Assassin's Creed III

Assassin's Creed III: The Tyranny of King Washington

Makt forderver, og absolutt makt forderver absolutt. Ingar har satt tomahawken i den nedlastbare pakken til Assassin's Creed III...

Jeg er en fan av alternativ historie. Enten det er snakk om grunnkonseptet bak historien i Red Alert-serien, klimakset i Inglourious Basterds eller Sheldon Coopers forslag om å diskutere hvordan den amerikanske borgerkrigen ville utartet seg dersom Abraham Lincoln var en cyborg fra fremtiden (hvor ble det elementet av i Spielberg-filmen?), snakker vi om en fellesnevner: Man diskuterer hvordan historien ville utartet seg dersom ett eller flere sentrale elementer hadde vært annerledes. I seg selv en håpløs diskusjon - hadde ting vært annerledes, hadde vi ikke kjent til det faktiske utfallet - men fremdeles moro.

Jeg var også fan av Assassin's Creed III, og når Ubisoft nå lanserer DLC-pakken The Tyranny of King Washington får spillet sin egen vri på alternativ historie. Hvilket i seg selv nesten er paradoksalt, ettersom spillet (og serien) i utgangspunktet gir oss et alternativt konspiratorisk blikk på historiens gang. Vi snakker altså om en alternativ historie til den alternative historien (plassér frivillig Inception-spøk her).

Assassin's Creed III
"Hvor mange ganger må jeg si det? Det er ikke en hund, det er en ulv!"

Vi blir vitne til at Connor våkner opp fra en dyp søvn og oppdager at det meste er snudd på hodet. Hans mor er i live, folk kjenner ham bare under indianernavnet Ratonhnhaké:ton, og begivenhetene vi opplevde i Assassin's Creed III har aldri funnet sted. Men det stopper ikke der. Ikke før har Connor kommet til hektene får han finner ut at George Washington har erklært seg selv som konge over USA. Med Edens eple festet til et septer har Washinton nærmest ubegrenset makt, og sammen med generaler vi i vår tidslinje kjenner som amerikanske landsforrædere styrer kongen USA med despotisk jernhånd. Når de som forsøker å stå imot blir underlagt slavekår, blir det opp til Connor å bryte de fysiske grensene og tilegne seg mystiske krefter for atter en gang å slåss for frihet.

Det grunnleggende premisset er slettes ikke dumt. Historien åpner med Lord Actons kjente sitat: «Makt forderver, og absolutt makt forderver absolutt». Man kan jo tenke seg hvordan det amerikanske samveldet hadde sett ut i dag dersom maktfordelingsprinsippet og demokratiet ikke hadde stått sentralt da den amerikanske grunnloven og uavhengighetserklæringen ble skrevet. Det er uten tvil en maktsyk og stormannsgal Washington vi møter. Dessverre er opptredenen hans heller kort, og det lille vi får se av ham er en heller anonym og forglemmelig affære. Her er det godt mulig at Ubisoft vil servere oss mer i løpet av de to kommende episodene, men førsteinntrykket av kong Washington er langt fra like skremmende og fascinerende som det burde ha vært.

Assassin's Creed III
George Washington har blitt konge, selv om ingen stemte på ham...

Har man spilt gjennom Assassin's Creed III, vet du hva du har i vente på godt og vondt. Connor er fremdeles seg selv lik. Den grunnleggende kampmekanikken er fremdeles den samme. Områdene i villmarken utenfor Boston er fremdeles gjenkjennelige, til tross for den harde medfarten de får av kong Washingtons forkjærlighet for å brenne ting. Det er den samme visuelle stilarten med forekomster av de samme tekniske problemene, som dårlig skyggelegging i enkelte av filmsekvensene (dette er heldigvis bare sporadisk). Det er masse villmark og lite av gamle og erverdige storbyer. Kort sagt: Likte du ikke endringene Ubisoft innførte med Assassin's Creed III, er ikke dette tilleggspakken som får deg til å skifte mening.

Visse endringer får vi likevel servert, og disse går først og fremst på et utvidet repertoar av angrepsteknikker og egenskaper. Connor må nemlig innta et kraftig og forbudt hallusinogen for å få tilgang på nye og mystiske krefter. I den første episoden er disse evnene knyttet til ulven, mens vi i episode to og tre vil få krefter knyttet til ørn og bjørn. I første omgang dreier det seg om økt evne til å snike seg ubemerket i åpent terreng, samt muligheten til å påkalle en flokk av spøkelsesaktige ulver til å slåss for seg. Lærer man seg å balansere disse evnene og bruke dem på riktig tidspunkt, åpner dette for nye og praktiske muligheter, som å skjule seg midt i kampsituasjoner for så å knerte vanskelige fiender med å slå dem ned bakfra.

Assassin's Creed III
Med sine nye krefter kan Connor lett snike seg usett innpå fiendene. En skikkelig ninjaspire, med andre ord.

Nye muligheter betyr likevel ikke et stort og variert spill. Faktisk er første tilleggsepisode et skuffende kort kapittel, og selv den som legger ned tid i å finne alle skattene som ligger rundt omkring kan bli ferdig med hele sulamitten på mellom to og tre timer. Ikke er det spesielt variert heller. Der Assassin's Creed III hadde mange og varierte sideoppdrag, slik som skuteseilas og landsbybygging, har første episode av The Tyranny nesten ikke noen sideoppdrag - i hvert fall ikke av den underholdende sorten. Det er greit nok at dette er kun den første av tre episoder, og at man kan diskutere hvor mye ekstra man kan forvente for pengene av nedlastbart materiale, men personlig kjenner jeg en trang for mer hard valuta.

I tillegg finner man de små frustrasjonsmomentene som sikkert ikke vil ødelegge spillopplevelsen for folk flest, men som kan få en og annen til å lure. Hvorfor snakker for eksempel plutselig alle indianerene kun engelsk, når de pratet frimodig i vei på sitt eget tungemål i Assassin's Creed III? Hvorfor må man finne ledetråder og spor i en konkret rekkefølge, når man finner andre ledetråder først?

Likevel: Første episode av The Tyranny of King Washington gir oss en lovende start på det som kan bli en underholdende tilleggspakke. Det er fremdeles Assassin's Creed III, men med nok forandringer og tillegg til å holde på interessen. Det blir spennende å se hvilken retning fortsettelsen tar.

7 / 10
+
Spennende grunnkonsept, nye krefter, fortsatt Assassin's Creed-stemning over det hele.