Dead or Alive 5: Last Round

Dead or Alive 5: Last Round

Den siste utgaven av Dead or Alive 5 er den første til de nye konsollene. Vi har satt karakter på det lettkledde (i hvert fall ganske ofte) Dead or Alive 5: Last Round...

De siste årene har Koei Temco gitt ut nye Dead or Alive-spill uten å ta steget videre fra det femte leddet i serien. Når det er sagt er Dead or Alive 5: Last Round det første spillet som kommer til Playstation 4 og Xbox One. Dette gjør Last Round mer spennende, ettersom ytelsen til de nye konsollene gir rom for et vesentlig penere spill enn tidligere. Særlig figurmodellene imponerer, med myke, behagelige linjer og realistiske klær som blir svettere og mer møkkete utover i kampene.

Som man kan forvente av et Team Ninja-spill har utviklingsteamet lagt ned endel arbeid i å "forbedre" puppefysikken, men det er også tydelig at de har jobbet for å bedre det visuelle nivået også utenfor dette spesifikke området. Særlig ser klærne bedre ut, både takket være detaljrikdommen og realistiske bevegelser som stemmer overrens med manøvrene man gjør i kampens hete. Samtidig har nivået hevet seg totalt sett. Alt ser rett og slett bedre ut, og Team Ninja kan med rette skryte av 1080p-oppløsning og en stabil bildeoppdatering på 60 bilder i sekundet. Når det er sagt er ikke nivået her på høyde med spillene som utvikles eksklusivt til de nye konsollene, selv om forbedringen er merkbar.

Dead or Alive 5: Last Round

På den mer negative siden har Dead or Alive 5: Last Round fremdeles et problem knyttet til tyngde og kollisjoner. Det føles aldri helt som om figurene har korrekt vekt, idet de fly gjennom som en luften som en nikkedukke etter et kraftig angrep imot. Det forekommer også endel clipping, altså at objekter går inn i hverandre og opptar samme fysiske rom, noe som svekker illusjonen. Akkurat her har Dead or Alive fortsatt et stykke å gå frem til Tekken-serien, som jeg anser som fightingserien med mest tyngde i slagene.

Denne clippingen er mest synlig når man spiller med en av jentene. Det er ingen hemmelighet at damene har hovedrollen i Dead or Alive, og de har derfor langt flere kostymer å velge mellom. Noen av mer spektakulære har elementer som stikker i alle retninger, og disse avslører clipping-problemene i enda større grad ettersom animasjonene forblir de samme uavhengig av bekledningen.

Dead or Alive 5: Last Round

Samtidig er mange av kostymene selvsagt av den minimale sorten. Her snakker vi bitte små bikiniunderdeler kombinert med et blomsterhalsbånd på overkroppen, og ingenting annet. For å vise fram strandmoten har Team Ninja dessuten satt sammen en fotomodus.

Over til gameplay. Jeg var ikke spesielt begeistret for det opprinnelige Dead or Alive 5, men etterhvert som nye utgaver har blitt sluppet har opplevelsen bedret seg. I dag forteller derfor Dead or Alive 5 en annen historie. Kontringene kjennes velbalanserte og mer smidige enn i starten, men du må nok være rimelig investert i fightingsjangeren for å merke de små forbedringene. Samtidig betyr dette også at DoA 5-veteraner ikke får en særlig ny opplevelse her utover det visuelle.

Dead or Alive 5: Last RoundDead or Alive 5: Last Round

Jeg vil derimot slå et slag for flerspilleren over nett. Dead or Alive-serien har alltid vært i front på dette området, helt siden den forrige Team Ninja-sjefen Tomonobu Itagaki presenterte Dead or Alive Ultimate i 2005. Dead or Alive 5: Last Round er heldigvis ikke noe unntak. Selv om personene jeg spilte mot online mens jeg testet spillet befant seg nokså nære geografisk, fikk jeg et godt inntrykk av hvor stabil og responsiv online-delen faktisk er. Den er ikke rask nok til å tilfredsstille de virkelig proffe spillerne, til dét vil det alltid være for mye forsinkelser over nettet, men du finner ikke fighting som fungerer bedre online enn her.

Av nye arenaer stiller Dead or Alive 5: Last Round med to. Kun to, og det er bare én av dem man bryr seg om. I det originale Dead or Alive 5 var nemlig den klassiske Danger Zone-arenaen sporløst forsvunnet. Fansen fortvilte og nå kan de endelig puste lettet ut. Danger Zone er nemlig omsider tilbake. Ellers byr Last Round på samtlige av de 32 fighterne som var med i Ultimate-versjonen av spillet, og Team Ninja har til og med lagt til den gamle råtassen Raidou og den nye ungjenta Honoka. Sistnevnte har blitt omtalt mye på forhånd, og er en slags mix av alle de andre figurene. Spontant var hun derfor ikke så spennende å spille med, fordi jeg hadde sett alle manøvrene hennes på forhånd i trailere. Jeg er heller ikke helt overbevist om at de har truffet rett på balansen i matcher mellom Honoka og andre fightere.

Dead or Alive 5: Last Round

Når det er sagt tror jeg profesjonelle spillere kommer til å falle for Honoka. Hun har tross alt bra rekkevidde, bra styrke og flere heftige comboer som kan gjøre henne til en potensiell kjempe. Hun er samtidig vanskelig å bruke ettersom hun ikke har en fast kampstil, men heller en fusjon av mange stiler. Resultatet er at man må memorere alle slagene og sparkene hennes, siden man ikke har noen mal å gå etter. Litt skuffet er jeg likevel, da jeg heller ville se en ny fighter med en helt ny stil enn en som blander ting jeg allerede hadde sett.

Denne lille skuffelsen hindrer imidlertid ikke Dead or Alive 5: Last Round i å være en formidabel pakke. Mengden innhold her er nesten ekstrem, med blant annet 34 figurer og hele 300 kostymer å låse opp. Det har heller aldri vært flere arenaer totalt sett, ei heller flere moduser, og selv om gamplay kun har fått mindre justeringer er det snakk om et kapabelt tilskudd i sjangeren. Dead or Alive 5: Last Round er riktig nok ikke bygget opp på nytt fra grunnen, men til forskjell fra Mortal Kombat X, Tekken 7 og Street Fighter V er spillet ute i dag. De andre konkurrentene venter vi fortsatt på, og vi må jo ha noe å gjøre i mellomtiden.

Dead or Alive 5: Last RoundDead or Alive 5: Last RoundDead or Alive 5: Last Round
8 / 10
+