Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
anmeldelser
Forza Motorsport 6

Forza Motorsport 6

Terje har tatt på seg kjørehanskene, sjekket at vindusviskerne og frontlysene fungerer, og forlatt depoet i en forrykende fart. Forza Motorsport 6 føles som ekte racing!


Fan av racing-simulatorer tvinner sjelden tommeltotter. Det har de ikke tid til. Grunnet hyppige utgivelser i serier som Forza Motorsport og Gran Turismo , og i år også Project CARS, har de slynget seg gjennom de samme banene støtt og stadig, i alle verdens forskjellige biler. Man skulle tro at markedet ville nå et metningspunkt, men akkurat som FIFA til stadighet trekker spillerne tilbake gjør også racing-simulatorene dette. Forza Motorsport 6 kommer heller ikke til å bli noe unntak, tror jeg, og her finner du dessuten flust av forbedringer fra forrige spill i serien.



Den største oppgraderingen fra forgjengeren er de nye natt- og regnmodusene. Alle baner kan nå kjøres på natten med dårligere veigrep og dårligere sikt. I regnvær med dårlig sikt er veibanen naturlig nok glatt og derfor finnes det en reell mulighet for vannplaning. Dette gjør i praksis banene om til ganske annerledes baner når du velger en ny modus. Legger man så til at det finnes 26 lokasjoner i spillet, med over 100 forskjellige baner/varianter av baner til sammen, blir utvalget stort. Med de nye modusene er det faktisk snakk om 300 forskjellige opplevelser, og dette er før vi blander inn de 450 bilene som er tilgjengelig i spillet. Alle bilene er for øvrig skapt med spillets ForzaVista-system, hvilket betyr at alle biler har fullt interiør og eksteriør, samt «fungerende» motorer, dører og lykter. I tillegg til dette vil en skade på bilen være både synlig og merkbar. Omfattende, er vel et passende ord her.



Drivatar-systemet er tilbake, men grunnet få personer på min venneliste med Forza i stallen fikk jeg ikke utnyttet dette til maks. AI'en er imidlertid veldig god og noen få Drivatarene var i sving selv om mine venner spiller svært lite Forza. Min argeste konkurrent var våre kjære Morten Bækkelund fra redaksjonen. Hans Drivatar var merkbart bedre enn resten, men man må likevel forvente uforutsette hendelser. I et nevneverdig tilfelle lå jeg på andreplass og kjørte inn på siste strekka før mål. Et stykke foran meg kunne jeg se Mr. Bækkelund rase mot mål, men ut av det blå skjenet han ut av veien og jeg føk forbi han. Senere, i andre løp, kræsjet jeg plutselig i en bil som sto midt i veibanen og føk forbi en saftig klynge med biler som ikke kom noe sted grunnet en rotete trafikkork.

Dette er en annonse:



Kontrollene må også nevnes. Dette er tross alt noe som virkelig må sitte som et skudd i en racing-simulator. Jeg kan med én gang forsikre dere om at det ikke er noe å stusse over på dette feltet. Alt er perfekt justert, og det er rett og slett din egen feil om du kjører ut. Da har du ikke fulgt godt nok med på veien. Forza er likevel et veldig snilt spill i forhold til mange av sine søsken i sjangeren. Du blir ikke straffet om du gjør en feil. Kjører du ut av veien? Spol tilbake og prøv igjen da vel. Føler du at du ikke får det til uansett hva du gjør? Skru opp brems og/eller svingeassistansen. Jeg følte meg aldri teit om jeg skrudde opp hjelpen, spillet fikk meg til å føle at det var litt ekstra hjelp for å bli bedre i fremtiden. Dette er selvsagt helt valgfritt, og skrur du av all hjelp er spillet like nådeløst som sine søsken.


Forza Motorsport 6Forza Motorsport 6Forza Motorsport 6
Forza Motorsport 6Forza Motorsport 6


Visuelt sett er Forza stort sett vakkert, men det er noe som ikke stemmer. La meg prøve å forklare. Detaljnivået er ved første øyekast utrolig. Blur-effekten når du passerer i 360 km/t i et Indycar-løp, er som tatt ut av denne verden. Bilene du suser forbi er ekstremt vakre. Bakgrunnene, enten det er Top Gear's velkjente testbane eller de massive tribunene på Indianapolis Motor Speedway, imponerer. Vanndråpene som leker på frontruten mens man kjører er fortryllende, og stjal fokuset mitt mer enn én gang. Hver gang endte jeg i nærmeste dekkstabel, og når farten reduseres legger du merke til noe. Detaljene er ikke like skarpe, og det er noe som skurrer. Det samme gjelder dessuten også hvis du går inn i Showroom for å se på bilene. Misforstå ikke, det er fortsatt pent, men det mangler samtidig det lille ekstra. Teksturene er svakere enn man fikk for seg da man kjørte bak, foran, ved siden av eller forbi de samme bilene for to minutter siden. Dette er uansett ikke så mye å henge seg opp. Spillet ser utrolig pent ut når man gjør det man skal, nemlig å kjøre fort. 1080p og en solid bildeoppdatering på 60 fps holder trykket oppe når du er ute og kjører, og det er jo dette som betyr noe.



Lydbildet må også nevnes her, både motorbrøl og musikk. Lyden er knall! Om det er en god gammel folkevogn du kjører, eller en formel-1 bil, sitter den som et skudd. Jeg har det aldri kjedelig. Selv om jeg ligger på sisteplass nyter jeg de fantastiske brølene fra de forskjellige bilene jeg kjører, godt akkompagnert av den herlige orkestermusikken som pulserer fra høyttalerne. Alt er stort, og jeg føler meg tøff!


Før jeg runder av vil jeg ta en kjapp tur innom karrieremodusen. Her blir du tatt med på en reise rundt verden og gjennom bilhistorien. Du starter i det små med de svakeste bilene og derfra lærer du å beherske alle de forskjellige biltypene du som er inkludert i spillet. Top Gears James May og Richard Hammond er samtidig med, og forteller om de forskjellige bilklassene på sitt eget, tørre og humoristiske vis. På grunn av visse hendelser tidligere i år er derimot ikke Jeremy Clarkson med, men det skal vi ikke gå inn på her. Etter hvert som du spiller karrieremodusen sanker man erfaringspoeng og kreditter som du kan kjøpe nye biler, mods og oppgraderinger for. Hver gang du går opp et nivå vil du få en tilfeldig premie. Under min første premiesanking klarte jeg å vinne en Bugatti Veyron, så jeg har en følelse av premiene er av den snille sorten. Hvis ikke hadde jeg farlig mye flaks på min side. Det er også et tonn av såkalte «showcases», altså spesifikke utfordringer å bryne seg på. Alt i alt er opplegget nokså tradisjonelt hva karrieremoduser angår, men du vil i hvert fall ha nok å gjøre. Og i tillegg kommer jo flerspillermodusen.



Forza Motorsport 6 er en fornøyelig opplevelse. Det ser og høres bra ut, kjører ekstremt stabilt, har rikelig med innhold i form av baner, biler og moduser. Det lar deg skreddersy din egen opplevelse, og for min del har det vekket til live igjen en interesse for bilspill som har vært litt dalende de siste årene. Nå har jeg sett lyset igjen, og for et lys! Jeg har ikke lyst til å lukke øynene igjen.

Forza Motorsport 6Forza Motorsport 6
09 Gamereactor Norge
9 / 10
+
Latterlig mye innhold, kule natt- og regnmoduser, pent og stabilt, høres sinnssykt bra ut.

-
Overraskende svak grafikk når man står stille.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene
Dette er en annonse: