eller bli med i deres spill. Så enkelt er det. Fiendene justeres også ut ifra hvor mange som er med i gruppen. Når man er fire spillere er fiendene mye sterkere enn hva de er når du spiller alene. Dette skjer også helt dynamisk. Forlater en av dere gruppen vil fiendene automatisk bli svakere igjen. Spillet krever at man alltid er online, og Blizzard har lagt alt til rette for at du skal spille med venner (og spillet er jo mest moro med venner).

Blizzard har faktisk gått så langt som å legge til to auksjonshus, hvilket ble gjort for å forhindre tredjeparter i å drive egne. Den ene opererer med Diablo-gull, og den andre med ekte valuta. Noen vil nok se på dette som utrolig positivt, mens andre vil nok ignorere dette totalt.

Diablo III

Diablo er en diamant som har blitt slipt og pusset på i flere år. Dette skinner gjennom i hele spillet - alt fra historien, til grafikken og dialogen. Alt er laget med et øye for detaljer kun Blizzard vet hvordan man oppnår. Det finnes få spill der ute, på både PC og konsoll, som er på dette nivået. Det er - som jeg sa i begynnelsen - over elleve år siden forrige spill, og jeg tviler ikke et sekund på at folk kommer til å spille Diablo III om elleve år. Jeg vet jeg kommer til å gjøre det.

9 / 10
+
Fantastisk presentasjon, lang holdbarhet, gjennomført i alle ledd, mektig lydbilde, engasjerende, det beste action-rollespillet til dags dato