Halo: Spartan Assault

Halo: Spartan Assault

343 og Vanguard Games forsøker å gjøre Halo til Mario. Problemet er at Spartan Assault føles som en pedagogisk introduksjon til Halo-universet med enkel underholdningsverdi...

Du starter opp Halo: Spartan Assault, og du gjenkjenner at dette føles som Halo allerede før du treffer menyen. Du trenger bare se logoen til 343 Industries, så skjønner du hva det går ut på, og i det den episke musikken treffer ørene så sitter du i Halo-universet. Her finnes det ingen tvil om hva Microsoft er ute etter. Problemet er bare at det ikke fungerer.

Utviklerne bygger videre på suksessen de originale Halo-spillene har hatt. Det er derfor vi får produkter som Halo Wars, remaken av Combat Evolved, romaner, tegneserier, Halo: Legends, Forward Unto Dawn, en kommende TV-serie, og en mengde andre spin-offs. Microsoft klarte ikke la være med den originale trilogen, og forsøker nå å gjøre Halo til deres egen Mario, der Spartan Assault er det nyeste tilskuddet.

Halo: Spartan Assault
Spillet skal ha for sine fine og fargerike omgivelser, det mye talent hos designerene.

Forskjellen mellom Mario og Halo er åpenbar - Halo er en mye mer voksen serie, som er myntet på et mer voksent publikum. Mario er på sin side myntet på yngre, så vel som eldre der spillgleden står i fokus, og ting som historie og grafikk ikke er like viktig. Historien er omtrent ikke til stede i Mario-spillene.

Problemet med Spartan Assault er derfor at utviklerne tar en serie som er rotfestet i science-fiction-action, med fokus på en sterk historie og episke og store kamper og plasserer det i et spill som baserer seg på enkel underholdningsverdi. Historieformidlingen i Spartan Assault er dårlig, og fortellerstemmen retter seg hele tiden mot deg som spiller, som et pedagogisk forsøk på å gjøre deg klar over at det du skal oppleve er action. Det blir for tynt, det føles ikke ut som spillet tar målgruppen på alvor, og at den heller forsøker å fange spillere som er yngre enn 10 år. Da skjærer det seg mellom innhold og målgruppe, for Halo er en serie som absolutt ikke er beregnet på spillere under 10 år.

Halo: Spartan Assault tilhører en sjanger med såkalt «top-down»-perspektiv. Du finner det i eldre spill som Grand Theft Auto, The Legend of Zelda eller Civilization. Du finner det også i nyere spill som Hotline Miami og Halo Wars. Det er et ganske vidt spenn for hva man kan lage, likevel føles Spartan Assault som et enkelt mobilspill.

Halo: Spartan Assault
Unnskyld, kan du bare passe på bilene våre men vi tar lunsj?

Det ble først lansert på mobile enheter og Windows 8 i fjor sommer, og ble poengtert for å være et trekkplaster til Microsoft sin nye plattform. Først nå kommer spillet ut på Xbox Live Arcade, der vi har testet det.

Spartan Assault er tro mot univserset Halo befinner seg i. Selv om spillestilen er helt annerledes fra førstepersonsopplevelsen Halo vanligvis tilbyr, føles det likevel som et Halo-spill. Det ligger i alle de små detaljene, alt fra gjenkjennelige våpenlyder, fiendevariasjon, orkestralsk musikk, fargesprakende områdedesign, til arkadeaktige gameplay. Det føles som en ekte opplevelse av Halo, men mangler likevel motoren som gjør det til den kvaliteten Halo er.

Halo Wars klarte det relativt godt. Det var en gjennomført spin-off som rettet seg mot samme aldersgruppe som Halo befinner seg i. Det var i tillegg et spill som var et håndfast bevis på at sanntidsstrategispill (RTS) fungerte på konsoll. Spillet var i tillegg tro mot historieformidlingen som man finner i slike strategispill, der man gjerne ikke forholder seg til en figur som man skal følge en historie til.

Halo: Spartan Assault
Usynlige vegger som ikke er usynlige. Skamløst.

Historien mangler en drivkraft som gjør den engasjerende. Man spiller som spartaneren Sarah Palmer, som noen av dere kanskje husker som en selvstendig, men rettferdig karakter fra Halo 4. Historien blir formidlet gjennom tegnede mellomsekvenser fra de ulike kapitlene og som knotete tekst i forkant av de enkelte oppdragene. Det er ekstremt kjedelig å lese gjennom hvorfor man skal ut på det oppdraget man skal gjøre. Man skjønner at man skal gjøre det for å beskytte den og den basen, eskortere en gruppe kjøretøy, eller bane vei ved å fjerne en base med fiender. Den røde tråden som gjør en interessant historie, og som har vært sterk i de tidligere Halo-spillene er fraværende. Da føles det som at man spiller gjennom bruddstykker som ikke henger sammen med en helhet.

Det spillet derimot klarer, er å levere en relativt god underholdningsverdi som er uavhengig hele universet det tar plass i. Omgivelsene er vakre, og kontrolleren sitter som et skudd. Jeg savner en form for sikte, så man vet hvilken retning kulene går før man skyter, for i steden ender jeg opp med å kaste bort en del kuler til tross for innbitt auto-aim. Fiendevariasjonen består også av klassikerne fra Halo: Combat Evolved, der man i starten kjemper mot Covenants og etterhvert møter på de fryktinngytende Flood. Du vil kjempe deg gjennom både til fots og i kjøretøy.

Halo: Spartan Assault
Heldigvis har ikke broene til 343 Industries tatt fyr enda.

Man kan i forkant av hvert oppdrag kjøpe en booster, enten for inntjente erfaringspoeng, eller ved å kjøpe credits med ekte penger, som gir deg spesialvåpen. Denne free-2-play-baserte metoden er dessverre noe som ødelegger for spillgleden, for det tar veldig lang tid å sanke inn erfaringspoeng på egen hånd, slik at fristen for å skulle betale ekstra for å låse opp våpen blir større. Da blir det plutselig ikke et spill som handler om spillgleden lenger, men om å tjene inn mest penger i form av sleipe opplåsningsmetoder. Våpnene burde være noe man låser opp naturlig i spillets gang. Dette er Halo, ikke Candy Crush Saga.

I stedet for å være et spill som fokuserer på ren spillglede som er tro mot Halo-universets mer voksne tematikk og spennende historie, får vi heller et spill som setter inntjente penger foran spillglede. Utviklerene forsøker å treffe bredt, men innser ikke at Halo aldri kan bli Mario. På samme måte som Grand Theft Auto eller Mass Effect aldri kan bli Mario. Fremfor å utvikle halvhjertede mobilspill, burde kanskje heller 343 Industries rette øynene mot der suksessen faktisk lå for over ti år siden: i hendene på Bungie, med et spill som het Halo: Combat Evolved.

05 Gamereactor Norge
5 / 10
+