Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
anmeldelser
Just Cause 3

Just Cause 3: Bavarium Sea Heist

Når Rico Rodriguez skal ut i skjærgården nytter det ikke med en sjark eller en singlesculler. Medicis store sønn og frelser trenger noe vesentlig mer eksplosivt...


Facebook
TwitterReddit

Selv om det lyste mot meg med sine krystallblåe nyanser og perfekte Middelhavstemperatur, tilbrakte jeg ikke så mye tid i vannet da jeg spilte gjennom Just Cause 3-grunnspillet. Jeg var ikke redd for svømmehud eller saltvann i håret, men takket være den flunkende nye vingedrakten var det i lufta ting skjedde. Det var åpenbart at utviklerne helst ville ha meg opp i skyene. Jeg skulle bade i oksygen, uten tilskudd av hydrogen, og Avalanche Studios hadde lagt ned mye mer arbeid i Medicis kuperte fjell og grotter enn i havbunnen. Det var aldri noe galt med hverken svømmingen eller båtene, men ferdsel i lufta var bare så mye mer effektivt og moro. Når sant skal sies var vingedrakt kombinert med fallskjerm og gripehake et bedre alternativ enn både enn både biler og båter, og på land var det jo mye mer å blåse i fillebiter.

Poenget jeg skal frem til her, er at "Sea"-delen av de tre utvidelsene "Land", "Air" og "Sea", ikke var den jeg så mest frem til eller hadde mest troen på. Det er derfor med en genuin overraskelse i stemmen, eller pennen, eller for å være helt nøyaktig tastaturet, jeg kan fortelle at den siste utvidelsen er den beste. Alle gode ting er tre.

Samtidig er jeg ikke helt blåst av banen her, selv om det ofte er mye vind til havs. Min primære klage mot de to foregående utvidelsen har vært dramatiske fall i bildeoppdateringen (på PS4 i hvert fall), og dette merker man fremdeles. Heldigvis merker man det imidlertid langt sjeldnere denne gangen. Der "Air" og "Land"-utvidelsene hadde jevnlige øyeblikk der bildeoppdateringen falt langt under smertegrensen, fungerer ting bedre i maritime omgivelser. Jeg tror imidlertid det har med designet å gjøre og ikke at Avalanche plutselig har fått skikk på spillmotoren.

Just Cause 3Just Cause 3Just Cause 3

I Bavarium Sea Heist får du nemlig tilgang på en ny båt. Det var ingen bombe. Båten er drevet av en jetmotor, heller ingen bombe, og den er utstyrt med "gatling guns" og raketter. At båten har kraftige våpen var naturligvis ikke noen bombe dét heller, men jeg var ikke forberedt på kapasiteten den har som en flytende tanks. Du kan fyre av opptil åtte raketter nesten uten pause og de er alle av "homing"-varianten. De låser seg altså fast til fiender og finner veien dit på egenhånd.

Resultatet er at du kan pepre baser og "outposts" ute på sjøen uten å noen gang måtte forlate båten din. Du trenger nesten aldri å hoppe ut for å finne den ene bensintanken eller parabolen du mangler for å frigjøre basen. Det er forfriskende og gjør utvidelsen fokusert. Hensikten med utvidelsen er å gjøre kriging på vannet mer underholdende, og det er akkurat dette Bavarium Sea Heist leverer. Ettersom du sprenger ting fra litt avstand slipper du dessuten å lide deg gjennom perioder med lav bildeoppdatering, og selv om Just Cause 3 har vært ute i godt over et halvt år nå, er det fortsatt kult å se de mektige eksplosjonene. Det er fremdeles digg å se flammene og den sorte røyken velte seg utover i en symfoni av ild og kaos.

Just Cause 3Just Cause 3

I tillegg virker det som Avalanche har tonet ned bølgene ute på sjøen og gjort det mer vanlig å se blikkstille hav utenfor kysten. Dette gjør det enklere navigere med båten din. Den flytende jernhesten gjør lett 100 knop, og derfor er litt mindre bølger helt klart å foretrekke.

På toppen av dette er båten såpass solid at du i praksis aldri trenger å bekymre deg for fiendtlig ild. Faktisk vil jeg påstå at den tåler for mye juling, og i løpet av tiden med utvidelsen fikk jeg aldri anledning til å stirre en fiendtlig soldat i hvitøye og skrike "You sunk my battleship!". Det var litt synd, men Just Cause 3 har aldri vært et spill som forsøker å være spesielt krevende. Det er heller et spill som skriker etter kreative stunts og jeg har allerede noen planer for hva jeg skal finne på med den nye båten. Hvor langt opp på land jeg kan komme med den, hvis jeg "booster" maks inn mot stranda? Egner båten seg til surfing nedover fjellsidene? Hvor mye kaos jeg kan skape med den hvis jeg frakter den med helikopter opp til en av de store flybasene i innlandet? Det er alltid gøy med nye leketøy.

Apropos leketøy får du også et nytt våpen i utvidelsen, som lar deg skyte med lynnedslag fra himmelen. Det er artig nok, men det kan ikke måle seg med Bavarium Nuke-våpenet fra grunnspillet. Ikke så rart egentlig, for hvordan topper man bærbare atomraketter?

Totalt sett hadde jeg altså sansen for Bavarium Sea Heist og den nye båten vil komme godt med hvis (når) jeg bestemmer meg for å spille gjennom hovedspillet på nytt. Utvidelsen fikser ingen av skjønnhetsflekkene til spillet (stemmeskuespillet er eksempelvis fremdeles karikert, kunstig og blottet for glimt i øyet), men det er blitt mer givende å knyte en kritthvit pologenser over skuldrene, snøre på seg seilerskoene og sette til havs. Lenge leve sjøsprøyten, og eksplosjonene!

07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
Den nye båten gjør det langt mer attraktivt og krige ute på havet. Det er fortsatt moro å sprenge ting!
-
Mangler skikkelig utfordring. Fortsatt dårlig bildeoppdatering til tider. Spillstrukturen er identiske med tidligere.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Medlemsanmeldelser

  • onkelcleo
    Just Cause 3 - Michael Bay, the game. Forfatteren av dette innlegget ønsker å gjøre det kjent at karakteren 5/10 ikke betyr noe for denne... 5/10