Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
anmeldelser
FIFA 16

FIFA 16

Til forskjell fra tidligere år har EA lovet at FIFA 16 skulle fokusere på selve fotballen og ikke på sirkuset på sidelinjen. Har de klart å holde løftene sine? Vi har satt karakter...


Hovedargumentet folk som ikke spiller FIFA som regel har i kritikken av serien, er at endringene fra år til år ikke er store nok. At spillene er "de samme som året før, og året før dét igjen". Til en viss grad stemmer det at et spill som tar for seg en spesifikk sport, og er bundet til lisenser, ikke endrer seg så mye, men spør man de som spiller FIFA masse møter kritikerne protester. De vil argumentere for at forskjellene er mange fra år til år, og mange vil for eksempel si at endringene mellom FIFA 12 og spillene som har kommet siden var så dramatisk at serien mistet fokus, stabilitet og kvalitet.

Frykten blant disse har vært at FIFA 16 skulle føye seg inn i denne post FIFA 12-rekken, men heldigvis er noe annerledes fra øverste hold i år. I oppladningen til årets spill har EA Sports innrømmet at det var nødvendig å gjøre endringer med gameplayet i verdens desidert største sportsspill.

Disse endringene har de også realisert, og FIFA 16 oppleves som et mer stabilt spill med langt færre feil enn sine forløpere fra de siste par årene. Det har faktisk potensial til å tilby fotball av høy kvalitet, selv om det på ingen måte er perfekt. FIFA var allerede et nokså komplisert spill, særlig for nybegynnere, og denne nye utgaven gjør ingenting for å bedre tilgjengeligheten for folk flest. Eksempelvis har EA Sports lagt til et system kalt "no touch dribling", som lar deg utføre kroppsfinter uten å berøre ballen. Inspirasjonen er åpenbart hentet fra smidige spillere som Messi. Det er ikke noe galt i dette på sett og vis, men sammen med sprinting, vanlig dribling, face up-dribling og skill moves, blir det utrolig mye å forholde seg til for uerfarne spillere. Det er selvsagt ikke noen som tvinger deg til å bruke noen av delene, men vi tenker likevel at det kanskje ville vært bedre med nye funksjoner som kom flere spillere til gode enn bare veteranene som allerede mestrer alt det andre i søvne.

Dette er en annonse:
FIFA 16FIFA 16

Når det er sagt er ikke no touch dribling det eneste som er nytt. EA har før lanseringen snakket om "innovasjon over hele banen", men la oss holde oss til de konkrete nyhetene som er på plass her. Én av dem er muligheten til å spille raskere passinger. For å spille raskere passinger må spillerne bruke mer krefter, og ballene blir derfor mer vriene å ta imot. Samtidig kommer de raskere frem, og der ligger balansegangen. Å lære seg når man bør bruke raske passinger (hvor langt unna medspilleren bør være og så videre) kommer til å ta litt tid selv for erfarne spillere, men alt i alt virker det som en balansert nyhet som både har fordeler og ulemper i bruk. Også her er det imidlertid en fare for at nybegynnere blir overveldet av alle mulighetene de har på banen, og derfor har EA laget en nytt hjelpeverktøy man kan skru av og på når som helst i kampene. Dette hjelpesystemet viser deg hvilke muligheter du har til enhver tid, både som angriper og forsvarer. Det starter enkelt med å vise hvilke knapper som brukes til passinger og skudd, før kompleksiteten øker etterhvert som du blir bedre. Når du har vist at du mestrer det grunnleggende kommer mer avanserte teknikker til syne, som for eksempel hvordan man legger en høy gjennombruddspasning i bakrommet.

Det er et godt verktøy som gjør FIFA enklere å få grep på dersom man er helt grønn, og når du har kommet deg litt inn i hvordan ting fungerer vil du se at FIFA 16 har verktøyene man trenger for å gjenskape skikkelig fotball. Det kunstig høye tempoet fra FIFA 15 er blitt redusert betraktelig, og mange (men ikke alle) av problemene med fysikken og animasjonene har blitt rettet opp. Gameplayet har i det hele tatt blitt mer balansert, konsekvent og realistisk. Faktisk fungerer gameplayet i FIFA 16 ypperlig, så lenge du faktisk får lov til å spille.

Det største problemet vi har funnet er nemlig ubalanse mellom vanskelighetsgradene. Frem til FIFA 14 var vi alltid komfortable med å spille på den høyeste vanskelighetsgraden, Legendary, men de siste par årene har vi måttet nedjustere til World Class. I år er situasjonen enda verre, med en kunstig intelligens hos motstanderne som er nådeløs. Ikke fordi spillerne på det andre laget er spesielt smarte, men fordi de er kunstig dyktige. De klarer å lese spillet og jobbe mot valg du tar uten at de egentlig har forutsetninger for å kunne gjøre, som om de vet hva du skal gjøre før du selv har bestemt deg. De kan tidvis være helt råe på markering, og sende pasninger seg imellom på et nivå som ikke matcher kvalitetene til laget du faktisk spiller mot. De klarer å forutse akkurat når du skal sette taklingen, hver gang. Dessuten haler de ut tiden.

