Sonic the Hedgehog 4: Episode II

Sonic the Hedgehog 4: Episode II

Sonic Team og Dimps fortsetter å flørte med nostalgien i Sonic the Hedgehog 4: Episode II. Denne gang er de imidlertid tilbake med nye krefter, nye brett og selveste Tails...

Jeg trodde ikke dette spillet ville komme. Jeg trodde til og med at jeg ikke brydde meg lenger. Sonic the Hedgehog: Episode 1 var intet annet enn en fornærmelse mot pinnsvinets gamle fans. Det virket som at Sonic Team og vanligvis så fantastiske Dimps trodde de kunne slippe unna med et tvers igjennom knotete og dårlig spill, såfremt de sydde sammen vraket av gjenlevende elementer fra de klassiske 16-bitsspillene. Det gjorde de ikke.

Sonic the Hedgehog 4: Episode II
Sonic og Tails er tilbake, og gjensynet er mer dynamisk enn på lenge.

Men idet jeg atter en gang befinner meg foran skjermen med kontrolleren i hånda og Episode II på skjermen forstår jeg at jeg tok feil. Jeg bryr meg jo. Sannsynligvis altfor mye. Jeg bryr meg til og med så mye at jeg kan tilgi feilsteget som var Episode I. Sonic Team og Dimps har nemlig lyttet på kritikken de fikk for forgjengeren, og har brukt den til å gjøre Episode II til et betydelig bedre spill.

For det første: flipperfysikken er tilbake! Sonic løper ikke lenger automatisk langs veggene, fryser i looper eller hopper fremover som en traktor. I stedet er fysikken tydelig tyngre, og dermed kan Sonic bygge opp momentum og hastighet for å gi mer rettferdig styring. Endelig får vi følelsen av hvor viktig den høye hastigheten er for å klare seg gjennom de livsfarlige hoppene.

Sonic the Hedgehog 4: Episode II
Bonusbrettene fra Sonic the Hedgehog 2 vender tilbake i utviklet form.

Grafikken har dessuten fått en drastisk overhaling, og ser ikke lenger ut som et lamineringsprosjekt. Den er mer organisk, med utsøkte brett og en mer uttrykksfull, levende Sonic i hovedrollen. Mest imponert ble jeg av de vakre bakgrunnene i spillet, som strekker seg fra brennende solnedganger der lyset filtreres gjennom brettstrukturen, til en gigantisk romstasjon som inneholder hele Little Planet fra Sonic CD. Hvert brett er som et vakkert, håndvevd bilde fra en annen tid, som nå er gjengitt i høyoppløselig grafikk.

Dessverre er dette også min største kritikk mot Sonic the Hedgehog 4: Episode II. I likhet med forgjengeren virker det mest interessant å bygge om gamle, klassiske brett fremfor å gi oss noe nytt å leke oss med. Det er ikke noe galt med nostalgi, men det er altfor sentralt i Sonic the Hedgehog 4: Episode II. Spillet blir rett og slett forutsigbart, og en smule kjedelig, av den grunn. Og det er sabla synd, da overraskelsene ligger i de nye spillelementene. Til forskjell fra den forrige episoden føles dette som en spillmessig oppfølger til Sonic 3 og Knuckles. Det har vi gjensynet med Tails å takke for.

Sonic the Hedgehog 4: Episode II
Er du eier av begge episodene i Sonic the Hedgehog 4-serien får du til og med noen episoder med Metal Sonic. Kul idé, men Metal Sonic er dessverre ikke like spenstig som vi skulle ønsket.

Spillverdenens beste medhjelper er nå designet som en forlengelse av Sonics egne evner, som kan brukes i enspilleren. Med Tails' hjelp kan du fly over kortere strekker, svømme under vannet og slå deg sammen til en blå-orange ball som knuser alt i sin vei. De kan også utløse spesialangrep, som utrydder alle fiendene på skjermen. Disse evnene er relativt simple, men åpner en helt ny plattformverden for Sonic. Når de senere integreres i brett- og bossdesignet står de for spillets absolutte høydepunkter.

Det er nyvinningene som sørger for at min mening om Sonic the Hedgehog 4 tipper over til den positive enden av skalaen. Jeg har gått fra utelukkende kritisk til forsiktig positiv. Jeg håper allerede på et nytt tillegg i serien. For om Sonic Team og Dimps følger opp denne utviklingskurven tror jeg vi til slutt kan få noe helt spesielt. Kanskje til og med noe som lever opp til de gamle 16-bitsspillene.

7 / 10
+
Tails og flipperfysikken er tilbake, herlig grafikk, morsomme bosser