Cities: Skylines

Cities: Skylines

Kim har tatt på seg byggehjelm og satt seg ned med Cities: Skylines for å bygge drømmebyen. Er grunnmuren urokkelig, eller faller det hele sammen i en haug av grus?

Før Electronic Arts kom ut med SimCity i 2013 var jeg supergira på et nytt bybyggespill. Ikke siden SimCity 2000 hadde jeg fulgt så mye med på hva Maxis lagde. Jeg saumfarte internett etter bilder, videoer, tekster og alt annet jeg kunne finne for å fylle hode med alt det SimCity lovet å bli.

Det var derfor en utrolig skuffelse da spillet endelig kom, og alt Maxis og EA hadde lovet var låst i et miniområde. Drømmen om gigantiske metropoler var knust, og alt man satt igjen med var et produkt som ikke fungerte som det skulle, hadde en irriterende DRM i form av always-online, samt masse småproblemer som ødela opplevelsen. Mekanikken var på plass, og mye av det de introduserte var bra saker, men dessverre var det dårlige valg som til slutt drepte spillet. Etter én måned var det få som spilte det, og enda mindre folk de påfølgende månedene.

Cities: Skylines

To år senere og her sitter jeg med Cities: Skylines. Et spill laget av finske Colossal Order som står bak transportsimulatorserien Cities in Motion, og utgitt av Paradox Interactive. Med sitt gigantiske team på rundt et dusin folk, har de klart å gjøre det Maxis og EA ikke klarte med sine hundrevis av ansatte. De har gitt oss et ordentlig bybyggespill som passer inn i det tiår hvor vi nå befinner oss.

På overflaten ser Cities: Skylines utseendemessig likt ut som SimCity. Du har et lite område å bygge på, og du starter med å koble deg til hovedveien utenfor området. Så må du bygge boliger, gi dem strøm, vann og bygge industri og kommersielle steder dine "cimer" kan handle. Derimot må du faktisk legge strømledninger og vannrør akkurat som i de gamle SimCity-spillene. Du må også ha en vannpumpe og utløp for kloakk. Om du driter deg ut her, vil kloakken plukkes opp av vannpumpen fordi vannet i spillet også simuleres, og har en faktisk retning det følger. Du må til og med tenke på støy. Som da gjør det logisk at ingen "cimer" ønsker å bo rett ved en bråkete vindmølle. En ting jeg la merke til var at det tok meg noen forsøk før jeg faktisk klarte å bygge en by og samtidig tjene penger. Jeg stresset altfor mye, men med en gang jeg tok det med ro og slappet av litt gikk alt mye bedre. Spillet oppfordrer deg faktisk til å ta det med ro og nyte det du gjør. Start smått, og før du vet ordet av det har du en gigantisk by hvor dine borgere trives og hvor penger egentlig ikke lenger er et problem.

Cities: Skylines

Glede er et ord jeg kan bruke for å beskrive akkurat hvordan det føles å spille Cities: Skylines. Jeg koser meg når jeg spiller, og til tider føles det ut som å ha en slags Zen-hage hvor musepekeren er raken som dras over sanden. Når man først tenker utenfor boksen og forstår at man ikke behøver å klumpe ting sammen, kan det skje store ting. Ikke nok med at du starter på et område som er 2x2 kilometer, men du kan faktisk utvide dette med åtte andre områder på samme størrelse, og med en mod har du hele 25 områder på 2x2 kilometer(!). Dette betyr at du har hele 100 kvadratkilometer å boltre deg på. Og som jeg sa, du behøver ikke bygge tett i tett. Del opp byen i distrikter. Lag et sted hvor skyskrapere ikke er lov, hvor bøndene har sine gårder. Eller hva med en hovedstad som har et t-banenett så dine borgere kan reise fra den ene siden av byen til den andre? Du kan til og med makrostyre økonomien i byen din. Ikke nok med at du kan legge inn bestemte ordninger over hele byen som for eksempel gratis brannvarsler til alle, men du kan bestemme det per distrikt. Om et område skal være mer eksklusivt kan du forby røyking og tung transport, samt si at området skal få mer penger til å drifte parker. Du kan så klart navngi individuelle bydeler, ja til og med mennesker og hunder. Og best av alt, ingen onlinekrav eller always-online DRM!

Cities: Skylines

Den største og den aller beste forskjellen er derimot støtte for Steam Workshop. I skrivende stund har du tilgang til godt over 10 000 ting, ting som kart, modifikasjoner til spillet, og andre ting som gjør opplevelsen mer din egen. For eksempel hadde ikke spillet en dag- og natt-syklus ved lanseringen, men dette er nå tilgjengelig som en modifikasjon laget av en spiller. Verktøyet for å gjøre alt dette følger med spillet. Du har tilgang til et verktøy for å lage rundkjøringer, egne kart, byggninger og andre gjenstander du ønsker å bruke i spillet. Colossal Order har selv sagt at de kommer til å støtte spillet langt inn i fremtiden. De jobber allerede på gratis oppdateringer som skal legge til en del ting de ikke rakk å få med før lanseringen. Og det er dette som gjør Colossal så bra. EA kan vel sies å ha vært litt "griske" når det kommer til måten de behandlet Sim City på, Paradox og Colossal har derimot bestemt at de gjør det fordi spillerne fortjener et bybyggespill som faktisk gjør alt et bybyggespill burde gjøre.

Cities: Skylines

Som med alle spill har også Cities: Skylines noen ting som kan virke lite intuitivt, men så kan man også regne med at noen andre har følt det samme, og har derfor valgt å laget en modifikasjon for å fikse det. Blant annet er det ingen katastrofer i spillet, og egentlig ingenting som kan ødelegge byen din, dette er dog noe utviklerne ønsker å legge til i en fremtidig oppdatering. Du kan heller ikke bruke bestemte overlagskart når man gjør ting som for eksempel å bygge veier, så det å ha forurensningskartet oppe samtidig som du skal legge en vei går ikke. Alt i alt er det bare småpirk, og personlig har jeg ikke merket noe til noen store mangler med spillet. Syns derimot at brukergrensesnittet ser uferdig ut, som om det er noe som hadde tilhørt en alpha-test. Dette er igjen noe som kan modifiseres, samt kanskje noe selskapet endrer på i fremtiden.

Cities: Skylines

Alt i alt er Cities: Skylines det alle byggefans har ventet på. Et spill som oser kvalitet, og som setter spilleren i fokus. Bare tanken på at det er lagd av en håndfull utviklere gjør det hele enda mer imponerende. Ikke nok med at spillet er så morsomt som det er, men prisen er pokker meg ikke dårlig den heller. Det koster kun 200 kroner på Steam, og da får du spillet til både Windows, OS X og Linux. For den prisen skulle man nesten tro at spillet ikke kunne hamle opp med et av verdens største spillselskap, men det har de klart. Dette er rene gjenfortellingen av David og Goliat, og som i fortellingen vinner David denne gangen også.

9 / 10
+
Stor byggeflate. Alt SimCity gjorde, bare bedre. Masse nye funksjoner. Steam Workshop-støtte. Ingen always-online-DRM. Ingen onlinekrav.