Vi setter pris på at EA ønsker å gjenskape ekte fotball så mye som mulig, men ikke alle aspekter ved fotballen bør være med i spillet. Eksempelvis forekommer det i ekte fotball at et lag med ledelsen ønsker å holde på ballen mens sekundene tikker og går. Det skjer nå også i FIFA 16, da motstanderne kan finne på å parkere seg selv opp ved hjørneflagget og skjerme ballen bedre enn noen ekte spiller noen gang har klart. Selv om man ser disse taktikkene i ekte fotball vil vi ikke ha det i spillet. Hva blir det neste liksom? At man kan fake skader for å hale ut tiden med unødvendige stopp og medisinsk personell ute på matta? Vi får nok av det på TV, vi trenger det ikke i FIFA-spillene.

FIFA 16

Det er en smertefull opplevelse å spille FIFA 16 på høy vanskelighetsgrad, for uansett om jeg har et lag med tre eller fem stjerner nekter AI-en meg å spille. På World Class endte vi opp med mindre ballbesittelse enn den kunstige intelligensen, og det hjalp ikke å sende laget på banen med klar beskjed om at vi skulle holde på ballen. Problemet er at motstanderlaget er ekstremt flinke til å vinne ball og spille den fram og tilbake mellom forsvaret og midtbanen. Dette førte til at vi måtte jage ball som gale for å vinne den tilbake, bare for å miste den igjen etter kort tid. Dette er ikke retningen vi vil at EA skal ta spillet i, for det er ikke noe poeng i å gjøre det vanskeligere når det i stedet kan gjøres mer realistisk. Vanskelighetsgrad og kunstig intelligens burde gjenspeilet et gitt lags virkelige kvaliteter - ikke føre til at alle lagene spiller som Barcelona. Det finnes imidlertid mange innstillinger for hvor vanskelig du vil ha det, men i utgangspunktet blir det for enkelt å bare gjøre lagene urealistisk ballsikre.

FIFA 16FIFA 16

Heldigvis var opplevelsen av FIFA 16 mer tilfredsstillende online. Det er nemlig her forbedringene i gameplayet virkelig synes. Vi spilte en rekke kamper som endte både med tap og uavgjort, men det var nesten alltid gøy - dessuten følte vi at det var rettferdig. Selv om det er vanskelig å svelge tapene, så ble resultatet slik fordi vi gjorde feil og motstanderen straffet oss.

Vi velger å ta sjansen på å si at FIFA 16 er det beste fotballspillet vi har testet online, og det er i tillegg mye å utforske for deg som spiller - alt fra populære Ultimate Team til Seasons. En av de største nyhetene her er FUT Draft som lar deg sette sammen et lag ved å velge spillere til hver posisjon som igjen er hentet fra en bunke med seks spillere. Her skal du balansere deres evner samtidig som du holder et øye med lagets kjemi.

Når laget ditt er ferdig blir du kastet inn i en turnering (online er valgfritt), og her spiller du til du taper. Cup er cup og så videre. Belønningen din bestemmes etter vanskelighetsgrad hvis du spiller offline, men også antall kamper du har vunnet. Du kan vinne flere pakker og spillere med FUT Draft, men du må betale for å delta. Alle spillere har én prøveperiode i FUT Draft, men etterpå må du kjøpe mer tid med dem.

Vi kan ikke avslutte uten å snakke om tilføyelsen av kvinnefotball. Dette er nytt av året, og det kommer med noen små forskjeller til gameplayet. I år er det imidlertid kun snakk om tolv landslag og offline-spilling, så det føles mer som starten på noe som kan bli stort i årene fremover. Det er ganske enkelt ikke så mye å bruke det til i FIFA 16, annet enn som en anerkjennelse av den voksende interessen for kvinnefotball.

FIFA 16

Med FIFA 15 endret EA flere gameplay-elementer, men spillet mistet fokus og retning. Disse to grunnpilarene er nå tilbake. Med sine lisenser, presentasjon, grafikk og moduser er FIFA 16 som forventet veldig bra, men det viktigste er at gameplayet er forbedret over hele linja. Det skjer fortsatt noen merkelige ting, men generelt sett vil du finne et spill som lar deg spille realistisk fotball. Bare ligg unna de høyere vanskelighetsgradene, for det ender etter all sannsynlighet med frustrasjon.

Omtrent da vi satt punktum for denne anmeldelsen slapp EA en patch til FIFA 16, som angivelig fikser noen småfeil, forbedrer stabiliteten og legger til enkelte spilleroverganger og lisenser. Denne patchen er ikke tatt hensyn til i teksten.

08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
Raffinert gameplay, utrolig mange lag og ligaer er med, fantastisk presentasjon, herlig å spille online.
-
Inkluderingen av kvinnefotballen føles halvveis, vanskelighetsgraden er ubalansert, fortsatt noen bugs og småfeil.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene
Dette er en annonse: